سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 8515
تاریخ انتشار: 1400/09/28 14:58

ارتقای بهداشت آب های زیر زمینی با کمک فولاد مبارکه

رئیس محیط زیست شرکت فولاد مبارکه گفت: تصفیه پساب‌های شهری خریداری‌شده توسط فولاد مبارکه که به سیستم DAF با هدف تصفیه بهتر مجهز است، علاوه بر کاهش وابستگی این شرکت به آب خام، سلامت آب‌های زیرزمینی و چاه‌های جذبی و بهداشت محیط مناطق اطراف را نیز ارتقا بخشیده است.

نشست تخصصی «احیای زاینده‌رود، راهکارها و چالش‌ها» توسط کنسرسیوم مراکز علمی-پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، معاون بهره‌برداری اداره کل آب و فاضلاب استان اصفهان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، نمایندگان صنعت و شرکت فولاد مبارکه  برگزار شد.

بهنام کاویانی رئیس محیط زیست شرکت فولاد مبارکه در این نشست با ارائه گزارشی از «سرآمدی شرکت فولاد مبارکه در مصرف آب در میان تولیدکنندگان بزرگ فولاد دنیا» اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه با نگاه همه‌جانبه مسائل زیست‌محیطی را دنبال می‌کند.

وی در ادامه افزود: رویکرد فولاد مبارکه برای تصفیه پساب در راستای ارتقای بهداشت و حفظ محیط زیست منطقه و تصفیه و بازچرخانی پساب صنعتی جهت تأمین بخشی از نیاز آب خود است.

رئیس محیط زیست شرکت فولادمبارکه با بیان این که جمع‌آوری و انتقال پساب شهری جهت تأمین بخشی از نیاز شرکت فولاد مبارکه است، خاطرنشان کرد: بهینه‌سازی و کاهش مصرف آب در فرایندهای تولید فولاد از دیگر رویکردهای فولاد مبارکه در تأمین آب و تصفیه پساب است.

وی با بیان این که آبی که وارد چرخه بدنه فولاد مبارکه می‌شود در چندین نوبت بازچرخانی شده تا در نهایت تبخیر شود و یا به صورت آب قطره‌ای فضای سبز این شرکت را تغذیه کند، اذعان داشت: اقدامات شرکت فولاد مبارکه در بهینه‌سازی مصرف آب منجر به ارتقای تصفیه‌خانه‌های پساب جهت تصفیه و بازچرخانی آب در این شرکت شده و پروژه‌های متعددی در راستای کاهش مصرف آب در فولاد مبارکه تعریف شده است.

کاویانی با اشاره به فعالیت تصفیه‌خانه‌های موجود در شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: شرکت فولاد مبارکه با داشتن تصفیه‌خانه صنعتی به ظرفیت اسمی ۳ هزار مترمکعب پساب صنعتی در ساعت و قابلیت تصفیه انواع پساب‌های صنعتی و همچنین قابلیت خالص‌سازی و بازچرخانی پساب به خط تولید را اجرا می‌کند.

وی با اشاره به تصفیه‌خانه استحصال پساب شهرهای اطراف شرکت فولاد مبارکه به ظرفیت اسمی هزار مترمکعب بر ساعت و قابلیت توسعه آن‌ها تا هزار و ۵۰۰ مترمکعب، عنوان داشت: تصفیه پساب‌های شهری خریداری‌شده توسط فولاد مبارکه که به سیستم DAF با هدف تصفیه بهتر مجهز است، علاوه بر کاهش وابستگی این شرکت به آب خام، سلامت آب‌های زیرزمینی و چاه‌های جذبی و بهداشت محیط مناطق اطراف را نیز ارتقا بخشیده است.

رئیس محیط زیست شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد: شرکت فولاد مبارکه شبکه انتقال و ساخت تصفیه‌خانه پساب شهری را با هزینه‌ای بالغ بر ۶۵۰ میلیارد تومان ایجاد کرده و بزرگترین سایت تصفیه پساب در کشور با ظرفیت ۷۲ هزار مترمکعب در روز و با هزینه‌ای بالغ بر ۶۲ میلیون یورو را داراست.

وی با اشاره به وجود پیشرفته‌ترین آزمایشگاه پایش پساب با اندازه‌گیری ۲۱ پارامتر به صورت آنلاین با هزینه‌ای بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان ابراز داشت: تمام اطلاعات و داده‌ها در شرکت فولاد مبارکه به صورت شفاف بیان می‌شود چراکه همواره در حال ارتقای وضعیت موجود هستیم.

کاویانی با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام در بخش آب و پساب شرکت فولاد مبارکه گفت: برج‌های خنک‌کننده واحد احیا مستقیم شماره یک و برج‌های خنک‌کننده هیبریدی با هزینه‌ای بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان در شرکت فولاد مبارکه جایگزین خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به مقایسه مصرف ویژه آب خام در فولاد مبارکه نسبت به دیگر فولادسازان جهان بیان کرد: مصرف آب در شرکت فولاد مبارکه نسبت به شرکت‌های بزرگ تولید فولاد در جهان بسیار کمتر است؛ طی یک دهه گذشته با برنامه‌ریزی مدون و سرمایه‌گذاری برای آب‌های جایگزین، مصرف آب خام در این شرکت به شدت کم شده است.

رئیس محیط زیست فولاد مبارکه در پایان با تأکید بر این که این شرکت در تمام بخش‌ها به موضوع آب و محیط زیست طبق استانداردها و ممیزی‌های جهان گام برمی‌دارد، اظهارداشت: بازیافت پساب شرکت فولاد مبارکه و افزایش راندمان، مدیریت آبیاری فضای سبز، آموزش و شناسایی ارزش آب، مدیریت آب و پساب و رعایت الزامات قانونی ازجمله مهم‌ترین اقدامات این شرکت در صرفه‌جویی در  مصرف بهینه آب است و این در حالی است که فولاد مبارکه طی یک دهه گذشته، روند تولید فولاد را با کاهش همزمان مصرف آب دنبال کرده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ojpg3