وی با تاکید بر ضرورت حذف فعالیتهای فاقد ارزشافزوده در صنایع بزرگ بهویژه فولاد مبارکه ادامه داد: هرچه بتوانیم فعالیتهای فاقد ارزشافزوده (فعالیتهایی که برای سازمان مزایایی نداشته و به تولید ثروت در مجموعه کمکی نمیکند) را کاهش دهیم، بهرهوری و اثربخشی فعالیتها افزایش مییابد؛ الکترونیکی شدن بارنامههای مدیریت کنترل مواد در فولاد مبارکه نیز علاوهبر ارتقای بهرهوری و اثربخشی، رضایت رانندگان و پیمانکاران را نیز در پی خواهد داشت.
رئیس واردات و انبارهای فولاد مبارکه با اشاره به مشکل تاخیر پرداخت هزینههای انتقال بار به دلیل وجود واسطه (پیمانکار فولاد مبارکه) خاطرنشان کرد: این معضل منجر به بروز اختلافاتی میان رانندگان و پیمانکاران مربوطه میشد که با الکترونیکی شدن بارنامهها برطرف شد. علاوهبر آن، بروکراسی و کاغذبازی در این بین حذف و با جلوگیری از اقدامات فیزیکی، در زمان مدیران، متصدیان و دیگر دستاندرکاران نیز صرفهجویی شد، همچنین دقت بررسی مدارک افزایش یافت. وی اذعان کرد: بررسی حجم زیادی از اسناد فولاد مبارکه (که میزان آن به بیش از ۲۰۰ سند در روز میرسد) به میزان قابلتوجهی از کار دقیق و مداوم نیازمند است که با اقدام انجامشده، بخش زیادی از این فرآیندها سیستمی شده و کاغذبازیها عملا از بین رفته است؛ در این فرآیند الکترونیکی، شفافسازی نیز حاصل شده است. یزدانیان با بیان اینکه الکترونیکی شدن این فرآیند، خطای انسانی را به صفر میرساند، تاکید کرد: در سیستمی شدن هر فرآیند به دلیل تعریف شدن اعداد و ارقام، صدور بارنامه با هزینههای غیرمعقول، تعریف نشده و این سیستم برای پارامترهای مختلف با فرمولهای ریاضی که برای آن تعریف شده کاملا بهصورت هوشمند عمل میکند و حتی اگر اشتباهی در ورود اطلاعات رخ دهد، سیستم به کاربر هشدار میدهد و در این صورت خطای کاربری به حداقل ممکن میرسد. وی در پایان گفت: با توجه به شرایط موجود، با بکارگیری این فرآیند، برقراری ارتباط با بانکها نیز به حداقل رسیده و دیگر نیاز به ثبت چک، امضا، مراجعه به بانک، وصول چک و... نخواهد بود؛ تنخواهها نیز به مرور استفاده شده و با حذف تنخواه حمل مواد و استفاده از اعتبارات در صورت اتمام مبلغ تنخواه، دیگر تاخیر در صدور چک نیز اتفاق نمیافتد. روحالله فدایی آشیانی، مسئول حملونقل کنترل مواد شرکت فولاد مبارکه نیز در گفتوگو با خبرنگار فولاد اظهار کرد: با توجه به افزایش پرداخت بارنامههای واردشده و ارسالی از فولاد مبارکه (روزانه حدود ۲۰۰ عدد بارنامه) که شامل حمل سفارشهای خرید، حمل کالا و مواد انتقالی، حمل کالا و قطعات تعمیراتی و تغییر شکلی، حمل کالاهای گمرکی از گمرکات کشور (جز گمرک بندرعباس)، حمل کالاهای خرید مستقیم و خرید اضطراری نواحی، حمل مواد معدنی (که مبدأ و مقصد فولاد مبارکه نیست اما این مواد برای ادامه فرآیند به معدن دیگری حمل میشود)، حمل محصولات بین کارخانه و... به صورت کاغذی و دستی میشد، پرداخت این بارنامهها پس از طی مراحل اداری و تاییدات کاغذی تا پرداخت به شرکت پیمانکار بسیار زمانبر بود که باعث نارضایتی و شکایت رانندگان و کاهش انگیزه آنها به حمل کالا میشد.
وی افزود: در فرآیند قبلی، اشکالاتی از قبیل نبود دقت، سرعت و احتمال خطا یا سوءاستفاده مشاهده میشد که واحد واردات و انبارهای کنترل مواد شرکت فولاد مبارکه از نیمه شهریور سال جاری در راستای رضایتمندی مشتریان و رانندگان، برای الکترونیکی کردن پرداخت بارنامهها بدون تغییر فرآیند اقدام کرد و مدتزمان پرداخت بارنامه را به ۲۴ ساعت کاهش داد.
مسئول حملونقل کنترل مواد شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: برای عملیاتی کردن فعالیت ذکرشده، جلسات متعددی تشکیل و دیدگاهها جمعآوری شد و پس از طراحی و تهیه فرمها توسط واحد ITS، در مرحله نهایی بهصورت آزمایشی در سیستم، اجرا و پس از حصول نتیجه مثبت در سیستم ITS بهطور کامل عملیاتی شد. در پی تحقق فرآیند جدید، مشکلاتی از قبیل تنخواه کنترل مواد، صدور چک بابت پرداخت بارنامه و اتلاف وقت کارکنان درگیر حذف شد.