چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 20530
تاریخ انتشار: 1401/08/29 04:14
رئیس‌جمهوری با اشاره به جایگاه شوراها در قانون اساسی تاکید کرد

 اجرای عدالت بر مبنای آمایش سرزمین

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه شوراهای شهر و روستا جایگاه ویژه‌ای در قانون اساسی دارند، گفت: افرادی که وارد شوراهای شهر و روستا می‌شوند باید در جهت رفع مشکلات مردم تلاش کنند.

رئیسجمهوری با بیان اینکه شوراهای شهر و روستا جایگاه ویژهای در قانون اساسی دارند، گفت: افرادی که وارد شوراهای شهر و روستا میشوند باید در جهت رفع مشکلات مردم تلاش کنند. ابراهیم رئیسی در یازدهمین اجلاس شورایعالی استانها با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا جایگاه ویژهای در قانون اساسی دارند، گفت: قانون اساسی، بنا بر تقویت جمهوریت نظام و اصل توجه به اراده، خواست و مشارکت مردم در تصمیمسازیها و تصمیمگیریها، یکی از ارکان مهم تصمیمگیری را شوراهای اسلامی شهر و روستا معرفی کرده است.

رئیسجمهوری با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا از ارکان قانون اساسی هستند و تعبیر رکن در قانون اساسی معنای مهمی دارد، افزود: همچنین نقش شوراها در اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی در همه سطوح و مبارزه با فقر، فساد و تبعیض از شئونات شوراهاست و سازکار شوراها باید به نحوی باشد که بتواند از هرگونه تبعیض و فسادی پیشگیری
کند.

رئیسی با تاکید بر اینکه نظرات شوراها باید در نحوه بودجهریزی روستا یا شهر یا استان موردتوجه قرار بگیرد، اظهار کرد: شورا مقام تصویبکننده بودجه نیست ولی مقام اعلامنظر برای بودجه هست و میتواند در رابطه با بودجه نسبت به استان یا شهرستان اعلام نظر کند و اگرچه اساس اظهارنظرش با نگاههای منطقهای و محلی است، اما باید نگاه کلان ملی هم داشته باشد.

رئیسجمهوری اجرای عدالت بر مبنای توجه به سند آمایش سرزمینی را از دیگر اهداف مهم فعالیت شوراها در کشور عنوان و تصریح کرد: یکی از اهداف مهم در شوراها و برای کشور، اجرای عدالت است. در وهله اول این دولت است که مکلف به اجرای عدالت است و در دولت مردمی خودمان را موظف به اجرای عدالت میدانیم، اما شوراها نیز باید اجرای عدالت را دنبال کنند.

رئیسی ادامه داد: شوراها در اجرای عدالت فقط به محله و شهر خودشان توجه نداشته باشند، بلکه نگاه آنها از یک سو به محل خودشان و از سوی دیگر به محل خودشان نسبت به منطقه و کشور باشد؛ این همان نگاه مبتنی بر سند آمایش سرزمینی در راستای تحقق عدالت است که کمک میکند نگاه ما در مسیر اجرای عدالت، عادلانه باشد.

رئیسجمهوری نظر شوراها در مورد بودجه و اعتبارات را با لحاظ سند آمایش سرزمینی حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: نظر شوراها از این منظر میتواند کمک بسزایی باشد برای دولت در تنظیم و برای مجلس در تصویب لایحه بودجه باشد.

رئیسی با اشاره به تکرار تعبیر آرمانشهر در کلام فلاسفه خاطرنشان کرد: منظور از آرمانشهر لزوماً شهر نیست، بلکه منظور هر جای آبادی است که مردم در آن زندگی میکنند. این آرمانشهر دارای چه مشخصاتی باید باشد، اینجا سنگ زیربنای آنچه میتواند شهر و روستای ما را در تراز قرار دهد، عبارت است از عقلانیت، معنویت، اخلاق و عدالت که باید بر هر منطقه ما حکمفرما باشد.

رئیسجمهوری با تاکید بر اینکه اعضای شوراها باید حاکمیت اخلاق و عدالت را در منطقهای که آن را نمایندگی میکنند، دنبال نمایند، گفت: اینها آرمانها و اهداف مهمی هستند که در قانون اساسی به نحوی ذکر شدهاند و اعضای شوراها باید همواره به دنبال مقابله با تبعیض، روابط ناسالم و فساد و اجرای عدالت باشند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4byak9