جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 606
تاریخ انتشار: 1400/06/06 20:30

اختلاف نجومی تعرفه ها در نمایشگاه ها

ساجدی گفت: به دلیل زیاده خواهی و منافع شخصی برخی برگزارکنندگان اختلاف تعرفه ها در دو سایت تقریبا هم سطح گاها به ۶۰ درصد می رسد.

بسیاری از برگزارکنندگان نمایشگاهی نسبت به تعرفه گذاری های دستوری در صنعت نمایشگاهی انتقاداتی دارند و معتقدند این نوع تعرفه، هم سایت نمایشگاهی را در عرصه رقابت بین المللی تضعیف کرده و هم برگزارکنندگان را از توسعه کیفی فعالیت ها محروم می کند. خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با مرتضی ساجدی فعال و برگزارکننده نمایشگاهی ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

 

ساجدی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: بی توجهی به صنعت نمایشگاهی همواره در طول فعالیت تمام دولت ها وجود داشته است. اواخر دولت دوازدهم نیز تلاش هایی برای در نظر گرفتن جایگاهی برای این صنعت انجام شد که متاسفانه باز هم بی نتیجه بود. در همین راستا اگر نقشه راه مشخص و مدونی تدوین شود تا تمام دولت های آینده ملزم به رعایت آن و تخصیص بودجه برای آن شوند می توان آینده بسیار روشنی را برای صنعت نمایشگاهی متصور بود.

اختلاف تعرفه گذاری در سایت های مختلف نمایشگاهی

وی در ادامه به اختلاف تعرفه گذاری در سایت های مختلف نمایشگاهی در سطح کشور اشاره کرد و گفت:‌ متاسفانه در رویدادهایی که خود سایت برگزارکننده است تعرفه ها با رویدادهایی که توسط مجری برگزار می شوند بسیار متفاوت است و سایت ها تعرفه های بسیار بالایی برای برگزاری رویدادها در نظر می گیرند. متاسفانه این مشکل همواره وجود داشته است. در برخی مواقع نیز بعضی از مجریان به دلیل منافع شخصی در صددند که به هر نحوی شده برگزاری یک رویداد را از آن خود کنند. به همین دلیل قیمت بالایی را پیشنهاد می دهند و تمام سیستم قیمت گذاری را به هم می ریزند. به دلیل همین زیاده خواهی و منافع شخصی اختلاف تعرفه ها در دو سایت تقریبا هم سطح گاها به ۶۰ درصد می رسد.

 

این برگزارکننده در ادامه ضمن تاکید بر اینکه نظارت بر تعرفه گذاری ها حتما باید بیشتر شود، گفت: قیمت گذاری ها می تواند بر اساس درجه بندی های مشخص به ثبات برسد. به عنوان مثال کلان شهر ها در یک درجه بندی مشخص یک قیمت ثابت داشته باشند و شهرهای بعدی در درجه بندی های دیگر قرار بگیرند تا شاهد ثبات در تعرفه ها باشیم.

 

استانداردهای نمایشگاهی در کشور

ساجدی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع استانداردهای نمایشگاهی در کشور اشاره کرد و گفت: استانداردهای نمایشگاهی موضوع بسیار گسترده ای است که شامل موضوعات مختلفی مانند خدمات، برگزاری، خدمات ارائه شده توسط برگزار کننده و... می شود. متاسفانه سایت های ما در کشور استاندارد نیستند. به عنوان مثال یک موضوع ساده مانند موکت سایت ها است. موکت اکثر سایت ها عمر خود را کرده اند اما سایت ها اقدام به تعویض آنها نمی کنند. پارتیشن های موجود در برخی  از سایت ها نیز بسیار فرسوده هستند ولی متاسفانه اقدامی در راستای تعویض آنها صورت نگرفته است. اگر بتوان شرایطی را به وجود آورد تا با تشکیل تیم بازرسی از سایت های نمایشگاهی امکان فعالیت از سایتی که حداقل های برگزاری یک رویداد را ندارد سلب شود به طور قطع شرایط سایت ها در آینده ای نزدیک بهتر خواهد شد.

 

وی افزود: این تیم بازرسی می تواند عملکرد برگزارکنندگان و کیفیت برگزاری رویدادها را نیز بررسی کند و به مجریانی که عملکرد ضعیف دارند اجازه برگزاری ندهد.

 

حذف عناوین تکراری رویدادها

این برگزارکننده نمایشگاهی در پایان به تعدد سایت های نمایشگاهی در کشور اشاره کرد و گفت:‌  هر استانی در کشور قطب یک صنعت است. ما نمی توانیم استان ها را از داشتن سایت نمایشگاهی محروم کنیم. تکثر عناوین نمایشگاهی موضوعی است که موجب شده که در برخی مواقع اصناف نیز به این موضوع معترض شوند. از همین رو باید به جای حذف سایت های نمایشگاهی عناوین نمایشگاهی کنترل شوند و در همین راستا عناوین تکراری باید حذف شوند. این موضوع به مجریان کمک خواهد کرد تا در پر کردن نمایشگاه های خود با مشکل کمتری روبرو شوند.

منبع: گسترش‌نیوز 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4byy53