دوشنبه 06 فروردین 1403 - 25 Mar 2024
کد خبر: 17068
تاریخ انتشار: 1401/03/07 23:16
توسعه و توانمندسازی، در اولویت برنامه‌های ایمیدرو قرار دارد

افزایش سرمایه بخش ‌خصوصی در طرح‌های توسعه‌ای

سرمایه‌گذاری در طرح‌های معدن و صنایع معدنی، علاوه بر ایجاد اشتغال، از یک سو توسعه مناطق کم‌برخوردار، تقویت زیرساخت‌های کشور و نیز کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را در پی دارد و از دیگر سو، با اجرای برنامه‌های آموزشی و همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی، سبب توانمند شدن بخش خصوصی خواهد شد. سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در سال‌های اخیر ماموریت‌های جدیدی از جمله توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها را برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی طراحی و اجرایی کرده است.

 ایمیدرو این اهداف را در قالب دو استراتژی کلان توسعه و توانمندسازی شکل می‌دهد که سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی طرح‌ها، اکتشاف، فعال‌سازی معادن راکد، ایجاد تنوع در روش‌های تامین مالی، بومی‌سازی، تقویت جایگاه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی، توسعه برنامه‌های آموزشی و... ذیل استراتژی‌های فوق انجام می‌شود.

برنامه‌ریزی برای صادرات ۱۲ میلیارد دلاری صنایع معدنی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه‌ریزی برای صادرات بیش از ۱۲ میلیارد دلار محصولات بخش معدن و صنایع معدنی در سال جاری خبر داد و گفت: برای افزایش ارزش افزوده در بخش معادن و صنایع معدنی، اجرای طرح‌های جامع صنایع فولاد، آلومینیوم، مس، طلا و زغال‌سنگ در ایمیدرو موردتوجه جدی قرار گرفته است.

به‌گفته وجیه‌اله جعفری اکنون ۳۸ درصد ارزش بازار بورس ایران متعلق به شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی است.

رئیس هیات عال ایمیدرو خاطرنشان‌کرد: باتوجه به رشد ارزش افزوده در زنجیره صنایع مختلف، اکنون صادرات صنایع معدنی کشور به بیش از ۱۲ میلیارد دلار افزایش یافته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان‌کرد: اکنون ۳۸ درصد ارزش بازار بورس ایران متعلق به شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی است و ارزش افزوده این بخش در حدود 7 سال گذشته نزدیک ۵۰ درصد رشد داشته است.  وی ادامه‌ داد: در حال‌ حاضر در صنعت فولاد توسعه خوبی ایجاد شده، به‌طوری که در زنجیره فولاد هدف ما تولید ۵۵ میلیون تن محصول در سال ۱۴۰۴ است. جعفری اضافه‌کرد: اکنون در صنعت فولاد برای تولید ۴۴ میلیون تن محصول ظرفیت‌سازی شده، در حالی که میزان تولید محصولات فولادی کشور هم‌اکنون به بیش از ۳۰ میلیون تن افزایش یافته است.  وی تاکید کرد: در سال گذشته توسعه صنایع بزرگ همراه با تامین آب و برق موردنیاز مورد توجه قرار گرفت که در صورت تحقق این مهم، در آینده با مشکل تامین آب و برق در این صنایع بزرگ مواجه نخواهیم بود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تامین برق برای صنایع و مجموعه‌های معدنی، یکی از مهم‌ترین‌های زیرساختی صنایع کشور است، بیان ‌کرد: در حوزه تامین برق موردنیاز شرکت‌های بزرگ برنامه‌ریزی‌هایی برای تولید ۱۲ هزار مگاوات برق توسط این صنایع از سال ۱۴۰۰ انجام و قراردادهای اولیه آن منعقد شده است. جعفری همچنین به طرح‌های انتقال آب به مناطق صنعتی کشور اشاره کرد و گفت: به‌منظور تامین پایدار آب صنایع کشور، علاوه بر استفاده از پساب صنعتی و آب‌های ژرف، راه‌اندازی خط انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان به مناطق صنعتی در دست بررسی و اجراست.

وی به موضوع تامین مواد اولیه موردنیاز صنایع آلومینیوم کشور نیز اشاره کرد و گفت: ذخایر مواد اولیه دیگری جایگزین اکسید در کشور وجود دارد که با استحصال آنها به تولید پایدار آلومینیوم در کشور خواهیم رسید. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به عقد قراردادهای فرامرزی و دریافت پروانه بهره‌برداری از برخی معادن در خارج از کشور اشاره کرد.

جذب سرمایه خصوصی برای طرح‌های توسعه‌ای

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو نیز از جذب بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی با راهبری ایمیدرو برای طرح‌های توسعه طی ۵ سال خبر داد. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، سمیه خلوصی که در نشست رئیس هیات عامل ایمیدرو با فعالان رسانه سخن می‌گفت، افزود: افزایش حضور بخش خصوصی در اقتصاد ملی راهبردی است که در سرمایه‌گذاری‌ها، موردتوجه ایمیدرو قرار دارد. مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو همچنین عنوان کرد: در حوزه توسعه زیرساخت که در راستای بسترسازی حضور بخش خصوصی صورت می‌گیرد، احداث جاده دسترسی و خط انتقال برق برای بیش از ۵۶۰ معدن بخش خصوصی عملیاتی شده است. وی افزود: در سال ۹۹ برای ۱۹ معدن و سال ۱۴۰۰ برای ۴۸ معدن جاده دسترسی و خط انتقال برق احداث شد. مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو عنوان کرد: ایجاد جاده دسترسی و خط انتقال برق برای ۱۲۰ معدن در سال جاری هدف‌گذاری شده است.

تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو گفت: طرح‌های اجرایی در سال ۱۴۰۰ با بیش از۷۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری و با اشتغال مستقیم حدود ۲۱۸۸ نفر تکمیل شده است. خلوصی افزود: تکمیل ۱.۲۸ میلیارد دلار طرح در سال ۱۴۰۱ با اشتغالزایی مستقیم ۳۳۷۷ نفر نیز در دستور قرار دارد. وی با اشاره به برنامه جذب ۷.۲ میلیارد دلار سرمایه از بخش خصوصی طی سال ۹۵ تا سال ۱۴۰۳، گفت: تاکنون ۲.۵ میلیارد دلار از این رقم محقق شده است. مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو اعلام کرد: سال گذشته ۲۳ فراخوان سرمایه‌گذاری در معدن و طرح انجام شده و ۱۵ سرمایه‌گذار انتخاب شده‌اند. خلوصی گفت: سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی از ۱۴۰ میلیارد تومان به ۵۰۰ میلیارد تومان در سال‌های اخیر افزایش یافت و برنامه افزایش آن به ۵۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱در دستور کار ایمیدرو است. وی گفت: از ابتدای تاسیس ایمیدرو (سال ۸۱) ظرفیت تولید فلزات اساسی کشور افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. خلوصی افزود: در همین دوره ظرفیت تولید فولاد ۵.۴ برابر (از ۸ میلیون به ۴۳.۵ میلیون تن)، کاتد مس ۲.۴ برابر (از ۱۹۰ هزار به ۴۵۰ هزار تن) و شمش آلومینیوم ۳.۵ برابر (از ۲۱۶ هزار به ۷۷۰ هزار تن) افزایش یافته است. مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو درباره اقدامات انجام‌شده در حوزه اکتشاف، عنوان کرد: اکتشاف پهنه‌ها در فازهای شناسایی و پی‌جویی در استان‌های مختلف کشور با مساحت بیش از ۴۸۹ هزارکیلومتر مربع گستره کشور اجرا و ۹۶ درصد آن تکمیل شده است. وی افزود: طی ۱۰ سال گذشته یک میلیون و ۴۵۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام شده است. خلوصی گفت: مجموع هزینه‌کرد در حوزه اکتشاف افزون بر ۱۴۵۵ میلیارد تومان بوده است.

رشد ۱۶ درصدی صادرات

برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در حالی در دستور کار قرار دارد که براساس آمار ۸۶۶ میلیون دلار از تولیدات معدن و صنایع معدنی در فروردین‌ صادر شده که این آمار حاکی از رشد ۱۶ درصدی صادرات این حوزه است.  به گزارش ایمیدرو در حالی که تناژ صادرات در فروردین ۱۴۰۱ با کاهش ۱۴درصدی همراه شد، بیشترین ارزش صادرات به زنجیره فولاد اختصاص داشت؛ به‌طوری که صادرات این بخش از ۵۰۶ میلیون دلار عبور کرد. پس از آن، زنجیره مس با ارزش صادرات ۱۱۰ میلیون دلاری در جایگاه دوم قرار گرفت. رتبه بعدی صادرات به زنجیره آلومینیوم اختصاص یافت؛ به‌طوری که ارزش صادرات این حوزه به بیش از ۴۱ میلیون دلار رسید. از سوی دیگر، ارزش واردات بخش معدن و صنایع معدنی در فروردین‌ به ۲۴۷ میلیون رسید. این رقم یک درصد بیشتر از رقم واردات مدت مشابه سال گذشته است؛ در حالی که تناژ واردات با کاهش ۲ درصدی مواجه شد.

در در این مدت زنجیره فولاد با بیش از ۶۳ میلیون دلار بیشترین سهم از واردات را در اختیار گرفت. پس از آن زغال‌سنگ و کک با ۴۴ میلیون دلار، پودر آلومینا با ۳۸ میلیون دلار و انواع فرو با ۳۴ میلیون دلار در جایگاه بعدی واردات ایستادند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wol7d