جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 17798
تاریخ انتشار: 1401/04/04 23:16

ازسرگیری مذاکرات، بعد از سفر بورل به ایران

به گزارش گسترش‌نیوز، وزیر خارجه ایران در این کنفرانس خبری گفت: آنچه برای ایران مهم است، نفع کامل اقتصادی از توافقی است که در سال ۲۰۱۵ انجام شده است. همچنین به بورل تاکید کردیم، آمادگی ازسرگیری مذاکرات را داریم.

 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به‌منظور گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان و برخی مقامات ایرانی به تهران سفر کرده، روز گذشته با حضور در محل وزارت امور خارجه مورد استقبال امیرعبداللهیان قرار گرفت و پس از آن با وزیر امور خارجه ایران بر سر یک میز به گفت‌وگو نشست. این گفت‌وگوها بیش از 3 ساعت و نیم به طول انجامید و بورل پس از دیدار با امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام‌شده پرداخت. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران گفت: سفر من یک هدف اصلی دارد؛ اینکه این بن‌بست را بشکنیم و تنش‌ها را در زمینه مذاکرات برجام کم کنیم و گفت‌وگوها را روی ریل قرار دهیم؛ بنابراین قرار است بعد از سفر من مذاکره ادامه یابد و تیم من تسهیل‌کننده بین ایران و امریکا خواهند بود تا مسائل باقیمانده را رفع کنیم. وی با بیان اینکه رسیدن به توافق بسیار مهم است، اظهار کرد: توافق تاریخی ما اگر به نتیجه برسد، اهمیت آن بیش از پیش خواهد بود. دنیا به‌دنبال توافق و ثبات است. وی افزود: به کشورهای منطقه پیشنهاد می‌کنیم روابط عمیق‌تری با هم داشته باشند.

تاکید بر منافع اقتصادی در مذاکرات

امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز در کنفرانس خبری مشترک با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: گفت‌وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی درباره مطالبات ایران داشتیم و به بورل تاکید کردیم آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم. آنچه برای ایران مهم است نفع اقتصادی از توافقی است که در ۲۰۱۵ حاصل شده و هر موضوعی که بتواند نفع اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد از نظر دولت قابل‌قبول نخواهد بود. سعی می‌کنیم بر مشکلات و نقاط اختلاف در مسیر گفت‌وگوهایی که از سر گرفته خواهد شد، فائق آییم.

به‌گفته سخنگوی وزارت امور خارجه در این سفر که در چارچوب رایزنی‌های جاری میان ایران و اتحادیه اروپا انجام می‌شود، درباره مناسبات دوجانبه، برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها بحث و تبادل‌نظر صورت خواهد گرفت.

آخرین تلاش‌ها برای احیای برجام

در همین حال دولت فرانسه از ایران خواسته تا از سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به این کشور برای دست یافتن به توافق هسته‌ای استفاده کند. سفر «از پیش اعلام نشده» بورل زمانی انجام می‌شود که گفت‌وگوها برای احیای برجام به بن‌بست خورده است. سفر بورل که نخستین سفر او به تهران از فوریه ۲۰۲۰ است، می‌تواند عاملی تعیین‌کننده در احیای برجام باشد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27qgyv