یک‌شنبه 02 اردیبهشت 1403 - 21 Apr 2024
کد خبر: 14251
تاریخ انتشار: 1401/01/21 03:37

ارتقای کیفیت اولویت فولاد مبارکه است

تلاشگران واحد تولید محصول قلع‌اندود ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه موفق شدند به رکورد ماهانه ۱۰ هزار و ۴۱۳ تن دست یابند. همچنین موفق شدند در خط برش شماره یک قلع‌اندود از مرز تولید ۴ هزار و ۸۴۴ تن عبور کنند.

 ورق قلع‌اندود در صنایعی مانند صنعت بسته‌بندی مواد خوراکی کاربرد زیادی دارد و این موضوع ضرورت افزایش تولید این ورق‌ها را نشان می‌دهد. رویکرد شرکت فولاد مبارکه افزایش تولید همراه با افزایش کیفیت محصول است. این امر در سال ۱۴۰۰‌ با تلاش همکاران ناحیه نورد سرد، به‌ویژه کارکنان واحد قلع‌اندود محقق شد. امید می‌رود در سال ۱۴۰۱ با اجرای پروژه‌های بومی‌سازی و دانش‌بنیان کمیت و کیفیت محصولات تولیدشده در این ناحیه با در نظر گرفتن نکات ایمنی افزایش یابد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت فولاد مبارکه بهزاد بهادرانی، مدیر ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه اظهار کرد: در خطوط اسیدشویی ۱ و ۲ مجموعا شاهد رشد ۱.۸ درصدی تولید بودیم. در خطوط نورد نیز مجموعا ۱۲ هزار تن افزایش تولید داشتیم و به تفکیک، تولید در خط نورد دوقفسه‌ای ۷ تن افزایش یافته است. بدین ترتیب از مرز ۲۰۰ هزار تن که ظرفیت تولید نامی بوده به تولید ۲۰۴ هزار تن رسیده‌ایم.

عبور از ظرفیت اسمی تولید

مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در خط تاندم‌میل نیز تولید ۵ هزار تن نسبت به سال ۹۹ افزایش یافته و این افزایش تولید در شرایطی است که میکس تولید بسیار سخت‌تر شده و گریدهای جدیدی در سال ۱۴۰۰ تولید شده است. در محصولات خاص خودرویی، محصولات سرد و محصولات اسیدشویی گریدهایی نظیر E۳۹۰D، E۳۳۵D، E۳۷۵D و iracorten نمونه‌هایی از گریدهای جدیدی است که فرآیندهای تولید آن سخت‌تر از بسیاری از محصولات دیگر است.

رشد تولید محصولات در واحدهای بازپخت

وی اذعان کرد: میزان تولید در خطوط بازپخت ۱ و ۲ مجموعا نسبت به سال ۹۹، ۱۵ هزار تن رشد داشته است. همچنین در خطوط بازپخت ۲ و ۳ شاهد رکوردهای تولید ماهانه بوده‌ایم. در محصولات صنایع غذایی نیز در سال ۱۴۰۰ شاهد تولید محصولاتی با ضخامت پایین و استحکام بالا و عرض پایین بودیم که این موضوع شرایط تولید ما را دشوارتر کرد. با این ‌حال در بازپخت ۳ نیز ۱۳ هزار تن معادل ۷.۱ درصد افزایش را شاهد بودیم و در خطوط شست‌وشوی الکترولیتی نیز ۱۰ هزار تن افزایش تولید نسبت به سال قبل داشتیم. بهادرانی تصریح کرد: در خط قلع‌اندود نیز شاهد اتفاق خوبی بودیم و از مرز ۱۱۰ هزار تن عبور کرده‌ایم، این در حالی است که تولید اسمی این خط ۱۰۳ هزار تن است و نکته جالب‌ توجه اینکه این رکورد پس از ۱۰ سال شکسته شده است. وی تاکید کرد: رکورد قبلی مربوط به سال ۹۱ با ۱۰۸ هزار تن بود که البته در آن سال‌ها گریدهای تولیدی ازنظر ابعاد و استحکام، نسبت سال گذشته بسیار ساده‌تر و دست‌یافتنی‌تر بوده و این رکوردشکنی باتوجه به گریدهای جدید و تولید ضخامت‌ها و عرض‌های کمتری صورت گرفته که این اتفاقی مهم در ناحیه نورد سرد است. مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه یادآور شد: در خطوط برش درمجموع شاهد هزار تن افزایش تولید بوده‌ایم که این رکوردها شامل خطوط برش ۱ و ۲ می‌شود. در واحدهای اسکین پاس ۱ و ۲ مجموعا ۲۲ هزار تن افزایش تولید داشته‌ایم که معادل ۴.۷درصد است. در خطوط اصلاح نیز ۲.۵ درصد که چیزی معادل ۲۱ هزار تن است رشد داشته‌ایم. وی متذکر شد: در خطوط گالوانیزه ۲.۶ درصد رشد را شاهد بوده‌ایم که این موضوع باوجود ترکیب ابعادی سخت در حوزه تولید بوده است؛ چراکه در برنامه تولید، محصولات جدید رنگی لوازم‌خانگی با عرض و ضخامت پایین در دستور کار قرار داشته و با همه این شرایط حدود ۲.۶ درصد در قالب ۵ هزار تن افزایش تولید را شاهد بودیم. بهادرانی تاکید کرد: در خط تولید ورق رنگی باتوجه به اینکه ورق‌های رنگی ویژه لوازم‌خانگی نیز در سبد محصولات این خط بوده، رشد ۱.۷ درصدی معادل ۲ هزار تن داشته‌ایم و علاوه بر این موفق شدیم ۶ هزار و ۱۲۱ تن ورق رنگی ویژه لوازم‌خانگی تولید کنیم. وی ادامه داد: رکوردهای تولید روزانه در واحدهای اصلاح ۴ و واحد شست‌وشوی الکترولیتی نیز از رکوردهای دیگر در واحدهای نورد سرد بوده است. در تاندم‌میل نیز در آبان‌ ۱۴۰۰، رکوردی به میزان ۱۳۱ هزار و ۱۳۲ تن داشته‌ایم که این میزان از تولید موجب شکسته شدن رکورد ماهانه و عبور از مرز تولید اسمی ماهانه واحد بود. در نورد قفسه‌ای با تولید ۲۴ هزار و ۲۶۰ تن رکورد ماهانه انجام پذیرفت که این رکورد نیز پس از ۸ سال شکسته شد و این رکوردشکنی باتوجه به میکس تولید سختی که مورد نیاز بازار است، انجام شد.

شکسته شدن رکورد کاهش میزان غلتک‌های کاری

وی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ رکورد کاهش میزان غلتک‌های کاری و پشتیبان به میزان ۱۲.۸۴ میکرومتر بر کیلومتر است. در بحث تولید گریدهای سخت و تولید تسمه‌های فلزی نیز موفق شدیم نیاز هلدینگ فولاد مبارکه را تامین و این محصول مهم را به شرکت‌های دیگر نیز ارائه کنیم. بهادرانی ابراز کرد: راه‌اندازی سیستم جدیدی برای جابه‌جایی غلتک‌های پشتیبان در واحد اسکین‌پاس و تمپرمیل از دیگر دستاوردهای ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۰ بود. در خط نورد پنج‌قفسه‌ای نیز دومین روغن بومی‌سازی شده با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت.

گام‌های بلند برای تحقق شعار سال

وی اظهار کرد: ناحیه نورد سرد در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان پیش‌قدم است و گام‌های بلندی برداشته تا در سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» این روند را به‌صورت جدی‌تر پیگیری کند. در واپسین روزهای سال ۱۴۰۰ موفق شدیم نخستین دستگاه برش لیزری که توسط یک شرکت دانش‌بنیان طراحی و ساخته شده را در خط تمپرمیل نصب و راه‌اندازی کنیم. این سامانه نخستین سامانه برش لیزری در صنعت فولاد کشور است که در ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه به‌کار گرفته شده است. مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه گفت: در بحث پارگی ورق در خط اسیدشویی یک در مقایسه با ۵ سال گذشته، شاهد کاهش ۶۵ درصدی بوده‌ایم که این نشان‌دهنده افزایش فاکتورهای ایمنی با اصلاحات انجام‌شده در این واحد است.

سخن پایانی

شرکت فولاد مبارکه در طول سال‌های گذشته تلاش کرده همزمان با افزایش تولید، زمینه افزایش کیفیت محصولات را فراهم کند. این مجموعه در تلاش است با تکیه بر شعار سال و اجرای پروژه‌های بومی‌سازی و دانش‌بنیان زمینه افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدشده در این مجموعه را فراهم کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/488e9k