سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 12060
تاریخ انتشار: 1400/12/03 19:11

اثر منفی دوری مذاکرات از توافق بر بورس!/ ارزش این نماد ریخت

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۱ هزار و ۵۱ میلیارد تومان کاهش یافت، اما انتشار اخبار برجامی مبنی بر دور بودن توافق، باعث افزایش نرخ نمادهای کامودیتی در بورس تهران شد.

در معاملات روز سه‌شنبه، سوم اسفند ۱۴۰۰، شاخص کل بورس تهران با افزایش ۳ هزار و ۲۱۱ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۲۸۴ هزار و ۸۰۱ واحد رسید.

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد ۷۸۲واحدی در سطح ۳۲۸ هزار و ۶۶۳ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۱۵ واحد بالا آمد و در سطح ۱۷ هزار و ۵۲۸ واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، ۲۵۱ نماد رشد نرخ داشتند که ۱۷۱ نماد بورسی و ۸۰ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۲۰۵ نماد کاهش نرخ داشتند که ۱۵۰ نماد بورسی و ۵۵ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۵۱ درصد بازار رشد نرخ داشتند و ۴۱ درصد بازار افت نرخ داشتند.

تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۲۰۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۴۱ میلیارد تومان بود. پس از فملی، نمادهای وشمال (شرکت سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در روز سه‌شنبه نرخ سهام اغلب نمادهای پالایشی رشد نرخ داشتند و گروه‌‌ «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» سبزترین گروه‌‌‌ بازار بود. به نظر می‌رسد انتشار اخباری مبنی بر دور بودن توافق موجب رشد نرخ نمادهای کامودیتی شد.

امروز نمادهای «فارس»، «شبندر» و «شپنا» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند و «جم»، «پارسان» و «وبملت» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «شاوان»، «مارون» و «اتکای» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فرابورس»، «تجلی» و «شرانل» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و وبملت و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۱ هزار و ۵۱ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۶ هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان بود که ۶۰ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش ۳ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۵۳۸ میلیارد تومان رسید که ۳۲ درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.

مازاد تقاضا در پایان معاملات

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز دوشنبه ۴۰ درصد افزایش یافت و ۳۵ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۵۵ درصد افت کرد و در رقم ۱۳۷ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد غدام (شرکت خوراک دام پارس) با صف‌ خرید ۱۱ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غدام، نمادهای شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و حپارسا (شرکت توسعه حمل‌ونقل ریلی پارسیان) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۷ میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای حفارس (شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس) و وپست (پست بانک ایران) بیشترین صف فروش داشتند.

 

منبع: اقتصاد نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2leq64