جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 9982
تاریخ انتشار: 1400/10/15 11:54

اخذ مالیات از اصل طلا مشمول جریمه شد

از ۱۳ دی مالیات بر ارزش افزوده باید از اجرت و سود طلا اخذ شود؛ در غیر این صورت طلافروش نه‌تنها باید مالیات دریافتی را عودت دهد، بلکه مشمول جریمه ۲ برابر مالیات و عوارض دریافتی نیز می‌شود. این قانون جایگزین همان مالیات بر ارزش افزوده‌ای است که ۱۳ سال در کشور اجرایی شد.

طبق این قانون از این پس ۹ درصد مالیات خرید طلا فقط به سود و اجرت طلا تعلق خواهد گرفت و اصل طلا از این مالیات معاف شده است. در این باره برخی اعلام کردند از این پس در خرید طلا باید دقت کرد تا واحدهای فروش، مالیات ۹ درصدی را روی نرخ اصلی طلا حساب نکنند.

قدرت خرید طلا بالا می‌رود

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا حذف شده، گفت: فعالان صنعت طلا باید در چارچوب قانون حرکت کنند و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را از اجرت و سود بگیرند. همچنین فروشنده موظف است طبق فاکتور صادر شده، مالیات را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند. کسی هم که حق‌العملکار است باید از حق‌الزحمه یا حق‌العملکاری این مبلغ را بپردازد.

وی افزود: استنباط ما این است که اگر مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا حذف شود، قدرت خرید مصرف‌کننده افزایش می‌یابد و تعداد خریدها نسبت به گذشته بیشتر می‌شود. امیدواریم قیمت‌ها هم به آرامش و ثباتی برسد و نوسان شدیدی نداشته باشد.

ابلاغیه اتحادیه طلا و جواهر و اتاق اصناف

اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در ابلاغیه‌ای نحوه اجرای این قانون را به واحدهای صنفی طلا اعلام کرد. در این ابلاغیه تاکید شد فروشندگان مصنوعات ساخته شده از طلا، جواهر و پلاتین به‌هیچ عنوان مجاز به دریافت مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا، جواهر و پلاتین نیستند و در صورت رعایت نکردن این قانون نه‌تنها باید مالیات و عوارض دریافتی را عودت دهند، بلکه مشمول جریمه‌ای معادل ۲ برابر مالیات و عوارض دریافتی نیز می‌شوند که غیرقابل بخشودگی است. اتاق اصناف ایران نیز در اطلاعیه‌ای به واحدهای صنفی طلا، جواهر و پلاتین اعلام کرد باتوجه به لازم‌الاجرا شدن قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده طلا، جواهر و پلاتین از مشتریان دریافت شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j8wo2