چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 15501
تاریخ انتشار: 1401/02/11 06:55

ابعاد طرح شفافیت قوای سه گانه/ گام تاریخی مجلس برای افزایش سرمایه اجتماعی نظام

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تشریح برخی ابعاد و ویژگی های طرح شفافیت قوای سه گانه از این طرح به عنوان نقطه عطفی در شفافیت دستگاه های مختلف یاد کرد و گفت: با این مصوبه مجلس به یکی از وعده های خود به مردم عمل کرده و با شفاف کردن فرایندهای سیاستگذاری، تصمیم گیری و تصمیم سازی و اجرایی در کشور گام تاریخی برای افزایش سرمایه اجتماعی نظام برداشته شد.

سید نظام الدین موسوی در جمع خبرنگاران با اشاره به رای مهم نمایندگان مجلس یازدهم به کلیات طرح شفافیت قوای سه گانه گفت: یکی از موضوعاتی که نمایندگان از نخستین روزهای مجلس یازدهم دنبال می کردند، تصویب قانونی برای شفافیت بود چرا که معتقدیم با شفافیت در حوزه های سیاستگذاری، تصمیم گیری و تصمیم سازی و اجرایی می توانیم علاوه بر بهینه کردن فرایندها و امور، فسادهای احتمالی و رانت ها را کاهش دهیم.

وی با بیان این که شفافیت از مقوله های مهم برای تقویت رابطه مردم با نظام است تاکید کرد: شفافیت از جمله مقوله های بسیار موثر در بهبود سیاستگذاری و تصمیم گیری و اجراست که در صورت اجرای دقیق به اصلاح آسیب های حکمرانی و ایجاد یک ساختار برای حکمرانی نو می انجامد.

موسوی با بیان این که اجرای طرح شفافیت قوای سه گانه به افزایش آگاهی عمومی مردم از آنچه در حکمرانی می گذرد منجر می شود، اضافه کرد: اگر مقوله شفافیت با دقت و درجای صحیح خود اجرا شود به یکی از ارکان بنیادین در افزایش سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی تبدیل می شود.

نماینده مردم تهران، ری، پردیس و شمیرانات  افزود: مقوله شفافیت در اصول دینی ما نیز مورد تاکید قرار گرفته است و رهبر معظم انقلاب نیز چند سال قبل تاکید کرده بودند که «مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند» و براساس این سیاست کلان مجلس یازدهم کلیات طرح شفافیت قوای سه گانه را امروز تصویب کرد و فرایند بررسی جزئیات آن نیز آغاز شده و امیدوارم به نتایج بسیار خوبی برای کشور منجر شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با بیان این که در این طرح، مجلس شفافیت را از خود آغاز کرده است گفت: در ماده اول این طرح که ان شاء الله به قانون تبدیل خواهد شد، به مجلس شورای اسلامی و دستگاه ها و نهادهای ذیل آن اشاره و بر شفافیت آن ها تاکیده شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس اضافه کرد: براساس این طرح باید آرای ماخوذه نمایندگان به تفکیک اسامی موافق، مخالف، ممتنع و کسانی که در رای گیری شرکت نکرده اند در پایگاه اطلاع رسانی مجلس منتشر شده و در دسترس عموم قرار گیرد، البته این بند فقط شامل مجلس نیست و هیئت وزیران، شوراهای اسلامی شهر و روستا و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مطابق مفاد این طرح باید آرای خود را منتشر کنند.

وی با تاکید بر این که شفاف شدن آراء و دیدگاه ها در قوای سه گانه اقدامی بسیار مهم محسوب می شود، ادامه داد: طبق این طرح جلسات دولت و دستگاه های اجرایی از جمله شرکت های دولتی که تصمیم گیری و هزینه کرد بودجه ها در برخی از آن ها متاسفانه پشت درهای بسته و در اتاق های تاریک انجام می شد شفاف خواهند شد و نورافکن این طرح باعث شیشه ای شدن این ساختارهای مبهم و رازآلود می شود.

موسوی تصریح کرد: همچنین نهادهایی همچون صداوسیما و موسسات و ارگان هایی مانند اتاق های بازرگانی، شوراهای شهر و روستا و... نیز براساس این طرح شفاف می شوند که می تواند به مردمی شدن سیاستگذاری ها و عملکردها بینجامد.

وی افزود: همچنین براساس طرح مجلس قوای سه گانه و دستگاه های ذیل آن ها باید هزینه های خود را صورت شفاف به مردم اعلام کنند گفت: انتشار عمومی صورتهای مالی و اطلاعات اموال، درآمدها و هزینه‌ها، تسهیلات ، املاک ،کمکها و واگذاری‌های بلاعوض، انتشار متن، متمم و الحاقات تمامی معاملات، انتشار فرصت های اشتغال و جذب نیروی انسانی و همچنین انتشار عمومی فرصتهای سرمایه‌گذاری از دیگر ویژگی های مهم این طرح است که نقش مهمی در جلوگیری از فسادهای احتمالی و رانتخواری ها خواهد داشت.

وی درباره فرایند بررسی این طرح در مجلس نیز تاکید کرد: پس از رای مجلس به کلیات این طرح، هم اکنون بررسی جزئیات آغاز شده و ان شاء الله جزئیات آن نیز هفته آینده در مجلس جمع بندی و تصویب خواهد شد.

منبع: گسترش نیوز 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36ebyy