سه‌شنبه 29 اسفند 1402 - 19 Mar 2024
کد خبر: 20743
تاریخ انتشار: 1401/09/09 14:24

ابهام در تحقق وعده آقای وزیر

افسانه سالاری-خبرنگار

 رتبه‌بندی معلمان پس از کش‌وقوس‌های فراوان بعد از ۱۰ سال بالاخره تصویب و وارد فاز اجرایی شده است. موضوعی که علاوه بر افزایش کیفیت آموزشی کشور به بهبود معیشت معلمان نیز کمک می‌کند. چند روز پیش وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد با احتساب بازنشستگان سال گذشته، ۹۷۲ هزار نفرمشمول طرح رتبه‌بندی معلمان می‌شوند. از این تعداد گویا بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر مدارکشان ارزیابی شده و پرونده بقیه مشمولان نیز در دستور کار است. با این همه در چند روز گذشته خبری مبنی بر کمبود نیروهای ارزیاب مدارک معلمان منتشر شد که با واکنش‌های زیادی در برخی از رسانه‌ها داشت. منتقدان این خبر معتقدند با وجود فناوری‌ها نوین در دنیای امروز و دولتی که ادعا بر موفقیت در اجرای دولت الکترونیک است، اعلام چنین دلیلی برای تاخیر کار منطقی به نظر نمی‌رسد.

با این همه معلمان و حتی مسئولان از روند کند رتبه‌بندی شکایت دارند و منتظر صدور احکام خود هستند. وزیر آموزش و پرورش وعده داده تا پایان آذر رتبه‌ها صادر شود که برای کسب نییجه باید منتظر ماند و دید.

خلیل بهروزی‌فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز پایگاه خبری- تحلیلی موسسه فرهنگی- مطبوعاتی صمت به بررسی روند طی شده برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان پرداخت.

بهروزی‌فر معتقد است مسئله کندی در ارزیابی پرونده معلمان برای اجرای طرح رتبه‌بندی کمبود نیروی ارزیاب نیست. درحقیقت ارزیابی مدارک رتبه‌بندی معلمان به صورت سیستمی انجام می‌شود؛ به همین علت ممکن گاهی کندی و مشکل در سیستم و یا سرعت اینترنت، این روند را با مشکل مواجه کند. به طور کلی اینطور مسائل در ارزیابی‌ها وجود دارد؛ ضمن اینکه به هرحال تعدادی از معلمان اطلاعات جدیدی دارند که هنوز در سیستم ثبت نشده و تکمیل اطلاعات زمانبر است. کسانی که سابقه و سنوات بیشتری در آموزش و پرورش دارند، اکثرا دارای مدارک ناقص هستند.

وی با اشاره به ثبت اطلاعات در سیستم ارزیابی و محاسبه امتیاز گفت: از این طریق تعیین می‌شود که هر معلم در کدام رتبه قرار می‌گیرد و قرار گرفتن در چنین جایگاهی صحیح است یا خیر؟

بهروزی‌فر علت تاخیر در روند رتبه‌بندی موارد یاد شده را اعمال دقت در فرآیند ارزیابی دانست و گفت: اگر اشتباهی حتی برای یک‌بار صورت گیرد قطعا معلمان ماه‌ها و سال‌ها با مشکل مواجه خواهند بود. چنین موضوعی دردسرساز است و موجب ضایع شدن حق آنها می‌شود.

بهروزی‌فر ضمن اظهار بی‌اطلاعی از آمار دقیق معلمان رتبه‌بندی شده بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش در ۳ ماه گذشته در تلاش برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان است. در این راستا تعدادی از معلمان رتبه‌بندی شده‌اند اما به دلیل زمانبر بودن این فرآیند کسانی که مدارک‌شان دیرتر ارزیابی و رتبه‌بندی شوند، ارقام مربوط به مابه‌التفاوت رتبه‌بندی در دریافتی‌های بعدی محاسبه و پرداخت خواهد شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که طرح رتبه‌بندی معلمان تا پایان آذر به پایان خواهد رسید خاطرنشان کرد: بعید به نظر می‌رسد تا این تاریخ فرآیند اجرای طرح رتبه‌بندی تکمیل شود. این درحالی است که چند روز پیش وزیر آموزش و پرورش از اجرای کامل طرح رتبه‌بندی معلمان و صدور احکام تا پایان آذر خبر داد.

با پایان این طرح، همه معلمان کشور از امتیاز رتبه‌بندی در جهت حل مشکلات معیشتی خود بهره‌مند خواهند شد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v5kxj