جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 10823
تاریخ انتشار: 1400/10/26 00:30

اختصاص ۱۷۶۰ میلیارد ریال برای احیای واحدهای صنعتی

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان غربی از تخصیص ۱۷۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای احیای ۷۵ واحد صنعتی در این استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۵۷۰ واحد تولیدی - صنعتی راکد در این استان وجود دارد.

امیر شهسوار،‌ معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره مشکلات شرکت های تولیدی در استان آذربایجان غربی گفت: «در حال حاضر ۲۰۳۵ واحد صنعتی و تولیدی در این استان فعالیت دارند که از این تعداد ۵۷۰ واحد راکد و مابقی فعال و نیمه فعال هستند.»

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند واحد در شهرک های صنعتی موفق شدند به چرخه تولید بازگردند پاسخ گفت: «۷۵ واحد احیا شده اند. با توجه به این که مسئولیت احیاء واحدها بر عهده سازمان صمت استان و با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی  است در نتیجه برای برگشت به چرخه تولید این واحدها حدود ۱۷۶۰ میلیارد ریال تسهیلات اختصاص یافته است».

شهسوار گفت: ارائه برنامه و تایید کلینیک کسب و کار از دیگر برنامه هایی است که در راستای اولویت های رونق تولید و فعال کردن واحدهای راکد در این استان مد نظر قرار گرفته است.

وی در ادامه با بیان این که جلسات کارگروه رفع موانع تولید نقش قابل توجهی در رفع مشکلات واحدهای تولیدی راکد داشته اند افزود: برنامه هایی برای واحدهای تولیدی بدهکاری که غیرقابل احیا هستند مد نظر است که از آن جمله می توان به واگذاری آنها اشاره کرد. هرچند پیش از این بحث واگذاری واحدها ی راکد در قالب مزایده مطرح بود اما تا به امروز اجرایی نشده است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان غربی در ادامه در پاسخ به این سوال که فعال اقتصادی که دچار مشکل جدی شده است را به چه شکلی حمایت می کنید گفت: «حمایت از بخش خصوصی رونق تولید را به دنبال دارد در نتیجه نخستین قدم برای رفع مشکل کسانی که به دنبال رفع مشکلات واحدهای صنعتی – تولیدی خود هستند، مراجعه به کارگروه تسهیل است».

وی ادامه داد: شهرک‌های صنعتی بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال و رونق تولید و جذب سرمایه گذاران مختلف هستند و می‌توان از این ظرفیت ایجاد شده در راستای توسعه صنعتی هر شهرستان استفاده کرد زیرا افزایش تولید، مهمترین بخش توسعه هر کشور و موتور محرک  رشد و توسعه بوده و در ایجاد رفاه عمومی بیشترین نقش را برعهده دارد.

صادرات ۱۱میلیون یورویی

شهسوار در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که در ده ماهه امسال  ۱۱ میلیون یورو توسط واحد‌های فعال در شهرک صنعتی آذربایجان غربی صادرات انجام شده است افزود: «در حال حاضر بیش از ۵۰ واحد در امر صادرات به سایر کشورها در شهرک‌ صنعتی آذربایجان غربی فعال هستند و محصولات صادراتی شامل صنایع غذایی، کانی غیر فلزی، محصولات شیمیایی و ماشین‌آلات صنعتی است.

وی در پاسخ به این سوال که به چه کشورهایی صادرات انجام می‌شود گفت: صادرات به کشورهای هم مرز استان همچون ترکیه، عراق بالاخص اقلیم کوردستان و آذربایجان (باکو) انجام می‌شود. همچنین برخی محصولات تولیدی همچون محصولات غذایی و تبدیلی کشاورزی به کشورهای اوراسیا صادر می‌شود.

وی عمده مشکلات واحدهای صنعتی ـ تولیدی شهرک های صنعتی را موانع مربوط به تامین مالی، کمبود تسهیلات و مشکلات بانکی عنوان کرد و افزود: به دنبال شیوع کرونا و تعطیلی مرزها،‌ مشکلاتی نیز برای تولیدکنندگانی که صادرات انجام می دهند به وجود آمد و رقابت در بازارهای هدف را با مشکلاتی مواجه کرد.

به گفته شهسوار، بازاریابی، فناوری اطلاعات، توسعه محصول و فناوری، زیرساخت و تأمین مواد اولیه از دیگر خدمات قابل ارائه توسط این طرح به واحدهای تولیدی، صنعتی و به صورت مشاوره است.

شهسوار با اشاره به اینکه ۳۴ شهرک و ناحیه صنعتی در آذربایجان‌غربی وجود دارد بیان داشت: در حال حاضر ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از زمین‌های این استان در اختیار این تعداد شهرک و ناحیه صنعتی است.

منبع: گسترش‌نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3zyyn2