چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 1649
تاریخ انتشار: 1400/06/30 13:35
مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد

افت شدید منابع آبی، هشداری برای آینده نزدیک

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: با توجه به افت شدید منابع آبی، مدیریت مصرف باید به‌عنوان یک ضرورت مهم برای آینده استان مورد توجه ویژه قرار گیرد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت آب منطقه‌ای یزد، محمدمهدی جوادیان‌زاده در دومین نشست جلسه شورای حفاظت شهرستان اشکذر در قالب رویداد آبی با حضور فرماندار اشکذر، نماینده مدیریت بحران و دیگر مسئولان ذی‌ربط برگزار شد. در این جلسه با ابراز نگرانی از افت آب‌های زیرزمینی به‌ویژه دشت چرخاب و شهرستان اشکذر که بخش بزرگی از دشت یزد-اردکان را شامل می‌شود بر مدیریت مصرف به‌عنوان یک ضرورت مهم برای آینده استان تاکید کرد.

وی با بیان اینکه شهرستان اشکذر نقطه بسیار حساسی برای استان یزد محسوب شده و مهم‌ترین منبع آب آشامیدنی استان است، گفت: وضعیت سطح آب‌های زیرزمینی استان به‌‌ویژه منطقه چرخاب اشکذر مطلوب نیست و با افت ۴۵ سانتی متر در سال روبه‌رو است و اگر مدیریت نشود هرسال‌ به این افت افزوده شده و فرونشست‌ها و فروچاله‌های زیادی را موجب خواهد شد.

جوادیان‌زاده ابراز امیدواری کرد در راستای برنامه‌های رویداد آبی و سازگاری با کم‌آبی استان که به طور جدی با همکاری و هماهنگی مسئولان ذی‌ربط در حال برگزاری و برنامه‌ریزی است با نصب کنتورهای هوشمند و طرح تحویل حجمی آب در پایان سال ۱۴۰۵ افت آب‌های زیرزمینی و کسری مخزن را به صفر رسانده تا از نشست زمین و ایجاد بیشتر این فروچاله‌ها جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان اشکذر قطب گلخانه و صنعت استان است از مدیران ذی‌ربط خواست تا درباره چاه‌های غیرمجازی که ممکن است درباره این دو موضوع حفر شود پیگیری و اقدامات لازم و ضروری را انجام دهند.

فرماندار اشکذر نیز در این جلسه با بیان اینکه برنامه رویداد آبی می‌تواند منشأ خیر و برکاتی برای استان باشد، گفت: همه مسئولان و مدیران شهرستان در رأس کار خواهیم بود و برای مطلوب نگه داشتن منابع آب زیرزمینی و در دسترس بودن این منبع حیات برای آیندگان از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

هادی هادی‌نسب با بیان اینکه ما مفتخریم که قطب گلخانه و صنعت استان و نخستین شهرستان تامین‌کننده گوشت مرغ استان هستیم با ابراز نگرانی از وضعیت افت آبخوان‌های شهرستان اشکذر گفت: افت آبخوان‌ها برای استمرار و آینده این واحدها مضر و این فروچاله‌ها و فرونشست‌هایی که در اثر برداشت بی‌رویه آب و در رأس آنها حفر چاه‌های غیرمجاز در گلخانه‌ها و واحدهای صنعتی به‌ وجود آمده بسیار وحشتناک و نگران‌کننده است.

وی از همه مدیران ذی‌ربط خواست با هماهنگی و عزم جدی از حفر چاه‌های غیرمجاز جلوگیری و در شناسایی و پر و مسلوب‌المنفعه کردن این چاه‌ها تلاش مضاعف کنند چراکه با شناسایی و جلوگیری از برداشت آب یک چاه غیرمجاز می‌توان آب مجاز بیشتری در اختیار شهروندان چه از لحاظ آشامیدنی و چه کشاورزی و صنعت قرار داد.

وی به مشکلات کشتارگاه دام، مجتمع دامداری و صنایع غذایی اشاره کرد و همچنین با بیان اینکه مسیر خط اصلی راه‌آهن در اشکذر است و فروکش کردن زمین می‌تواند بسیار حادثه‌ساز باشد خواستار برطرف کردن مشکلات این واحدها شد.

کارشناس مدیریت بحران استان نیز در این نشست با قدردانی از مجموعه آبی استان برای گذراندن بحران کم‌آبی با هماهنگی‌ها و همکاری‌های لازم گفت: برای مدیریت مصرف و جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه، هر واحد صنعتی، دامی یا گلخانه‌ای برای اخذ مجوز و استمرار آن باید الزاما با آب منطقه‌ای هماهنگ باشد و برای حفظ و حراست از منابع آب در مناطق پرخطر آمادگی لازم وجود داشته باشد که اگر بارندگی شدت گرفت منابع آبی دچار تهدید نشود.

محمدجواد دهقانی با بیان اینکه فروکش کردن زمین، ریزش و سرطان پوسته زمین در آینده نه‌چندان دور تهدیدی برای شهرستان اشکذر است خواستار مطرح شدن این موضوع در مدیریت بحران استان در اسرع وقت شد.

در ابتدای این جلسه مدیر اداره آب شهرستان‌های یزد و اشکذر گزارشی از اقدامات این اداره درباره شناسایی چاه‌های غیرمجاز، پر و مسلوب‌المنفعه کردن آنها و میزان صرفه‌جویی آب و همچنین شناسایی نقاط حادثه‌خیز در سیلاب و مهم‌ترین اهداف و اولویت‌های این اداره برایث مدیریت منابع آب ارائه کرد.

 در پایان، مجید زارع بیدکی به‌عنوان رئیس جدید اداره منابع آب شهرستان‌های یزد و اشکذر معرفی و از خدمات محمدعلی حکیمی قدردانی کرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد در ابتدای ورود به شهرستان اشکذر در قالب رویداد آبی با رئیس دادگستری و فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان دیدار و خواستار تعامل و همکاری با این شرکت برای حفظ و حراست از منابع آبی شهرستان شد و قول هرگونه همکاری و مساعدت از طرف این مسئولان داده شد.

در پایان این رویداد، مدیرعامل آب منطقه‌ای با چند نفر از مردم شهرستان اشکذر به صورت چهره به چهره و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دیدار کرد و از نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار گرفت و مقرر شد به درخواست‌های آنها رسیدگی شود.

طرح رویداد آبی از سال گذشته برای نخستین‌بار در کشور و در استان با هدف حفاظت از منابع آبی استان آغاز و مسئولان ذی‌ربط با حضور در شهرستان‌های مختلف استان به صورت دوره‌ای از نزدیک با مشکلات منابع آبی آن شهرستان آشنا شده و برای رفع آنها در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام می‌کنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36bn72