دوشنبه 21 اسفند 1402 - 11 Mar 2024
کد خبر: 17845
تاریخ انتشار: 1401/04/05 23:20

آینده مس در تعامل با دانشگاه رقم می‌خورد

در دنیای کنونی، رابطه‌ای مستقیم میان توسعه فناوری و پیشرفت در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر کشور برقرار است. برهمین اساس فناوری عامل اساسی ایجاد ثروت، دانایی و توانایی کشورها است و ابزاری قدرتمند در توسعه ملی به‌شمار می‌آید.

 دانشگاه محل تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر است، اگر این نیروی انسانی متخصص بتواند دانش و مهارت خود را در عرصه تولید و صنعت به‌کار ببرد، موجب پیشرفت خواهد شد، بنابراین ارتباط صنعت و دانشگاه در هر کشوری می‌تواند تاثیری تعیین‌کننده در رشد اقتصادی آنجا داشته باشد. شرکت ملی صنایع مس ایران متولی زنجیره مس در کشور است، بنابراین با برقراری تعاملی جدی میان این صنعت و دانشگاه، امید می‌رود تحولات مثبتی در سطح جهانی رقم بخورد. باتوجه به تمام موارد یادشده باید تاکید کرد که حضور مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در دانشگاه شهید باهنر کرمان فرصتی را برای بیان دلمشغولی‌های دانشگاهیان مهیا کرد. امید می‌رود باتوجه به تعامل آغازشده، نقشه راه توسعه صنعت مس به‌دقت اجرایی شود.

تلاش برای کسب جایگاه جهانی

علی رستمی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در جلسه تعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با دانشگاه شهید باهنر کرمان که با هدف ترسیم نقشه جامع مس برگزار شد، گفت: از استادان، متخصصان، نخبگان و مجموعه دانشگاه که بتوانند به شرکت ملی صنایع مس ایران در فناوری نوین کمک کنند، استقبال می‌کنیم تا در کارکرد فعلی و سنتی خودمان به‌کار ببریم و باعث بهره‌وری شویم. به‌گزارش مس‌پرس، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران به ظرفیت‌ها و رتبه‌های شرکت ملی مس با دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: جامعه بالنده علمی و صنعتی، جامعه‌ای است که ۵ سال اول واردکننده فناوری و مهندسی باشد و ۵ سال دوم باید تلاش کند که خودش فناوری داشته باشد و در ۵ سال سوم بتواند صادرکننده مهندسی باشد. وی گفت: باوجود ظرفیت علمی‌ای که در دانشگاه‌ها است، ما باید در مرحله اول در صنعت مس خواسته خود کشور را تامین کنیم و بعد بتوانیم صادرکننده فناوری، دانش و مهندسی باشیم. رستمی بااشاره به سالروز شهادت دکتر چمران گفت: همان‌طور که شهید چمران با نوآوری‌هایش در بکارگیری مهندسی جنگ و جهاد و محرومیت‌زدایی‌هایش موفق بوده، ما هم امروزه در یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار هستیم که نیاز به چمران‌هایی داریم که در واقع مسائل و مشکلات حوزه اقتصاد و صنعت را حل کنند.

انقـلاب صنعــتی چهارم،  محرک توسعه

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، پس از شنیدن طرح‌ها و ایده‌های استادان و متخصصان استان کرمان درباره هوش مصنوعی، مراقبت در کارکرد ماشین‌آلات، افزایش بهره‌وری و... از دانشگاه خواستار کمک در زمینه پیاده‌سازی انقلاب چهارم صنعتی در صنایع مس شد. وی افزود: تغییرات را باید از انسان‌ها و تغییر نگاه شروع کنیم و افزود: از هر نوع پیشنهادی برای سوق دادن به انقلاب صنعتی چهارم استقبال خواهیم کرد، زیرا در حال ‌حاضر این انقلاب بهترین عملکرد را دارد. مدیرعامل شرکت مس، مثالی از پرورش ماهی در دریای عمان با استفاده از فناوری نوین انقلاب چهارم صنعتی بیان کرد و گفت: تفاوت فاحشی در فناوری نوین است، در این طرح هرجا از فناوری نوین انقلاب چهارم صنعتی استفاده شده بود، ۲۷۰درصد نسبت به حوضچه‌هایی که استفاده نشده بود، تفاوت تولید وجود داشت.

فرصتی برای تعامل با دانشگاه

در ادامه این نشست، حسین اکبری‌فرد، سرپرست دانشگاه باهنر کرمان، ارتباط دانشگاه با صنعت را چالش همیشگی عنوان کرد و حضور علی رستمی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در دانشگاه را نقطه مثبتی قلمداد کرد و گفت: امید می‌رود بتوانیم فرصت خوبی برای تعامل دانشگاه با صنعت ایجاد کنیم.

وی بااشاره به معرفی و قدمت ۵۰ساله دانشگاه خاطرنشان کرد: این دانشگاه با نگاه خیرانه و خیرخواهانه در رفع مسائل کشور بنا شده و امیدواریم دانش‌آموختگانی برای پیشبرد اهداف و رسالت‌های دانشگاه تربیت شوند.

اکبری‌فرد افزود: مجموعه دانشگاه شهید باهنر کرمان به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه جنوب‌شرق کشور با ظرفیت‌های بالایی که دارد، می‌تواند با تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه آموزش و پژوهش‌های کاربردی، در حل مسائل جامعه و ارتباط با صنعت نقش بسزایی داشته باشد.

پژوهش تقاضامحور

در بخش دیگری از این نشست، حجت‌الله رنجبر، سرپرست حوزه معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه گزارش مفصلی در زمینه برنامه راهبردی ۵ساله در حوزه پژوهشی و فناوری، طرح‌های پژوهشی تقاضامحور، طرح‌های تحقیقاتی با شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۱۴۰۰، رتبه‌بندی دانشگاه در رنکینگ جهانی (مقالات، تایمز و شانگهای) و همچنین معرفی مرکز رشد و نوآوری دانشگاه و مجموعه آزمایشگاه‌ها و پژوهشکده‌های دانشگاه ارائه کرد.

سخن پایانی

گفتنی است، جلسه تعاملی شرکت ملی صنایع مس ایران با دانشگاه شهید باهنر کرمان با هدف ترسیم نقشه جامع مس، حمایت از تولیدات دانش‌بنیان، تعامل ارتباط صنعت و دانشگاه برگزار شد. امید می‌رود در سایه برقراری تعامل میان شرکت مس و دانشگاه، فرصتی برای پیاده‌سازی اصول انقلاب چهارم صنعتی در صنعت مس فراهم شود. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xq9jb