چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 10969
تاریخ انتشار: 1400/10/26 22:30

افت دسته جمعی شاخص‌های بورس/امیدواری به بازار وجود دارد؟

طی معاملات امروز ۱۵ درصد نمادهای بازار رشد قیمت داشته و ۸۲ درصد سهم‌های بازار نیز با افت قیمت روبه‌رو شدند.

بورس در روزهای نزولی، باز هم در حال شکستن مقاومت‌های پیش روی خود است. آخرین مقاومت کانال ۱.۳ میلیون واحدی نیز در معاملات امروز شکست تا تنها یک مقاومت جدی دیگر در مقابل شاخص کل بورس قرار داشته باشد.

۴ نشانه نزول بورس در یک هفته گذشته فعال شده و امروز نیز این مسئله ادامه داشته است. افزایش خروج پول حقیقی، شکستن رکورد ارزش مازاد عرضه به بیشترین میزان در یک هفته گذشته، رشد سرانه فروش هر کد معاملاتی و پیشی گرفتن تعداد سهم‌‌هایی که صف فروش داشتند، از سهم‌هایی که صف‌‌های خرید داشته‌اند، از جمله موارد ادامه رکود در معاملات بورس بوده است.

حال باید دید در روزهای آینده، این روند در بورس ادامه خواهد یافت یا ایجاد تقاضا از سوی شرکت‌های حقوقی می‌تواند بازار را به یک تعادل برساند.

افت دسته جمعی شاخص‌های بورس

در معاملات امروز، ۲۶ دی ۱۴۰۰، شاخص کل بورس تهران با کاهش ۱۱ هزار و ۶۹۲ واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و ۳۱۰ هزار و ۸۷۷ واحد رسید. شاخص کل در معاملات روز یکشنبه بازدهی منفی ۰.۸۸ درصدی داشت.

شاخص کل هموزن نیز در معاملات امروز، با افت ۳ هزار و ۷۰۸ واحدی در سطح ۳۴۶ هزار و ۴۸۴ واحدی ایستاد. بازدهی شاخص کل هموزن نیز در معاملات روز یکشنبه منفی ۱.۰۶ درصد را به ثبت رسانده است. همچنین شاخص کل فرابورس نیر ۱۱۷ واحد پائین آمد و در سطح ۱۷ هزار و ۸۷۱ واحد قرار گرفت.

رشد ۶ درصدی خروج پول از بازار سرمایه

به نظر بسیاری از کارشناسان مشکل فعلی بازار کمبود نقدینگی و نبود تقاضای موثر در بازار سهام است. در صورتی که روند خروج پول ادامه دار باشد، این مسئله می‌تواند مشکل بیشتری را برای بازار سرمایه ایجاد کند.

امروز برای هفدهمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۳۹۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته ۶ درصد افزایش داشته است.

نمادهای سمگا (شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی)، بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) و شپدیس (شرکت پتروشیمی پردیس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

کاهش ارزش کل معاملات و افزایش معاملات خرد

ارزش معاملات کل بازار سهام در روز یکشنبه با ۱۹ درصدی به رقم ۴ هزار و ۳۸۳ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۸۹۶ میلیارد تومان بود که ۲۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

اما ارزش معاملات خرد سهام با رشد ۲ درصدی نسبت به معاملات روز گذشته به رقم ۲ هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان رسید که ۵۵ درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.

 رشد صف‌های خرید در بورس

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۷۴ نماد رشد قیمت داشتند که ۵۴ نماد بورسی و ۲۰ نماد فرابورسی بودند. ۱۵ نماد نیز در پایان معاملات امروز در صف خرید قرار داشتند که نسبت به روز گذشته رشد ۳۶ درصدی را داشته است.

ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۶ درصد رشد کرد و در رقم ۳۴ میلیارد تومان ایستاد. به عبارت دیگر، ۱۵ درصد از نمادهای بازار رشد قیمت داشتند.

در معاملات امروز، نماد کمنگنز (شرکت معادن منگنز ایران)، پدرخش (شرکت درخشان تهران) و زقیام (شرکت کشت و دام قیام اصفهان) بیشترین صف خرید را داشتند.

کاهش صف‌های فروش در بازار سرمایه

در معاملات امروز، ۴۱۳ نماد کاهش قیمت داشتند که ۲۹۱ نماد بورسی و ۱۲۲ نماد فرابورسی بودند. تعداد نمادهای حاضر در صف فروش نیز با افت ۴۲ درصدی مواجه شده و به ۳۸ نماد رسیده است.

در پایان معاملات یکشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه ۳۹ درصد کاهش یافت و به ۱۰۰ میلیارد تومان رسید. به عبارت دیگر ۸۲ درصد سهم‌های موجود در بازار افت قیمت داشتند.

نمادهای وسخوز (شرکت سرمایه‌گذاری استان خوزستان)، بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد) و انرژی۳ (سایر اشخاص بورس انرژی) بیشترین صف فروش را داشتند.

 

منبع: فارس


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xrqq2