سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 920
تاریخ انتشار: 1400/06/09 18:30

اثر مهم پروژه انتقال آب خلیج فارس بر رفع تنگناهای صنعتی

چیتچیان گفت: پروژه انتقال آب خلیج فارس یکی از عظیم ترین پروژه های بخش آب کشور به حساب می آید. اینکه آب در کنار دریا، شیرین سازی و به مناطق مرکزی ایران منتقل شود، کار بسیار بزرگ، ارزشمند و امیدوارکننده ای است.

به سرانجام رسیدن پروژه انتقال آب خلیج فارس نیازمند حمایت های همه جانبه دولتی و مقامات حاکمیتی از این طرح بوده است. در این میان وزارت نیرو نیز با توجه به وظیفه ذاتی و رسالت این وزارتخانه در تسهیل مسیر عملیاتی شدن پروژه های عمرانی، نقش بسیار مهم و اثرگذاری دارد.

 طرح بزرگ انتقال آب خلیج فارس از زمان کلنگ زنی تا بهره برداری، چندین وزیر نیرو به خود دیده است. حمید چیتچیان در بخشی از زمان اجرای عملیات این طرح، سکاندار وزارت نیرو بوده است. در همین راستا در گفت وگویی کوتاه، دیدگاه وی درباره اجرای این طرح ملی را جویا شدیم.

چیت چیان در ابتدای این گفتگو گفت: مسئله آب از زمان های دور، چالشی پیچیده و بغرنج برای کشور ما به حساب آمده است. از طرف دیگر با توجه به جغرافیای کشور، این مسئله و بحران در مناطق مرکزی کشور شدت و حدت بیشتری دارد. این موضوع همواره به تنگنایی عمیق برای توسعه صنعتی و تامین آب شرب این مناطق تبدیل شده است. تشکیل صنایع معدنی در مرکز ایران با توجه به نیاز مداوم این صنایع به آب، چالش کم آبی در این منطقه را به مراتب عمیق تر کرد؛ تا جایی که بحث انتقال آب از دریای خلیج فارس به مرکز ایران مطرح شد.

وی افزود: واضح بود که این پروژه با توجه به گستردگی و وسعتش، نیازمند تحقیقات و مطالعات کارشناسی و دقیق زیادی بود. خوشبختانه و به لطف خداوند بزرگ و البته همت دست اندرکاران، این امر نیز انجام و کلنگ طرح بر زمین زده شد.

وزیر نیرو در دولت نهم همچنین گفت: پروژه انتقال آب خلیج فارس یکی از عظیم ترین پروژه های بخش آب کشور به حساب می آید. اینکه آب در کنار دریا، شیرین سازی و به مناطق مرکزی ایران منتقل شود، کار بسیار بزرگ، ارزشمند و امیدوارکننده ای است. از طرف دیگر جای خوشحالی دارد که این کار بزرگ توسط متخصصان داخلی به انجام رسیده است. در واقع اقدامی بزرگ در راستای متحول کردن طرح های آبی کشور و منطقه محسوب می شود و ازآنجاکه یک تیم تخصصی از بدنه بخش خصوصی، متولی اصلی این پروژه بزرگ بود و از طرف دیگر محدودیت های دولتی در مسیر انجام این پروژه وجود نداشته است؛ به لطف خدا و تلاش تمام دست اندرکاران این طرح بزرگ ملی، پروژه به خوبی در مسیر خود قرار گرفت و پیشرفت قابل ملاحظه ای داشت. این امر نیز نشان از کارایی بالای تیم مدیریت این پروژه دارد.

چیت چیان در پایان گفت: این طرح یک طرح بزرگ ملی در ابعاد گسترده است و بدون شک بدون همدلی، همکاری و شکیبایی تمام دست اندرکاران پروژه، امکان بهره برداری از آن وجود نداشت. به همین وسیله از تمام مدیران، کارشناسان، متخصصان، کارفرمایان و نیروهای انسانی که با وجود تمام سختی ها و موانع موجود، کاری غیرممکن را به منصه ظهور گذاشتند تبریک و خسته نباشید میگویم. اطمینان دارم که این طرح، یک الگو و خطشکنی بزرگ برای طرحهای مشابه و در نهایت رفع چالش کم آبی در کشور خواهد بود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wo9x4