چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 9039
تاریخ انتشار: 1400/10/04 17:34

انرژی های تجدیدپذیر به کمک رمز‌ارزها می‌آیند!

اخیر وزارت نیرو، مقرراتی در مورد تامین برق استخراج رمزارزها از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر ابلاغ کرده است.

مشکلات مربوط به کمبود برق و گاز در کشور، همواره موجب اعتراضات استخراج‌کنندگان رمزارز شده است. با این حال، به نظر می‌رسد تلاش‌هایی برای کاهش این محدودیت‌ها توسط مقامات صورت می‌گیرد.

وزارت نیرو، به طور مداوم ماینرها را به استفاده از انرژی تجدیدپذیر برای استخراج رمزارز تشویق کرده است. اما مراکز استخراج رمزارز با اشاره به اینکه جریان برق انرژی تجدیدپذیر پیوسته نیست، به این مساله که نمی‌توان به صورت مدام از آن استفاده کرد، اعتراض دارند.

اما اخیرا، وزارت نیرو ابلاغیه‌ای در خصوص مقررات تامین برق استخراج رمزارز از طریق منابع تجدیدپذیر ارائه کرده که به نظر می‌رسد تا حدودی بتواند مشکلات ماینرهای قانونی کشور را برطرف کند.

از این رو، محمد خدادادی، مجری طرح تامین برق استخراج رمزارزها در شرکت توانیر، به طور مختصر توضیحی در خصوص این ابلاغیه ارائه کرده است.

خدادادی در مورد مقررات جدید برای مراکز استخراج رمزارز توضیح داد: بر اساس مقرراتی که آقای حائری، معاون وزیر نیرو در حوزه برق و انرژی ابلاغ کرد، در حال حاضر مراکز استخراج رمزارز می‌توانند با نیروگاه‌های تجدیدپذیر قرارداد دوجانبه امضا کنند. بر این اساس، وزارت نیرو نیز دیگر در قیمت‌گذاری دخالتی نخواهد داشت و یک توافق دو جانبه بین مالک نیروگاه و دارنده مرکز استخراج رمزارز صورت خواهد گرفت.

وی افزود: همچنین، الزاما نیازی نیست که محل استقرار نیروگاه و مرکز استخراج رمزارز در یک مکان باشد. در صورتی که این دو در محل‌های جداگانه باشند، برق از طریق نیروگاه به شبکه تزریق شده، سپس شبکه آن را در محلی دیگر به مرکز استخراج رمزارز تحویل می‌دهد و تنها حق ترانزیت دریافت می‌کند.

مجری طرح تامین برق استخراج رمزارزها در خصوص اشکال پیوسته نبودن جریان برق انرژی تجدیدپذیر اذعان داشت: یکی از ایراداتی که ماینرها مطرح می‌کردند، این بود که جریان انرژی تجدیدپذیر پیوسته و هموار نیست. اما اکنون شبکه این خدمات را نیز فراهم می‌کند. شبکه، برقی که از نیروگاه تجدیدپذیر می‌گیرد، هموار کرده و جریان آن را به صورت پیوسته به مرکز استخراج رمزارز تحویل می‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه برای این کار تنها یک شرط وجود دارد، تاکید کرد: شبکه به همان میزانی انرژی به مراکز استخراج رمزارز تحویل می‌دهد که در قرارداد دوجانبه تعهد کرده است. اگر میزان انرژی که به شبکه تزریق شده کمتر از میزان انرژی باشد که نیروگاه انرژی تجدیدپذیر در قرارداد دوجانبه تعهد کرده که به مرکز استخراج رمزارز تحویل دهد، در این صورت، شبکه، برق مراکز استخراج رمزارز را تامین خواهد کرد اما هزینه برق را بر اساس تعرفه استخراج رمزارز از نیروگاه می‌گیرد.

خدادادی در مورد میزان اثربخشی مقررات جدید گفت: این روش، شاید مهم‌ترین و اثربخش‌ترین راه برای تامین برق استخراج رمزارزها بوده و در عین حال، فشاری به شبکه برق و گاز وارد نمی‌شود که در این صورت می‌توان یک جریان برق پایدار و مداوم برای استخراج رمزارز در کشور را تامین کرد.

وی ادامه داد: تامین برق از نیروگاه حرارتی دو اشکال عمده دارد. اولین مورد آن، در چهار ماه گرم سال است که شبکه برق محدودیت دارد و دومین ایراد، مربوط به چهار ماه سرد سال بوده که شبکه گاز محدودیت دارد و ما با کمبود گاز مواجه هستیم. از این رو، این مقررات می‌تواند به بحران‌های انرژی کشور کمک قابل توجهی بکند.

 

منبع: اقتصاد آنلاین


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ovnv3