یک‌شنبه 05 فروردین 1403 - 24 Mar 2024
کد خبر: 16406
تاریخ انتشار: 1401/02/26 04:45

افزایش جمعیت غیر فعال جامعه،تهدیدی برای فرهنگ کار

اگر افراد غیر فعال در جامعه رشد چشمگیری داشته باشند بدین معناست که بخش زیادی از جامعه حاضر به کار کردن نیستند که مهمترین دلیل این موضوع دستمزدهای پایین و یا شرایط نامناسب کار کردن است.

همانطور که در سر خط خبرها ذکر شده است رهبر انقلاب در طی چند روز گذشته به سه موضوع اصلی ایجاد فرصت های شغلی، تنظیمات عادلانه رابطه کار  و سرمایه و تامین امنیت شغلی کارگران اشاره داشتند. متاسفانه جمعیت غیرفعال کشور نسبت به سایر کشورها بالاست و باید فرهنگ کار در کشور ارتقا پیدا کند. جمعیتی از کشور که نه جویای کار بوده و یا مشغول به کار هستند؛ جزو افراد غیرفعال محسوب می شوند.

در اقتصاد هایی که در حال پیشرفت هستند و یا از رشد بالاتری برخوردار می باشند بخش زیادی از افرادی که در سن کار هستند یا در دسته افراد شاغل یا در دسته افراد جویای کار قرار می گیرند.

 

بر این اساس اگر افراد جویای کار در این کشور زیاد شوند نرخ بیکاری نیز افزایش پیدا می کند اما اگر افراد غیر فعال در جامعه رشد چشمگیری داشته باشند بدین معناست که بخش زیادی از جامعه حاضر به کار کردن نیستند؛مهمترین دلیل این موضوع دستمزدهای پایین و یا شرایط نامناسب کار کردن است و یا اینکه به لحاظ شرایط خاص فرهنگی افراد غیر فعال جامعه حاضر به کار کردن نمی شوند.

برای مثال یکی از مهمترین ثمرات افزایش دستمزد کارگران  ایجاد انگیزه برای جامعه غیر فعال و حضور آنها برای فعالیت در جامعه است.

گفتنی است موضوع آموزش های فنی حرفه ای برای ارتقای سطح دانش کار بسیار حائز اهمیت است بر همین اساس دولت سیزدهم در همان روزهای ابتدایی فعالیت خود برای مسئله تاکید داشت و سازمان فنی و حرفه ای کشور زیر مجموعه  وزارت کار رفاه و امور اجتماعی  قرار گرفت.

منبع:اکوناپرس

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4byxav