چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 1920
تاریخ انتشار: 1400/07/03 16:31

ارزش‌افزوده کانی‌های زینتی

تمدن‌های اولیه به ارزش واقعی سنگ‌ها و کانی‌ها پی بردند و به مرور زمان با تجربه به نتایج درخشانی در زمینه کاربرد و خواص درمانی سنگ‌ها رسیدند.

 به این ترتیب که بشر دریافته بود برخی از سنگ‌ها دارای خواص مغناطیسی و درمانی هستند. سنگ‌ها دارای خواص بسیاری هستند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به خاصیت مغناطیسی، درمانی، دارویی، زیبایی و... اشاره کرد. از سویی باید توجه کرد همزمان با پیشرفت در علوم و دانش فنی و بررسی و مطالعه بیشتر سنگ‌ها بشر به خواص دیگری از آنها پی می‌برد. به نحوی‌که مؤسسات تحقیقاتی بزرگ کشورهای پیشرفته در این زمینه در حال انجام مطالعات تحقیقاتی هستند تا محصولات جدیدی را به بازار ارائه کنند.

امروزه یک رشته علمی به‌عنوان گوهردرمانی (جم‌تراپی) در جهان وجود دارد که به‌عنوان طب مکمل معرفی و طبقه‌بندی می‌شود. اما این در حالی است که در ایران افراد مختلفی از یک فالگیر ساده تا افرادی که خود را محقق و صاحب دانش در این حوزه می‌دانند با ارائه مطالبی که بیشتر از کتاب‌های قدیمی استخراج‌شده دست به فریب اذهان عمومی زده و این شاخه از علم را به‌نوعی خدشه‌دار می‌کنند. در مقابل مردم نیز به‌دلیل طبیعی بودن این مواد تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند. 

 استفاده از سنگ‌ها و خواص آن در تمامی کشورها وجود داشته و ارتباطی به قومیت، مذهب و اعتقادات جوامع ندارد و تنها مقدار یا شیوه استفاده از سنگ‌ها با هم متفاوت است. به‌عنوان مثال در کشورهای پیشرفته داروهایی با عنوان مینرال استفاده می‌شود اما در کشورهای کمتر توسعه‌یافته به‌‌طور سنتی مورداستفاده قرار می‌گیرد، همچنین بعضی از کانی‌ها به‌عنوان زیورآلات در تمامی کشورها مورداستفاده قرار می‌گیرند. این کانی‌ها که هرکدام خواص درمانی مخصوص به خود را دارند از دیرباز مورداستفاده قرار می‌گرفته‌اند. 

در کشورهای پیشرفته از جواهرات طبیعی بسیار استفاده می‌شود؛ بنابراین حدومرزی وجود ندارد. در نقاط گوناگون یک کشور هم استفاده از این سنگ‌ها متفاوت است. سنگ‌های معدنی کاربردهای مختلفی دارند. از خاصیت مغناطیسی برخی کانی‌ها برای انرژی بخشی استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال استفاده از سنگ کوارتز، حدید و همچنین مچ‌بندهای مسی برای مردان و... باعث ایجاد توازن انرژی در بدن می‌شود.

همچنین کانی‌های که به‌عنوان جواهر کاربرد داشته و برای ساخت وسایل تزئینی به‌کار می‌روند هر کدام خاصیت ویژه خود را دارند؛ به‌عنوان مثال، یاقوت باعث تقویت سیستم بدن، تنظیم ضربان قلب و فشارخون می‌شود. همچنین کانی زمرد باعث تقویت چشم، معده و هوش شده و کانی الماس نیز از پیری زودرس جلوگیری کرده و با تقویت اراده و هوش باعث افزایش فعالیت بیشتر در انسان می‌شود. در صنعت پزشکی نیز از برخی مواد معدنی به‌عنوان پرکننده استفاده‌شده و جنبه درمانی دارند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به کلسیت، بوراکس، سلستین، بنتونیت، کائولن، رالگار و... اشاره کرد.

در گذشته از سنگ‌های معدنی در ساخت کاخ‌ها استفاده می‌شده و این در حالی است که هم‌اکنون بهترین معمارهای جهان دنباله‌رو این روش هستند. به‌عنوان مثال، سنگ مرمر(اونیکس) که باعث ایجاد آرامش در بدن انسان می‌شود در کف ساختمان‌ها به‌کار می‌رود و حتی می‌توان نمونه‌هایی از کاربرد این سنگ را در مکان‌های متبرکه کشور نیز مشاهده کرد.

همچنین از ظروف نقره برای سم‌زدایی، از ظروف مسی برای ایجاد نشاط و جلوگیری از پیری زودرس و از ظروف چدنی برای تقویت عروق استفاده می‌شود. تسبیح یکی دیگر از وسایل یا ابزاری است که از کانی‌های معدنی ساخته می‌شود و استفاده از آن در تمامی ادیان وجود دارد و در سنن مختلف رهبران آنها چیزی شبیه به تسبیح دارند. گفتنی است که از نظر علم روانشناسی ثابت‌شده یاد خدا باعث آرامش می‌شود و این یاد معمولا با تسبیح نمادین شده است.

از طرفی خود تسبیح به‌نوعی باعث آرامش روحی و روانی هر فرد مذهبی یا غیرمذهبی می‌شود. حال اگر تسبیح با سنگ خاصی ساخته شود آثار متفاوتی خواهد داشت. خواص سنگ‌های معدنی به دلیل عناصر موجود در این سنگ‌هاست که همگی ماهیت طبیعی دارند و روی بدن انسان تاثیرگذار هستند. به همین دلیل می‌توان از زیورآلاتی همچون انگشتر، تسبیح، گردنبند و مچ‌بند که در ساخت آنها سنگ‌ها و فلزی معدنی به‌کاربرده شده، استفاده کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wkx63