پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 18958
تاریخ انتشار: 1401/05/23 23:20

انتخاب دقیق با واقعیت ‌افزوده

شهریار خدابنده_ایده‌پرداز در زمینه «واقعیت‌مجازی»

ترکیب همزمان دنیای واقعی و عناصر مجازی، مفهوم واقعیت‌افزوده را شکل می‌دهد. در واقعیت‌افزوده، تصاویر واقعی محیط از طریق دوربین گوشی هوشمند دریافت شده و به‌همان شکل  روی صفحه آن نمایش داده می‌شود؛ در کنار تصاویر واقعی، عناصر رایانه‌ای مانند متن، تصویر، صوت، فیلم، مدل سه‌بعدی، انیمیشن و... را می‌توان به محیط واقعی اضافه کرد، چنان که گویی این عناصر بخشی از دنیای واقعی هستند! در این فناوری، محیط پیرامون با سنسورها پایش شده و به‌وسیله واحد پردازنده پردازش می‌شود؛ سپس تولیدات رایانه‌ای از طریق یک رابط تعاملی با عناصر محیطی درهم‌آمیخته می‌شود و تصاویری را به‌وجود می‌آورد که به‌عنوان یک دنیای واقعی درک می‌شود، به‌همین دلیل، حضور دانش‌بنیان‌ها در عرصه لوازم‌خانگی تنها منوط به ساخت لوازم‌خانگی هوشمند نبود. یک سوی دیگر ماجرا، معضلاتی بود که عموم مردم به‌ویژه در کشورمان هنگام خرید این وسایل با مشکلاتی چون اندازه مواجه می‌شدند. سامانه خرید لوازم و ملزومات (خانگی و اداری) با بهره‌گیری از فناوری واقعیت‌افزوده، واقعیت‌مجازی و هوش‌مصنوعی به افراد این امکان را می‌دهد تا پیش از خرید یک کالا آن را با ابعاد واقعی در محل موردنظر خود ببینند.

شاید برای بیشتر مردم هم پیش آمده باشد که در خرید لوازم و کالاهای خانگی و اداری به‌ویژه در مواردی که تصور دقیقی از ابعاد مکان موردنظر خود ندارند، دچار اشتباه شده باشند. این اتفاق به‌طورمعمول زمانی رخ می‌دهد که محدودیت جا داشته باشید و نتوانید از هر کالایی استفاده کنید. اکنون فناوری با این رویکرد جدید، به کمک رفع این معضل آمده است. سامانه خرید لوازم و ملزومات (خانگی و اداری) با بهره‌گیری از فناوری واقعیت‌افزوده و واقعیت‌مجازی (AR / VR) و هوش‌مصنوعی، ایده‌ای است که با تلفیق چند فناوری نظیر هوش‌مصنوعی و واقعیت‌مجازی و واقعیت‌افزوده، افراد را در خرید مطمئن و راحت، کمک می‌کند. در اصل لوازم خانگی همان کالایی است که بشر بیش از هر مولفه دیگر با پیشرفت‌های هوش‌مصنوعی آشنا خواهد شد و آن را لمس خواهد کرد.، بنابراین نگران پیچیدگی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و هوش‌مصنوعی به‌کار رفته در این دستگاه‌ها نباشید، زیرا برنامه‌های نرم‌افزاری کنترل از راه دور آنها، که روی تلفن همراه‌تان نصب خواهد شد، به‌سادگی استفاده از هر نوع اپلیکیشنی است که در حال‌ حاضر با آنها کار می‌کنید.

درباره کاربرد این فناوری در خرید ملزومات خانگی و اداری نظیر مبلمان، فرش و... و طراحی داخلی ساختمان‌ها باید گفت، این سامانه یک پلتفرم چندوجهی است که شامل یک اپلیکیشن برای کاربرد در گوشی‌های هوشمند و یک بستر وب برای افرادی است که به‌صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت می‌کنند، نظیر معماران و طراحان دکوراسیون، در واقع ما با کمک هوش‌مصنوعی، واقعیت‌افزوده و واقعیت‌مجازی، قدرت انتخاب دقیقی به افراد می‌دهیم، در حقیقت ما خواهان این هستیم که خریداران لوازم خانگی و اداری بتوانند پیش از خرید یک کالا، آن را با ابعاد واقعی در محل موردنظر خود ببینند و خرید رضایت‌بخشی را تجربه کنند. این سامانه علاوه بر اینکه به فرآیند خرید سرعت می‌بخشد، شک و تردید افراد در انتخاب یک کالای خانگی را هم از بین می‌برد. در بسیاری موارد، در خریدهای حضوری، این مشکل پیش می‌آید که خریداران در تناسب کالای انتخابی با محل مدنظر دچار اشتباه می‌شوند. تیم طراحی ما در این پلتفرم، فاصله محصول خریداری‌شده با آن کالایی را که از ابتدا مدنظر خریدار بوده است، کاهش داده‌اند. روال کار این‌گونه است که افراد با یک کیو آر کد و تلفن‌همراه هوشمند، می‌توانند چه زمانی که آنلاین هستند و به‌صورت مجازی می‌خواهند کالایی را بخرند و چه زمانی که به مراکز خرید رفته‌اند و حتی زمانی که به اینترنت دسترسی ندارند، با اسکن آن و با تصویربرداری از کالا، آن را در خانه خود ببینند و به اندازه و زیبایی آن پی ببرند. در واقع امکانی که این پلتفرم می‌دهد، پاسخ به این پرسش است که آیا اشیای انتخاب‌شده، متناسب مکان موردنظر هستند یا خیر؟ حاصل تعامل هوش‌مصنوعی با واقعیت‌افزوده در این پلتفرم نمایان می‌شود. افراد می‌توانند تنها با یک تلفن هوشمند؛ همان کالایی را بخرند که مدنظر دارند.

 گفتنی است، معماران و طراحان دکوراسیون با استفاده از عینک وی آر می‌توانند استفاده‌های دقیق‌تری از آن کنند.

این سامانه بستری را فراهم می‌کند که مردم بتوانند خلاقیت داشته باشند و تجربه متفاوتی از خرید را درک کنند؛ همچنین این نرم‌افزار هزینه‌های مربوط به طراحی داخلی را کاهش می‌دهد. هدف این است که مردم خرید راحتی داشته باشند و در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنند. شرکت‌های معماری، دانشجویان و زوج‌های جوان جامعه؛ هدف ما برای طراحی این پلتفرم بودند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j56qo