دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
کد خبر: 5444
تاریخ انتشار: 1400/08/19 14:50

انعقاد قرارداد ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط ایمیدرو

صنعت فولاد یک صنعت انرژی‌بر در کشور است که به طور معمول در فصل‌ زمستان به دلیل اولویت تامین گاز برای بخش خانگی با کمبود گاز مواجه می‌شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره رفع موانع زیرساختی تولید صنعت فولاد با بیان این مطلب گفت: وزارت صمت و ایمیدرو در حال رایزنی با ارگان‌های ذیربط به ویژه وزارت نفت است تا در زمستان، صنعت فولاد کمترین مشکل را در رابطه با تامین گاز واحدهای تولیدی خود داشته باشند.

وجیه الله جعفری افزود: چالش تامین زیرساخت مانند آب، برق، گاز و حمل و نقل شامل جاده و ریل برای صنایع مادر یک چالش جدی است اما در سالهای گذشته صنعت فولاد توانسته در تامین بخشی از این زیرساخت‌ها مانند تامین آب به خود و بخش‌های دیگر کمک کند.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: تامین پایدار مواد اولیه از چالش‌ها و موانع اصلی در تولید صنعت فولاد است و قطع برق و گاز در فصول مختلف مشکلات جدی برای واحدهای تولیدی ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: در فصل زمستان، گاز مورد نیاز برخی واحدها که در مناطق سردسیر کشور هستند قطع می‌شود و تولید را دچار وقفه می‌کند. در فصل تابستان نیز برخی واحدها که در مناطق گرمسیر هستند با قطعی برق مواجه می شوند. همین عوامل باعث شده، تامین زیربناها از جمله آب، برق و گاز به یکی از گلوگاه‌های صنعت فولاد تبدیل شود.

جعفری ادامه داد: در زنجیره فولاد و تامین خوراک گاز فولادی‌ها در حال برنامه‌ریزی‌ لازم برای تامین گاز با سرمایه‌گذاری‌های لازم هستیم. در این خصوص رایزنی‌های و صحبتهایی در جریان است تا مقداری از نگرانی‌ها و دغدغه‌های فولادی‌ها کاسته شود.

احداث سه خط انتقال آب دیگر

جعفری با بیان اینکه انتقال آب از خلیج فارس به سیرجان، مس سرچشمه و چادرملو با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ فولادی تا حدودی تحقق شد افزود: درخصوص احداث سه خط انتقال آب دیگر از خلیج فارس به مرکز هم اقداماتی توسط همین شرکتها در حال انجام است و مطالعات آن شروع شده است.

وی با اشاره به اینکه توجه به زیرساخت، به تامین پایدار تولید در صنعت فولاد کمک می‌کند، ادامه داد: امروز آب‌شیرین‌کن‌های جهان حدود ۱۰۷ میلیون متر مکعب در روز آب تولید می‌کنند که سهم خلیج فارس در این میان ۲۶.۵ میلیون مترمکعب است؛ ۱۲ میلیون مترمکعب آن فقط در امارات تولید می‌شود و ۵ میلیون مترمکعب سهم عربستان است اما ایران با سهم یک درصدی، تنها ۶۵۰هزار متر مکعب برداشت آب از خلیج فارس دارد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که همگان وضعیت کشور را در زمینه آب می‌دانند چیست، پس چاره‌ای نداریم جز اینکه برداشت آب از خلیج فارس به منظور تامین صنعت فولاد به عنوان یک صنعت آب‌بر سرعت بگیرد.

انعقاد قرارداد ۱۰هزار مگاوات نیروگاه

جعفری در مورد برق مورد نیاز بخش فولاد نیز گفت: برق مورد نیاز بخش فولاد ۸ تا ۹ هزار مگاوات است که در حال حاضر ۶هزار مگاوات برق مصرف می‌شود اما در توسعه‌های پیش‌بینی شده برای صنعت فولاد به ۱۲ هزار مگاوات برق نیاز داریم و از آنجا که با وضعیت فعلی نیروگاه‌های برق گریزی از قطع برق و هدایت آن از صنعت به بخش خانگی در اوج مصرف نیست ناچار به سرمایه‌گذاری‌های جدید برای احداث نیروگاه‌های جدید و توسعه خطوط انتقال برق هستیم. در این خصوص هم شرکت‌های پیشران بزرگ فولادی قرارداد احداث حدود ۱۰هزار مگاوات نیروگاه را در حال انعقاد دارند و سرمایه‌گذاری‌هایی در این خصوص انجام داده‌اند.   

حوزه ریلی

وی افزود: یکی دیگر از موانع تولید تامین زیرساخت‌های حمل و نقل مناسب است تا بتوانیم قیمت تمام شده را کاهش دهیم و محصولاتی رقابتی تولید کنیم. این امر، مستلزم توسعه خطوط ریلی از معادن به مصرف‌کنندگان اصلی مواد معدنی است. در حوزه ریلی و جاده‌ای نیز اقدامات مشابهی از سوی شرکتهای فولادی با وزارتخانه‌های مربوطه در حال انجام دارند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wwmv3