چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 9771
تاریخ انتشار: 1400/10/13 12:03

اتصال ریلی شلمچه به بصره تا ۲ سال دیگر

وزیر راه‌ و شهرسازی به تشریح مهم‌ترین‌ مسائل موجود در حوزه راه و مسکن پرداخت. به گزارش وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی در تشریح مهم‌ترین مسائل موجود در حوزه راه و مسکن، درباره اتصال ریلی شلمچه-بصره گفت: بارها این موضوع موردتاکید مسئولان دو کشور بوده که در این راستا تفاهمنامه‌های مختلفی نیز در دوره‌هایی به امضا رسیده است.

قاسمی با اشاره به سفر اخیر الکاظمی به تهران اظهار کرد: در نشست برگزار شده به این نکته اشاره شد که تفاهمنامه‌هایی که تاکنون بین دو کشور منعقد شده، تاریخ اجرایی ندارند و تنها در زمان‌های مختلف تفاهم‌های مختلفی منعقد شده است.

وی با بیان اینکه در آخرین جلسه قرار بر عملیاتی شدن این تفاهمنامه و تعیین تاریخ برای اجرای آن شد، تصریح کرد: در این راستا بناست در مدت ۲ ماه شرکت پروژه مشترک بین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و راه‌آهن عراق برای سرمایه‌‌گذاری و همچنین مقوله نگهداری و بهره‌برداری از پروژه در دوره‌های مختلف تشکیل شود.

قاسمی با یادآوری اینکه دو طرف پلی که بخش از این پروژه است در کشور عراق قرار دارد، افزود: در یک‌ ماه آینده بناست نیروهای متخصص در دو سوی پل برای شروع عملیات مطالعاتی و اجرایی مستقر شوند.

وی با بیان اینکه مجموع هزینه پیش‌بینی شده برای اجرای این مسیر ریلی ۳۲ کیلومتری بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار است، گفت: هر کشوری سهم ۵۰ درصدی در این سرمایه‌گذاری دارد؛ البته ما هیچ حساسیتی نداریم که کدام کشور چقدر در این شرکت مشترک سهم داشته باشد.

وزیر راه ‌و شهرسازی نکته مهم در این مشارکت را اتصال نهایی ریلی دو کشور ایران و عراق دانست و تصریح کرد: هرچند توافق اولیه بر داشتن سهمی ۵۰ درصدی است، اما هر جا که نیاز به سهم بیشتری از سرمایه‌گذاری باشد در صورت پذیرش طرف عراقی، ما آن را انجام می‌دهیم.

قاسمی با اشاره به اینکه دریای مدیترانه در انتهای مسیر راه‌آهن شلمچه به بصره قرار دارد، گفت: با ساخت این راه‌آهن به دریای مدیترانه دسترسی پیدا می‌کنیم، چون راه‌آهنی بین عراق و سوریه به این دریا متصل است که در زمان داعش دچار آسیب‌هایی شده بود و نیاز به بازسازی دارد. 

وزیر راه ‌و شهرسازی با اظهار اینکه هم‌اکنون این مسیر ریلی را تا شلمچه داریم، یادآور شد: نکته اساسی این است که ایران در یک موقعیت ژئوپلتیک قرار دارد که کشور را از مزیت ترانزیت بهره‌مند کرده است. امروز ایران به بسیاری از کشورهای اطراف همچون روسیه متصل است.

راه‌آهن چابهار به سرخس در دستور کار 

وی درباره مسیر رشت به آستارا نیز گفت: با تکمیل و راه‌اندازی مسیر ریلی رشت-آستارا زمان ترانزیت کالا از شرق آسیا و اروپا کاهش چشمگیری خواهد داشت

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای نمونه تعدادی کانتینر را از هند و مسیر بندر شهید رجایی به رشت منتقل کردیم و از آنجا تا کشور جمهوری آذربایجان به دلیل نداشتن راه‌آهن، کانتینرها را با تریلی حمل کردیم که ۲۱ روز زمان برد، این درحالی است که حمل این کانتینرها از این مبدا و مقصد مشخص با کشتی ۳ ماه طول می‌کشید.

وی همچنین با اشاره به اتصال ریلی به کشورهای روسیه، قفقاز، آسیای میانه و پاکستان، افزود: اتصال مسیرهای ریلی مزیت بسیار بزرگی است که به‌دنبال تکمیل آن هستیم.

وزیر راه‌ و شهرسازی از برگزاری جلسه‌ای تا یکی، دو هفته آینده در آذربایجان، خبر داد و گفت: در این جلسه بناست قطعه متصل نشده این مسیر تعیین‌تکلیف شود. پلی بین ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد که امیدواریم در سفر پیش‌ رو بتوانیم کلنگ آن را بزنیم و مقدمات اجرایش را فراهم کنیم.

قاسمی با بیان اینکه از سوی دیگر راه‌آهن چابهار به سرخس و بخش شمالی کشور را در دست اجرا داریم، ادامه داد: این مسیر می‌تواند ظرفیت ترانزیتی بسیار مهمی برای کشور باشد که اکنون در دستور کار جدی وزارت راه‌ و شهرسازی قرار دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3zrnb4