چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 20793
تاریخ انتشار: 1401/09/13 09:53
رئیس‌جمهوری در همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی:

ارزش‌ها قابل تغییر نیست

رئیس‌جمهور گفت: اصول قانون اساسی و ارزش‌ها قابل تغییر نیست، اما روش و سازکار اجرای قانون قابل تغییر است و به اقتضا می‌توان سازکارها را تغییر داد.

قانون اساسی ایران هیچ بنبستی ندارد

 

به گزارش مهر، سید ابراهیم رئیسی در همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی، اظهارکرد: قانون اساسی میثاق ملی، تبلور و تجسم انقلاب شکوهمند اسلامی و تضمینکننده جمهوریت، اسلامیت و آزادیهای مشروع است.

وی با اشاره به اینکه قانون اساسی اساس و اصولی است که هم نشان از حقوق و هم نشان از تکالیف دارد، بیان کرد: خداوند حقوقی را برای آحاد شهروندان قرار داده و در کنار آن، تکالیفی برای مسئولان و دستاندرکاران وجود دارد. حق با تکالیفی همراه است و حق و تکلیف با هم هستند. افرادی که حقی دارند، بر اساس قانون اساسی باید بدانند چه حقی دارند و کسانی که تکلیف دارند، باید ببینند آیا به تکلیف خود عمل کرده یا نکردهاند.

رئیسی اظهارکرد: اگر در برخی از بخشهای قانون اساسی مشکلاتی وجود دارد و ناکارآمدیهایی به چشم میخورد، نباید به حساب قانون گذاشت.

وی تاکید کرد: قانون اساسی ما اصولی ثابت و غیرقابل تغییری مانند اسلامیت، جمهوریت، استقلال و آزادی نظام دارد. اصل این قانون است و روشها و سازکارهایی برای اجرای قانون وجود دارد که حتما قابل بررسی است. روش قابل تغییر است و به اقتضا میتوان سازکارها را تغییر داد، اما ارزش قابل تغییر نیست. «روش» امکان تغییر دارد، اما «ارزش» امکان تغییر ندارد. سازکارها و روشها را به اقتضا میتوان بررسی کرد. رسالت قانونگذار هم شاید در همین مجرا تعریف شود که سازکارها بتواند برای اجرایی کردن قانون اساسی دنبال شود.

رئیسی با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هیچ بنبستی ندارد، گفت: تنظیم، تدوین و نهایی شدن قانون اساسی به نحوی شده است که در اجرای قانون اساسی و اجرای امور کشور با بن بست مواجه نخواهید شد.

رئیسجمهوری گفت: باید تلاش کرد تا همه اصول قانون اساسی اجرا شود و همه حقوق تدوین، تنظیم و اعلام شده قانون اساسی اجرا شود. همچنین همه باید تلاش کنیم تا همه تکالیف اعلام شده در قانون اساسی در حوزههای اجرایی، تقنینی و قضائی و همه اجزای حکومت عملیاتی شود.

وی افزود: باید به همه مسئولان و دست اندرکاران در سراسر کشور اعلام کرد که متکفل و مسئول و مامور کدام اصل یا کدام یک از اصول قانون اساسی هستید. همچنین آیا در اجرای این اصل یا اصول قانون اساسی توفیقاتی داشتهاند یا خیر و در ادامه پیشنهادات یا نظراتی برای اجرای کامل و متوازن قانون وجود دارد یا خیر؟

رئیسجمهوری با بیان اینکه ما نیازمند یک نظام مسائلی در اجرای قانون اساسی هستیم گفت: نظام مسائل اجرای قانون اساسی باید تعریف شود، نخبگان و دانشگاه و خبرگان و صاحبنظران باید به کمک بیایند. مسئولان و دست اندرکاران باید در هیات پیگیری اجرای قانون اساسی فعال باشند و پیگیری کنند تا هیچ اصلی از اصول قانون اساسی با تعطیلی مواجه نشده و یا اجرای آن با کندی مواجه نشود.

وی ادامه داد: مردمی کردن اجرای قانون اساسی هم بسیار مهم است. بنابراین آموزش حقوق و اصول قانون اساسی از رسانه ملی و رسانههای دیجیتال و مکتوب باید در دستور کار قرار گیرد. صاحبان تریبون و اساتید برجسته باید آموزش حقوق و اصول قانون اساسی را مورد توجه قرار دهند چرا که اگر مردم با حقوق و اصول قانون اساسی آشنا شوند، مرحله بعد مطالبه حق است.

رئیسجمهوری با تاکید بر تاثیرات سازنده اجرای اصل امر به معروف و نهی از منکر قانون اساسی در نظام اداری و اجرایی کشور، گفت: اگر در هر اداره و سازمانی بر اجرای اصل مترقی امر به معروف عمل شود، حتما شاهد اصلاح بسیاری از امور در بخشهای مختلف خواهیم بود و این اصل مهم برای اجرای توامان دین و عدالت و قانون اساسی است.

رئیسی در ادامه بر ضرورت مردمیسازی اجرای قانون اساسی، تاکید و اظهارکرد: اگر دستگاههای آموزشی مفهوم و اجرای عدالت را به مردم آموزش دهند، چنین مردمی فقر، فساد و تبعیض را برنمیتابند و خودشان برای اجرای آن پیشقدم خواهند شد و در هر بخشی که مردم در آن نقش و مشارکت داشتهاند، شاهد موفقیت بوده و خواهیم بود.

رئیسجمهوری اجرای مطلوب و کامل قانون اساسی را منوط به عدالت آموزشی، جذب و ارتقای نیروی انسانی و افزایش بهرهوری دانست و افزود: در دین و قانون اساسی ما بعد از توحید هیچ مفهومی برجستهتر از عدالت وجود ندارد، این اصل اساسی غیرقابل تغییر و گرانسنگ قانون اساسی است که اگر درست اجرا شود، همه آن را خواهند پذیرفت حتی آنکه به نفع آنها نباشد.

رئیسجمهوری ضمن دعوت از نخبگان، اساتید، صاحبان قلم و تریبون و همچنین عموم مردم به مطالبهگری اجرای کامل قانون اساسی، تصریح کرد: همه حقشناسان، حقدانها و حقخواهان میتوانند در زمینه اجرای قانون اساسی، مطالبهگری کنند تا بتوانیم عقبماندگیها را جبران کنیم. مسئولیت اجرای قانون اساسی بر عهده رئیسجمهوری است. بنده خود را متعهد به حفظ حقوق آحاد مردم، مذاهب، اقوام و گروههای مختلف میدانم و معتقدم ایران قوی تنها در پرتو اجرای دقیق قانون اساسی به رشد و بالندگی خواهد رسید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xq6op