جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 18521
تاریخ انتشار: 1401/05/02 23:26
بازگشت پروتکل‌های بهداشتی به سفرهای زمینی و هوایی

استفاده از ماسک اجباری شد

اوج‌گیری دوباره کرونا مسئولان را بر آن داشته تا با تاکید بر رعایت استفاده از ماسک و پروتکل‌های بهداشتی نسبت به مراقبت‌های بهداشتی هشدار بدهند.

در حالی ‌که وزیر بهداشت از ورود به موج هفتم شیوع کرونا خبر می‌دهد، پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تصریح می‌کند میزان مراجعه مبتلایان سرپایی کرونا به این بیمارستان 4 برابر شده است. در همین حال مسئولان بهداشت و درمان تاکید می‌کنند افرادی که ۶ ماه از زمان تزریق واکسن قبلی‌شان گذشته، حتما باید واکسن یادآور تزریق کنند که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

عادی‌انگاری نکنیم

عباس شیراوژن درباره مصوبات اخیر ستاد ملی کرونا گفت: باتوجه به اینکه در بیشتر نقاط دنیا شاهد روند افزایشی ابتلا به کرونا با زیر سوریه بی‌ای۵ هستیم باید مراقب باشیم با عادی‌انگاری‌ها این روند شتاب بیشتری نگیرد. وی افزود: در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا بر الزام استفاده از ماسک در هواپیما، قطار، مترو و اتوبوس و همچنین در اماکن زیارتی و هیات‌های مذهبی تاکید شد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان کرد: فعال‌تر شدن طرح شهید سلیمانی با همکاری بسیج مستضعفین که به غربالگری و پیشگیری توجهی خاص دارد نیز از جمله مصوبات اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا است. شیراوژن گفت: تزریق نوبت یادآور واکسن پس از ۶ ماه از آخرین نوبت تزریق، فعال‌تر شدن مراکز تزریق واکسن و همچنین جدی‌تر شدن مراقبت‌های بهداشتی مرزی از دیگر مصوباتی است که در ستاد ملی مقابله با کرونا مورد تاکید قرار گرفت.

بازگشت پروتکل‌ها به پروازها

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از بازگشت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا در پروازهای خارجی و داخلی خبر داد و گفت: در این زمینه کاملا تابع مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم.

محمد محمدی‌بخش اظهار کرد: پروتکل‌های بهداشتی در پروازها براساس آنچه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کند، اجرایی خواهد شد، چراکه صنعت هوانوردی همواره تابع این پروتکل‌ها و مصوبات بوده و هست، اما باتوجه به تجربه‌ای که در سال‌های گذشته در زمینه مقابله با کرونا داشتیم در برخی حوزه‌ها باید بازنگری صورت گیرد. همچنین در حوزه غربالگری و اطلاع‌رسانی باید بهتر از گذشته عمل کنیم تا مردم و مسافران این پروتکل‌ها را رعایت و از انجام سفرهای غیرضرور پرهیز کنند.

وی افزود: همه باید استفاده از ماسک را برای خود الزامی و در همه مراکز تجمع از جمله پروازها این پروتکل‌ها را رعایت کنند. البته سفرهای هوایی براساس آمار کمترین حجم را در میان انواع سفرها دارد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سوال که آیا پروتکل‌های بهداشتی دیگر مانند فاصله‌گذاری اجتماعی و کاهش تعداد مسافران پذیرش‌شده در پرواز اجرایی خواهد شد یا خیر؟ گفت: پروتکل بهداشتی که تحت عنوان فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها رعایت می‌شد، در هیچ جای دنیا وجود نداشت و چندان کارشناسی نبود؛ بنابراین باید در وضع و اجرای پروتکل‌های بهداشتی بررسی‌های بیشتری کنیم تا آسیبی به صنعت وارد نشود. محمدی‌بخش ادامه داد: باتوجه به شیوع موج جدید ویروس کرونا بسیاری از کشورها پروتکل‌های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا را بازگرده‌اند و در ایران نیز این اتفاق افتاده است. همه ایرلاین‌ها موظفند پروتکل‌های بهداشتی را باتوجه به مصوبات ابلاغ‌شده ستاد ملی مقابله با کرونا رعایت کنند. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: هر مسافری که قصد سفر به کشوری را دارد باید پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ‌شده توسط کشور مبدأ مانند کارت واکسن، تست PCR و... را رعایت کند و شرکت‌های هواپیمایی نیز باید به این مسائل توجه کنند. در پروازهای ورودی نیز پروتکل‌های بهداشتی از جمله ارائه کارت واکسن و تست PCR الزامی است. وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای بازگشت حجاج ایرانی پروتکل‌های بهداشتی مذکور رعایت می‌شود یا خیر؟ گفت: باتوجه به وضعیت پروازهای حج نمی‌توانیم از حجاج ایرانی تست PCR بخواهیم، اما غربالگری حجاج در همه فرودگاه‌ها انجام می‌شود و آنها خودشان از طریق مسئولان کاروان علائم‌شان را اظهار می‌کنند و بر این اساس به زائرانی که دارای علائم هستند، رسیدگی خواهد شد.

تخلفات را گزارش کنید

همچنین در پی شیوع موج تازه‌ای از ویروس کرونا، مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد نظارت بر رعایت شیوه‌نامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا در سفرهای جاده‌ای با وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند استفاده از ماسک تشدید خواهد شد و مردم اگر تخلفی مشاهده کردند آن را گزارش کنند.

داریوش باقرجوان در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: همه پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا در ماه‌های اخیر نیز به روال سابق اجرا می‌شد که می‌توان به استعلام کد ملی مسافران از سامانه ایران من برای بررسی وضعیت بیماری و واکسیناسیون آنها، اجباری بودن استفاده از ماسک رانندگان و مسافران در همه فضاهای سربسته از جمله وسایل حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه پلاک عمومی)، ضدعفونی سطوح و... در طول سفرهای بین‌شهری اشاره کرد.

وی افزود: در ماه‌های اخیر با فروکش کردن آمار ابتلا و تلفات کرونا در کشور از یک سو و افزایش آمارهای مرتبط با واکسیناسیون از سوی دیگر، سفرهای جاده‌ای رشد قابل‌توجهی داشته و تقاضا برای سفرها بالاست؛ بنابراین باتوجه به شیوع موج هفتم ویروس کرونا در کشور رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کرونا الزامی است. مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: ستاد ملی مقابله با کرونا بر رعایت و نظارت جدی‌تر بر رعایت پروتکل‌های سابق تاکید و توصیه کرد. در همین راستا باید به این نکته اشاره کرد که رعایت همه مواردی که از قبل به آن اشاره کرده بودیم الزامی و ضروری است و در صورت تخلف قطعا با آن برخورد خواهیم کرد. باقرجوان تاکید کرد: استفاده از ماسک برای مسافران، رانندگان و همه فعالان حوزه حمل‌ونقل در همه محیط‌های سربسته مانند پایانه‌های مسافربری و وسایل حمل‌ونقل عمومی اجباری است و به هیچ وجه قابل مسامحه نیست. مردم می‌توانند تخلفات احتمالی صورت گرفته در این زمینه را از راه‌های ارتباطی اعلام‌شده در بنرهایی که داخل این وسایل نقلیه نصب‌شده اطلاع‌رسانی کنند تا با آنها برخورد کنیم.

وی اعلام کرد: مسافران از طریق شماره تماس پایانه‌های مسافربری مبدأ، سامانه پیام کوتاه ۲۰۰۰۱۴۱، تلفن گویای ۱۴۱ و سایت سازمان راهداری به نشانی ۱۴۱.IR تخلفات احتمالی را به ما اطلاع دهند و مسلما با جدیت و سرعت با همه متخلفان که در رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا سهل‌انگاری کنند، برخورد خواهیم کرد.

سخن پایانی

براساس یک مطالعه جدید در بریتانیا، واکسن‌های موجود جان ۲۰ میلیون نفر را در سراسر جهان نجات داده‌اند. با این حال، جهان با توزیع عادلانه واکسن فاصله زیادی دارد. در کشورهای فقیرتر، تنها ۲۸ درصد جمعیت سالمندان و تنها ۳۷ درصد کارکنان بهداشت و درمان واکسینه شده‌اند. اهداف سازمان بهداشت جهانی تصریح می‌کند ۷۰ درصد جمعیت جهان باید تا اواسط امسال واکسینه شوند. این هدف تنها در ۵۸ کشور تحقق یافته است. با این همه بنا بر داده‌های سازمان جهانی بهداشت حتی در کشورهایی که به این هدف رسیده‌اند هم کماکان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا وجود خواهد داشت؛ به‌ویژه اگر کارمندان بخش بهداشت و سالمندان و افراد آسیب‌پذیر واکسینه نشده باشند نظام بهداشتی همچنان زیر فشار می‌ماند و اقتصاد از خطر رکود مصون نخواهد  بود. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xqgew