چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 16371
تاریخ انتشار: 1401/02/26 04:42

اقدامی ویژه برای از بین بردن رانت در خودروسازی

خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت: کالاهای مانند خودروسازان برای عرضه محصولاتشان باید از بورس کالا استفاده کند تا رانت‌ها از بین برود.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در مراسم تجلیل از برترین‌های بورس کالا افزود: نگاه به بورس کالا به صورت یک سازوکار و به عنوان منطق تخصیص منابع در کشور است.

او با بیان اینکه بورس کالا باید بیشتر از این وزن گیرد ادامه داد: سال‌ها مطرح بوده که بورس مسکن را داشته باشیم و از این سازکار استفاده شود، اخیرا در وزارت اقتصاد سندی ابلاغ کردیم که در آن بر برنامه عملیاتی فروش املاک مازاد اشاره شده است.


خاندوزی تصریح کرد:در قانون جهش مسکن ماده ۱۳ اشاره به ظرفیت بورس کالا شده است در این ماده مسئله فقط فروش اموال دولت و بانک‌ها نیست.


وزیر اقتصاد با پرداختن به موضوع کشاورزی گفت: در بخش کشاورزی از اواسط سال ۹۰ شرایط خوبی فراهم شد تا بخشی از کالا های کشاورزی سهم بیشتری در بورس کالا داشته باشند متاسفانه به جهت تغییر سیاست‌ها و شرایط تحریم آن ساز و کار کم رنگ شد و از بین رفته است.

او ادامه داد: بهترین ابزار در حوزه کشاورزی تکیه بر ابزارهای بورس کالا است که دلایل مختلفی از جمله سرعت تسویه، امنیت و کیفت را تضمین خواهد کرد.

به گفته خاندوزی نکته مهم تامین مالی، زنجیره تولید است، این نیز جز نکاتی است که برایش هم افزایی زیادی شده تا بخشی از تقاضای کشور به این سمت معطوف شود.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: در بورس کالا، ابزارهای دیگری هم برای تامین مالی در نظر گرفته شده تا بستر بورس کالا مفیدتر شود.

او گفت: گواهی سپرده، مشکلات و تردیدهایی در زمینه مالیات دارد که باعث کم رونق شدن آن شده، و با قید فوریت باید تکلیف مالیات آن مشخص و انجام شود.

خاندوزی افزود: رینگ صادراتی به قدر کفایت فعال نیست و باید در این زمینه هم اقداماتی انجام شود. مسله شناخت نیاز داخل از طریق رینگ داخلی هم نیاز به تامل دارد.

او خاطرنشان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱بحث معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی تاکید شده است، اما هنوز ابلاغ نشده است.

 
منبع: بازار


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3z9omb