جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 17683
تاریخ انتشار: 1401/03/30 02:37
گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو؛

اصلاح قیمت دارو را گرانی تلقی نکنید!

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: تعطیلی خطوط تولید دارو را در تیر ماه محتمل نمی‌دانم، اما در شرایط تورمی جامعه، تولید دارو با توجه به زیان ده بودن با احتیاط پیش می‌رود.

 

در روزهای اخیر خبری با عنوان «تعطیلی خطوط تولید دارو از تیر ماه» نگرانی آحاد جامعه را بر انگیخت. صاحبان سندیکای صنایع دارویی اعم از تولیدکنندگان، واردکنندگان و فعالان حوزه در نامه‌ای به رئیسی از وضعیت حال حاضر ابراز نگرانی کردند. آنچه که فعالان حوزه دارو بر آن اتفاق نظر دارند، اصلاح قیمت دارو بر اساس قیمت تمام شده تولید است. بدیهی است، وقتی هزینه‌های وابسته به تولید پیوسته در حال افزایش و تغییر است، برای فرار از زیان فعالان دارو باید با اصلاح قیمت جبران شود. در همین راستا با ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو درباره وضعیت فعالان حوزه دارو گتفگو کردیم که در ادامه می‌خوانیم.

ناصر-ریاحی

زیان‌ده بودن تولید دارو در شرایط تورمی جامعه

ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو درباره احتمال تعطیلی خطوط تولید دارو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: تعطیلی خطوط تولید دارو از تیر ماه را محتمل نمی‌دانیم. شرکت‌های دارویی بر اساس مسئولیت‌های اجتماعی که بر عهده دارند اجازه تعطیل شدن فعالیت‌شان را نخواهند داد.

وی افزود: علی رغم اینکه دستمزد بیش از دو برابر شده است، مواد بسته بندی، مواد اولیه جانبی و غیره افزایش قیمت چشمگیری پیدا کرده است. به‌ دلیل هزینه عوارض گمرکی و دیگر هزینه پیدا کرده است، اقتصادی نیست با قیمت‌های سابق تولید دارو ادامه پیدا کند، زیرا در این شرایط قطعا زیان ده خواهد بود. اما با این حال، تولیدکنندگان به میزان مسئولیتی که بر عهده دارند حتی با وجود مواجه شدن با زیان، به تولید ادامه می‌دهند.

تولید دارو با احتیاط پیش می‌رود

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو خاطرنشان کرد: دولت و سازمان غذا و دارو قبل از آغاز سال جدید مخالف هر گونه افزایش قیمت در بخش دارو بودند، ولی فعالان حوزه دارو بر این باور هستند که در شرایط فعلی، گرانی دارو مطرح نیست، بلکه اصلاح قیمت دارو مطرح است. به این معنی که افزایش قمیت‌ها مطابق صعودی شدن هزینه‌ها اعمال می‌شود و نه بیشتر. بنابراین به این اتفاق بدیهی گرانی نمی‌توان گفت. اما در مجموع شاهد هستیم، تولید دارو با احتیاط پیش می‌رود.

تامین داروهای بیماران خاص

ریاحی درباره تامین داروی بیماران خاص تاکید کرد: داروی بیماران خاص اغلب به طور وارداتی است و بعضا تولیدی هستند ولی این داروها هم تابع موارد فوق، با توجه به مسئولیتی که بر عهده شرکت تولید کننده یا وارکننده است، تامین می‌شود. همان طور که مطلع هستیم رئیس جمهور دستور بررسی کنترل قیمت دارو را داده است. اما در نظر داشته باشید، خیلی غیر منطقی است اجزای بسته‌بندی اعم از پتروشیمی، کاغذ، مواد جانبی که تولید کننده خود قادر به تهیه نیست، با گرانی روبرو شود، اما قیمت دارو ثابت بماند! لازم به یادآوری است، افزایش هزینه گمرک، ارز و مشکلاتی که حواله ارز دارد نیز مشکل فعالان حوزه دارو را دو چندان کرده است.

اهرم تحریم بر سر راه صنعت دارو

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو اظهار داشت: گرانی ارز از یک طرف و پر هزینه بودن انتقال پول از طرفی دیگر و همچنین بعضی از کالاها که در دسته غذایی و دارویی نیستند، امکان وارداتشان دشوارتر خواهد کرد. اگر به شرکت‌های دارویی قیمت مناسب بدهند و همچنین به موقع ارز تخصیص داده شود، شرکت‌ها قادر خواهند بود در شرایط استاندارد که قیمت مناسب و ارز به موقع دارند، فعالیت داشته باشند. لازم به ذکر است، زمانی که ارز به موقع تخصیص داده نمی‌شود امکان عملیاتی شدن را از شرکت‌ها صلب می‌کند. با این حال، هیچ قت تولید کننده یا وارد کننده دارو، بیمار را لنگ نگذاشتند ولی ممکن است با برنامه ریزی‌شان پیش نرود.

ریاحی در پایان تاکید کرد: نکته دیگر این است که بیمه‌ها در حال حاضر، پرداخت بدهی‌هایشان به بیش از یک سال رسیده است و این برای تولید کننده و وارد کننده و توزیع کننده دارو، حداقل ۳۰ درصد هزینه اضافی به دنبال خواهد داشت. همچنین در پی این اتفاق، عدم گردش مجدد نقدینگی نیز مطرح است. این موراد منجر به کاهش سرعت فعالیت برای فعالان حوزه دارو خواهد شد.

منبع:گسترش نیوز

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kegja