چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 13097
تاریخ انتشار: 1400/12/21 16:00

استراتژی ایمیدرو برای معادن برون مرزی

جعفری: استراتژی ما نیز دست‌یابی به معادن برون مرزی با قراردادهای بلند مدت است. این کار در حال برنامه‌ریزی بوده و گروهی با حضور واحدهای بزرگ تشکیل شده است.

وجیه‌الله جعفری در حاشیه بازدید از فولاد هرمزگان درباره معضل تامین انرژی در صنایع مادر به ویژه صنایع فولادی اظهار کرد: دستگاه‌های متولی در موضوع زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و گاز در دو وزارتخانه «نیرو» و «نفت» قرار دارند، اما برای رفع مشکلات تامین این زیرساخت‌ها سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین وزیر نیرو و وزیر صمت به امضا رسید.

وی ادامه داد: بر اساس این تفاهم‌نامه، ۱۰ هزار مگاوات واحد نیروگاهی برق توسط واحدهای بزرگ صنعتی ایجاد خواهد شد تا در آینده مشکل قطعی برق نداشته باشیم؛ در صورت تغییر شرایط هم اولویت با تامین برق واحد صنعتی است. اجرای این تفاهم‌نامه آغاز و برخی از قراردادهای تامین تجهیزات در شرکت‌هایی نظیر فولاد مبارکه نیز منعقد شده است.

رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو درباره تامین آب شرکت فولاد هرمزگان، توضیح داد: شرکت‌های فولادی در کنار دریا با استفاده از دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن، آب مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. آنچه که مسلم است برای رعایت مسائل زیست محیطی، در آینده به سمت تصفیه و استفاده از آب فاضلاب شهری حرکت خواهیم کرد.

لزوم سرمایه‌گذاری جدید در میادین گازی برای تامین گاز صنایع

جعفری با اشاره به موضوع تامین گاز صنایع گفت: این موضوع حساسیت خاص خود را دارد و باید با همکاری وزارت نفت سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در میادین گازی صورت گیرد. زمانی که قطعی گاز رخ می‌دهد، تولید صورت نمی‌گیرد و ضرر به دنبال دارد. اگر بتوانیم با محاسبات درست به یک توجیه اقتصادی برای این موضوع برسیم، واحدهای بزرگ ما می‌توانند به این بخش ورود کرده و با کمک وزارت نفت فعالیت‌هایی انجام دهند. امیدوارم وزارت نفت تامین گاز را جدی‌تر بگیرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر توسعه صنایع فولادی در کنار ساحل، توضیح داد: برای افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن برنامه‌ریزی شده که اکنون به ظرفیت تولید ۴۰ میلیون تنی و تولید واقعی ۳۰ میلیون تنی رسیده‌ایم. سیاست کلی وزارت صمت توسعه بیشتر از این نیست و تا تحقق این افق پیش خواهد رفت. با این حال قطعا برای تامین مواد اولیه که یکی از چالش‌های اساسی در آینده خواهد بود، تمرکز بر معادن برون‌مرزی است و بر این اساس بهترین کار تامین زنجیره‌ها در کنار آب بوده و این موضوع از قبل برنامه‌ریزی شده است.

دو سیاست ایمیدرو برای تامین پایدار مواد اولیه صنایع

رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو درباره تامین پایدار مواد اولیه و توسعه معادن کوچک، تاکید کرد: ذخایر محدودی در اختیار بوده و ایجاد این ذخایر بسیار زمان‌بر است. اولین سیاست ما در تامین مواد اولیه، اکتشاف ذخایر جدید و عمیق است ضمن اینکه استراتژی دوم ما نیز دست‌یابی به معادن برون مرزی با قراردادهای بلند مدت است. این کار در حال برنامه‌ریزی بوده و گروهی با حضور واحدهای بزرگ تشکیل شده است. با وجود معادنی مانند چادرملو و گل‌گهر سعی شده که پشتیبانی تا حد مطلوبی وجود داشته باشد اما این ذخایر محدود است و باید از این دو روش استفاده کرد.

جعفری افزود: بخشی از سیاست‌های وزارتخانه جلوگیری از توسعه‌های فولادی در شرکت‌های معدنی است، این شرکت‌ها باید روی اکتشاف و تامین مواد اولیه برای ظرفیت‌های موجود تمرکز کنند. معادن ما در خاف دیگر بحث فولاد را دنبال نمی‌کنند و تمرکز خود را بر کنسانتره و گندله گذاشته‌اند. خاف تامین کننده مواد اولیه فولاد مبارکه و دیگر فولادها است. با این حال در برخی از معادن توسعه‌ها به سمت و سوی دیگری نیز رفته اما تعهد برای تامین مواد اولیه ساختارهای موجود نیز وجود دارد.

وی با اشاره به توسعه اکتشاف‌ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدودا ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع پهنه مستعد و ذخایر جدید سنگ آهن شناسایی شده است. همچنین چند ذخایر عمقی نیز شناسایی شده که بهره‌برداری از آن‌ها بسیار زمان‌بر است. در حال حاضر برای حدود ۱۴ سال ذخیره وجود دارد اما امید داریم در یک بازه زمانی چند ساله، آن‌ها را به ذخیره قطعی تبدیل کنیم.

از سرمایه‌گذاری صنایع در زیرساخت‌های ریلی حمایت می‌کنیم

رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو درباره ورود فولاد مبارکه به حوزه توسعه حمل و نقل ریلی نیز گفت: به دلیل کمبود زیرساخت‌های ریلی، شرکت فولاد مبارکه برای رفع نیاز خود به این حیطه ورود پیدا کرده است که در این مسیر ما نیز در کنار آن‌ها خواهیم بود. بر اساس افق ۱۴۰۴ و برای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن که در این سند ذکر شده، حدود سه هزار کیلومتر مسیر حمل و نقل ریلی نیاز است. از واحدهایی که در این حوزه ورود کنند حمایت خواهیم کرد. قراردادی که فولاد مبارکه با وزارت راه در حوزه حمل و نقل به امضا رسانده نیز باید عملیاتی شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36d774