پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 13306
تاریخ انتشار: 1400/12/23 14:30

اثر استخراج غیر قانونی رمز ارز‌ها بر صنعت برق

معاون وزیر نیرو گفت: در سال ۱۴۰۱ وزارت نیرو بر بورس انرژی تمرکز می‌کند.

همایون حائری، معاون وزیر نیرو در نشست خبری به افزایش خرید و فروش برق دربورس انرژی، افزایش ظرفیت نیروگاه های در سال آینده و همچنین تنظیم صادرات به کشورهای دیگرخبر داد.

سهم بورس انرژی در صنعت برق و نقش گواهی صرفه جویی انرژی در این صنعت چیست؟

همایون حائری: در سال ۱۴۰۱ سهم بورس انرژی در خرید و فروش برق را افزایش خواهیم داد. برای از بین بردن ناترازی‌های صنعت برق فراگیری بورس انرژی نقش دارد. گواهی صرفه جویی انرژی در بورس نیز برای صنایع بالای ۵ مگاوات در نظر گرفته شده است.

اثر استخراج غیر قانونی رمز ارز‌ها بر صنعت برق چه مقدار است؟

همایون  حائری: ۲ هزار مگاوات کمبود برق به علت استخراج رمز ارزها، ۵ هزار مگاوات کمبود نیروگاه آبی و سایر کمبود نیز به علت ناترازی تولید و مصرف است.

کاهش سرمایه گذاری بخش خصوصی به علت قیمت گذاری دستوری است؟

همایون حائری: در سال‌های گذشته میزان نرخ بازگشت سرمایه گذاری در صنعت برق توسط بخش خصوصی ۳۰ درصد بوده است، اما در حال حاضر به علت تغییرات نرخ ارز میزان بازگشت سرمایه طولانی می‌شود که وزارت نیرو برای این امر روش های بازگرداندن سرمایه را متنوع می کند، که یکی از این روش ها تهاتر نفت است.

چه سازوکار‌هایی برای صادرات برق در نظر گرفته شده است؟

 همایون حائری: ایران با تمام کشور‌هایی که مرز خاکی دارد صادرات و واردات برق داشته است. میزان صادرات ۲۵۰۰ مگاوات به مبلغ ۶۰۰ میلیون دلار است، که قرار است این تبادل را به ۱۰ هزار مگاوات برسانیم. در حال حاضر میزان صادرات ۲ یا ۳ برابر واردات است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4ble92