سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 539
تاریخ انتشار: 1400/06/05 09:00

ارز دیجیتال چیا به کدام سو می رود؟

ارز چیا در سال ۲۰۱۷ وارد شبکه بلاک چین شد، پروژه‌ای بود که بر اساس اثبات فضا کار خود را شروع کرد. ما دو مدل ماینیگ اثبات کار و اثبات سهام داریم.

ماینرهای بیت کوین از طریق اثبات کار تراکنش انجام می‌دهند. در رمز ارز چیا به این دلیل که ماینرهای قدرت مصرف برق بالایی دارند، شبکه بلاک چین بر اساس اثبات فضا ایجاد شد. هر بلاک چیا ۱۰ گیگ هست. زمانی که این ۱۰ گیگ در اختیار شبکه چیا قرار بگیرد، ماینیگ انجام می‌شود. همچنین ارز چیا به عنوان یک رمز ارز سبز معرفی شد. چیا اسم یک بذری هست که برای رشد نیازمند انرژی کم است. در نتیجه این رمز ارز مصرف برق را برای اثبات کاهش داد.

 

چگونه رمز ارز چیا استخراج می‌شود؟

نحوه استخراج این رمز ارز به صورت است که فضای خالی هارد در اختیار فارم قرار می‌گیرد. هر ۱۰ گیگ یک پلات می‌شود که این پلات‌ها شروع به ماینیگ می‌کند. داخل پلاک‌ها اطلاعات هش و داده‌های شبکه چیا وجود دارد. تا هر زمان فضا در اختیار بلاک چین چیا باشد، رمز ارز چیا پرداخت می‌شود.

آیا چیا یک رمزارز سبز است؟

مصرف برق رمز ارز چیا واقعاً کمتر از دستگاه‌های ماینر هست و در کنار کار روزمره می‌توانید از فضای هارد استفاده کرد. البته تولید چیپ های هارددیسک نیازمند منابع معدنی مثل طلا هست و بدون آلایندگی نیست. زمانی که این ارز دیجیتال رونق گرفت، با کمبود چیپ و هارددیسک رو به رو شدیم. قیمت هارد افزایش پیدا کرد. اگر چه از نظر مصرف برق سبز محسوب می‌شود اما از نظر استفاده از هارددیسک نمی‌توان چیا را سبز دانست. به صورت کلی جهان با کمبود چیپ مواجه است. یک روز کمبود چیپ هارددیسک و یک روز با کمبود چیپ گرافیک رو به رو هستیم.

 

چیا برای ماینرها سودآور هست؟

چیا برگشت سود دارد و ماینیگ این رمز ارز در بلندمدت به صرفه هست. رمز ارز چیا می‌تواند آینده خوبی در زمینه مصرف انرژی داشته باشد. البته رسیدن به سودآوری بستگی به بنیان‌گذاران این رمز ارز دارد. پیاده‌سازی و بهره‌برداری صحیح نکته مهم است. چند ماهی این ارز دیجیتال رونق گرفت و بر سر زبان‌ها افتاد. با این رونق سختی ماینیگ بالا رفت و برگشت سرمایه طولانی شد. نکته مهم این هست که هاردهای ما مکانیکی هستند و طول عمر آن‌ها در ماینیگ کاهش پیدا می‌کند. به نظر من در بلندمدت نسبت به ماینرهای بیت کوین سوددهی پایین خواهند داشت. سرمایه‌گذاری در ماینیگ بیت کوین، اتریوم یا سایر رمز ارزها بازدهی بیشتری کسب خواهد کرد. البته به صورت کلی ماینیگ به صرفه هست. مواردی مثل برق، انتخاب دستگاه، برند ماینر و... مهم هست. کار کاملاً تخصصی است و تمامی این موارد به استقبال از بازار رمز ارزها بستگی دارد. تا به امروز استقبال از بازار رمز ارزها خوب هست اما سختگیری‌ها هم رو به افزایش هست.

 

چه آینده‌ای در انتظار رمز ارز چیا هست؟

رمز ارز چیا شکل گرفت تا افرادی در هنگام استفاده از کامپیوتر فضایی را در اختیار شبکه بلاک چین چیا قرار دهند. در کنار امورات روزانه ماینیگ هم انجام می‌شود. رفته رفته شرایط متفاوت شد. افراد هارد با ظرفیت بالا خریدند و وارد کارد شدند. این روند به نوعی نقطه ضعف بود. سودآوری و سختی شبکه همراه هم بالا رفت. با رویه فعلی آینده خوبی برای رمز ارز چیا دیده نمی‌شود. اکثر صرافی‌های معروف ارز دیجیتال چیا را وارد لیست نکرده‌اند. از سویی سختی شبکه چیا نیز خیلی افزایش پیدا کرد. همچنین با کاهش شدید رو به رو شد. افت بدی برای رمز ارز چیا شکل گرفت. آینده خوبی را شاهد نخواهیم بود، مگر این که از سوی تیم اصلی فکری پیرامون ماینیگ شود. تمامی این موفقیت‌ها و شکست‌ها به تیمی بر می‌گردد که بر روی این رمز ارز کار می‌کنند.

 

 نویسنده: بهنام سلطانی


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/k2owd4