دوشنبه 28 اسفند 1402 - 18 Mar 2024
کد خبر: 16500
تاریخ انتشار: 1401/02/27 03:48

از اصلاح یارانه ها تا تشدید کاهش قدرت خرید

دولت برای آنکه کاهش قدرت خرید مردم به واسطه تورم سالیانه و بخشی به علت افزایش قیمت کالاها به وجود می آید تشدید نشود و یارانه دقیقا آن طور که باید به نقطه هدف اصابت کند طرح‌های اصلاحی یارانه ای را اجرا میکند.

 

همانطور که در خبرها اعلام شده است در چند روز گذشته مبلغ جدید یارانه های کمک معیشتی قابل برداشت از حساب های بانکی است یعنی برای افرادی که در دهک اول تا چهارم قرار دارند یک خانواده چهار نفره را تشکیل میدهند میتوانند مبلغ یک میلیون و ششصد هزار تومان را برداشت و با آن خرید کنند و برای دهک های بالاتر نیز به تناسب تعداد خانوار و مبالغی که تعیین شده است می توانند برداشت لازم را داشته باشند.

 از طرفی نیز قیمت برخی از کالاهای اساسی تغییر کرده است این کالاها با قیمت یارانه عرضه نمی شود  مبلغ آن مستقیماً در حساب مردم واریز می گردد.پیش از این یارانه به عنوان ارز ۴۲۰۰ تومانی به تولیدکنندگان اختصاص می‌یافت اما هم اکنون مستقیماً در جیب مردم واریز میشود.

 

اما این گزارش به قدرت خرید دهک های پایین جامعه از جمله دهک های های اول تا سوم می پردازد.قدرت خرید به این معناست که یک فرد در ابتدای سال ۱۴۰۱ با صد هزار تومان پول چه میزان کالا می تواند بخرد و اکنون با همین میزان مبلغ پایان سال ۱۴۰۱ چه میزان کالا میتوان خرید کند.

اگر شخصی در پایان سال جاری بتواند کالا که ابتدای سال با مبلغ ۵۰ هزار تومان  خرید می کرده است با مبلغ ۱۰۰ هزار تومان بخرد یعنی قدرت خرید مردم نصف شده است.

 دولت برای آنکه کاهش قدرت خرید مردم به واسطه تورم سالیانه و بخشی به علت افزایش قیمت کالاها به وجود می آید  تشدید نشود و یارانه دقیقا آن طور که باید به نقطه هدف اصابت کند طرح‌های اصلاحی یارانه ای را اجرا میکند.

منبع:اکوناپرس

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45adkx