دوشنبه 03 اردیبهشت 1403 - 22 Apr 2024
کد خبر: 20605
تاریخ انتشار: 1401/09/02 07:51
تاکید خاندوزی بر اهمیت داشتن موضوعات مرتبط با سلامت برای دولت

ارز دارو تامین شد

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به وضعیت تامین ارز دارو گفت: دولت در این زمینه که با سلامت مردم ارتباط دارد به هیچ وجه کوتاهی نخواهد کرد و با رایزنی با بانک مرکزی ارز لازم را تامین کرده است.

 سید احسان خاندوزی  با بیان اینکه تورم تولیدکننده کاهش یافته است گفت: برخی از صاحبنظران اقتصادی این کاهش را به معنای رکود ارزیابی کردهاند که درست نبوده و شاهد رونق در اقتصاد هستیم. وزیر اقتصاد ادامه داد: در شرکتهای صنعتی و معدنی بزرگ شاهد افزایش تولید و فروش بوده که نشان دهنده رونق در این بخش است.

وی گفت: وضعیت فعالیت در سازمان اموال تملیکی تغییر یافته است و شاهد افزایش بیش از ۴۰۰ درصدی انهدام کالای قاچاق هستیم؛ به طوری که در ۷ ماه نخست سال انهدام کالای قاچاق با رشد ۴۷۰ درصدی مواجه بود. خاندوزی با اشاره به پیشرانهای اقتصادی دولت گفت: تا پایان آبان راهآهن چابهار-زاهدان بیش از ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طرح آب سنندج هم به زودی افتتاح میشود.

خاندوزی در ادامه با اشاره به جزییات تورم گفت: تورم فصلی بخش صنعت در تابستان ۱۴.۸ درصد کاهش پیدا کرده و به منفی ۲.۳ درصد رسیده است؛ همچنین تورم نقطه به نقطه بخش صنعت تابستان، ۱۶.۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به تورم نقطه به نقطه تولیدکنندگان بخش معدن گفت: تورم این بخش ۱۴ واحد درصد کاهش پیدا کرده است؛ همچنین تورم سالانه تولیدکنندگان در بخش معدن نیز با کاهش ۲۱.۷ واحد درصدی همراه بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: تورم در حوزه خدمات افزایشی بوده و از ۲.۴ درصد در بهار به ۱۶.۲ درصد در تابستان افزایش پیدا کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به تولید در ۶ ماه ابتدایی امسال گفت: در ۶ ماهه نخست سال شرکتهای بزرگ معدنی ۱۲.۷ درصد و شرکتهای صنعتی بزرگ ۵.۳ درصد افزایش تولید داشتهاند. خاندوزی با بیان اینکه شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود بانکی تصمیمگیری میکند گفت: قرار بود در جلسه قبلی شورا در این باره تصمیمگیری شود که این موضوع به جلسه آینده موکول شد.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره مالیات بر عایدی سرمایه گفت: از مجلس و شخص رئیس مجلس درباره پیگیری این موضوع تشکر میکنم، وزارت اقتصاد به عنوان نماینده دولت در کمیسیون اقتصادی شرکت میکند، اصرار داریم که مالیات بر سفتهبازی در این دولت اجرا شود و این موضوع جزو اولویتهای دولت بوده و از نان شب واجبتر است.

وی درباره وضعیت مسکن خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی به توافقاتی در این زمینه رسیدهاند که برای تامین مالی کمترین بار تورمی را داشته باشد.

خاندوزی با اشاره به شرایط مناطق آزاد گفت: معافیت گمرکی و معافیت مالیاتی در مناطق آزاد وجود داشته و قرار است جذابیت این بخش برای جذب سرمایه بیشتر شود، اما در بحث مالیات ارزش افزوده، این نوع مالیات، مالیات مصرف بوده اما بنا برگزارشها برای برخی مالیات بر ارزش افزوده مضاعف محاسبه شده است.

خاندوزی مبنی بر اینکه برخی از تولیدکنندگان داخلی بدون مجوز از طرف خارجی به درج برند خارجی روی کالای دولید داخل با کیفیت کمتر پرداختهاند، گفت: این موضوع باید با وزیر صمت پیگیری شود و در صورت احراز آن قطعا با شرکتهای استفادهکننده غیر مجاز برندهای خارجی مقابله خواهد شد.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ay97g