پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 15612
تاریخ انتشار: 1401/02/16 06:00

از کجا بفهمیم پمپ اب چند اسبه؟ محاسبه توان اسب بخار پمپ آب

برای خرید پمپ آب مناسب باید بتوانید اسب بخار پمپ آب را مشخص کنید. معمولا بر روی پمپ آب‌ها پلاکی وجود دارد که این پلاک یک سری اطلاعات فنی را در اختیار شما قرار می‌دهند. شما قبل از خرید هر پمپی باید شرایط خود را در نظر بگیرید و این شرایط را با مشخصات روی پلاک بسنجید.

خیلی از افراد معنی این پلاک روی دستگاه را متوجه نمی‌شوند به همین دلیل باید حتماً با یک کارشناس در این رابط مشاوره کنید. البته نباید به توضیحات فروشنده اکتفا کنید؛ زیرا فروشندگان تمامی اطلاعات لازم را برای شما بازگو نخواهند کرد.

چگونه اسب بخار  آب را محاسبه کنیم؟

پمپ یک وسیله بسیار مهم است که باعث انتقال آب از یک نقطه به نقطه دیگر می‌شود. مهم‌ترین اصل در خرید که باید به آن توجه کنید، عملکرد به توان، حداکثر هد و حداکثر دبی است. توان اسب بخار پمپ آب به میزان نیرویی که پمپ تولید می‌کند و این نیرو را پمپ به سیال منتقل می‌کند؛ می‌گویند.

به طور کلی پمپ آب یک دستگاه مکانیکی پایه‌ای بوده که نیروی جابه جایی سیالات را بر عهده دارد. خروجی پمپ اب را با توان اندازه گیری می‌کنند و واحدهای توان وات و کیلووات هستند. در کشورهای مختلف مثل آمریکای شمالی درتوان‌های بالا از واحد اسب بخار استفاده می‌کنند در صورتی که در این مقاله و در ایران هر یک اسب بخار معادل 746 وات در نظر گرفته شده است.

 

فرمول بسیار سریع برای محاسبه توان پمپ آب به اسب بخار

اگر قصد خرید پمپ آب دارید باید توان مورد نظر خود را مشخص کنید. توان پمپ اب به پارامترهای مختلفی بستگی دارد و به طور کلی هرچه این توان بالاتر باشد؛ قیمت پمپ اب نیز افزایش پیدا خواهد کرد. برای محاسبه توان مورد نیاز دیگر نیاز به محاسبه‌های طولانی نیست.

اگرچه شما می‌توانید در صورت نیاز برای محاسبه از کارشناسان سایت سولار مکانیکال کمک بگیرید تا به صورت آنلاین و کاملاً رایگان توان مورد نیاز شما را محاسبه کنند. در ادامه به طور کلی با اصطلاحات فرمول محاسبه توان اسب بخار پمپ آب آشنا خواهید شد.

·        اسب بخار یا توان هیدرولیکی: حداقل توانی که پمپ برای کار کردن نیاز دارد.

·         هد پمپ آب (Total dynamic Head): مسافت عمودی مایع + تلفات اصطکاک لوله آب

·        نرخ جریان دبی (Q): مایع بر حسب گالن بر دقیقه

·        SG : وزن مخصوص مایع

·        به طور کلی برای به دست آوردن توان خروجی باید مطابق زیر عمل کنید.

 

·        بعد از رسیدن به جواب فرمول حال قدرت واقعی مورد نیاز یا توان پمپ آب به اسب بخار را پیدا خواهید کرد.

·        شما تمامی مشخصات بالا را می‌توانید از پلاک مشخصات پمپ آب پیدا کنید.

چگونه اسب بخار پمپ آب مورد نیاز خود را مشخص کنیم؟

ابتدا باید بتوانید جریان مورد نیاز خود را اندازه گیری کنید. برای مثال باغبان‌ها معمولا برای آبیاری به دبی 10 گالن در دقیقه نیاز دارند. شما مستقیما از جریان اندازه گیری شده استفاده نخواهید کرد اما اطلاعات به شما کمک خواهد کرد که کدام لوله و پمپ‌ها را در نظر بگیرید.

ارتفاع مورد نیاز انتقال آب را اندازه گیری کنید

شما باید فاصله عمودی از بالای سطح آب تا مقصد نهایی را اندازه گیری کنید. در کل فاصله عمودی در این بحث جایگاه ویژه دارد و نیازی به فاصله‌های افقی و اندازه گیری آن‌ها نیست. البته در برخی مواقع با گذشت زمان امکان تغییر سطح آب وجود دارد در نتیجه باید از حداکثر فاصله مورد نیاز استفاده کنید.

این مقدار بسیار مهم است چون این فاصله مقدار پمپاژ عمودی است که پمپ آب شما باید تولید کند. اندازه گیری این سطح کار راحتی نیست برای مثال فرض کنید مخزن آب باغبانی خالی است در این صورت سطح آب 50 فوت زیر سطح باغ است.

 

تلفات اصطکاک لوله آب

برای پمپاژ آب باید پمپ شما بر اصطکاک ناشی از حرکت آب نیز غلبه کند. به طور کلی اصطکاک لوله به عواملی مثل قطر داخلی، مواد لوله و طول لوله بستگی دارد. البته تا حدودی اتصالات لوله نیز تأثیر دارند. این مقادیر معمولا بر روی پمپ آب‌ها نوشته می‌شود.

محاسبه تلفات اصطکاک لوله اب کار راحی نیست و بهتره بگوییم این کار را باید به دست مهندس یا کارشناسان متبحر بسپارید. در صورت اندازه گیری اشتباه شما پمپ آب نادرستی را خریداری خواهید کرد. برای اندازه گیری این موارد باید به سایت سولار مکانیکال مراجعه کرده و سپس با مشاوران و کارشناسان به صورت رایگان مشورت کنید و محصولاتی از قبیل پمپ آب خانگی را با کیفیت بالا خریداری کنید.

به دست آوردن هد پمپ آب (THD)

شما باید پمپاژ عمودی را با تلفات اصطکاک جمع کنید تا هد دینامیکی یا THD را به دست آورید. مقدار به دست آمده فشار کلی است که باید پمپ بر آن غلبه کند. یک نکته که باید به آن توجه کنید این است که اگر به غیر از آب، سیال دیگری را برای پمپاژ نیاز دارید؛ باید وزن مخصوص آن را جستجو کنید.

شاید برایتان سؤال شود که چرا باید وزن مخصوص آن را پیدا کنیم؟ در واقع سیالات با چگالی بالا و ویژه متراکم‌تر هستند و برای عبور از لوله به اسب بخار پمپ آب بیشتری نیاز دارند. آب در جدول مخصوص وزن 1 دارد.

خرید پمپ آب با توان مناسب

ابتدای مقاله را با سؤال از کجا بفهمیم پمپ آب چند اسب است شروع کردیم؛ حال بعد از اندازه گیری و مشخص کردن اسب بخار پمپ آب باید به خرید بهترین و مناسب‌ترین پمپ برویم. خرید پمپ آب با وجود هزاران برند و مدل کار راحتی نخواهد بود و حتماً در این راه بسیار سردرگم خواهید شد.

قبل از خرید باید فروشگاهی مناسب و قابل اعتماد برای خرید پمپ آب مناسب پیدا کنید. در بازار تجهیزات صنعتی و آب‌رسانی افراد کلاه‌بردار و محصولات تقلبی بسیار زیاد بوده و برای همین خرید محصولات اورجینال بسیار با اهمیت است. شما می‌توانید برای خرید پمپ آب با هر توانی به سایت سولار مکانیکال مراجعه کنید تا تمامی محصولات را همراه گارانتی و خدمات پس از فروش خریداری کنید.

یک نکته که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید این است که برای بررسی هد و دبی پمپ آب از یک کارشناس حتماً کمک بگیرید. در غیر این صورت امکان خرید محصول اشتباه و دردسرهای زیاد وجود دارد. اگر در این حوزه تخصصی ندارید بهتر است که کار را به افراد متخصص بسپارید و به اصطلاح بی‌گدار به آب نزنید.

شما باید ابتدا مشخص کنید پمپ آب را برای چه کاری نیاز دارید؛ با راهنمای انتخاب پمپ آب مناسب شما می‌توانید برای هرکاری و در هر شرایطی پمپ آب مناسب خود را خریداری کنید. برای مثال اگر پمپ آب را برای استخر نیاز دارید؛ باید به سراغ پمپ کفکش با هد و دبی مناسب بروید.

کلام آخر

ابتدای مقاله را با جواب به سؤال از کجا بفهمیم پمپ آب چند اسبه شروع کردیم و به جواب آن به طور کامل پرداختیم. محاسبه اسب بخار پمپ آب کار راحتی نیست و شما باید از فردی در این حوزه کمک بگیرید. محاسبه توان پمپ آب کاملاً یک کار تخصصی است. به همین دلیل تمامی محصولات آب‌رسانی بر روی خود یک پلاک اطلاعات دارند تا شما از میزان دبی، هد و توان آن آگاه باشید.

شما می‌توانید تمامی محصولات و پمپ آب‌های سولار مکانیکال را با تخفیف بالا خریداری کنید. برای اطمینان از اورجینال بودن محصولات، می‌توانید تمامی محصولات را همراه با گارانتی و خدمات پس از فروش خریداری کنید.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l5yw6