چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 18121
تاریخ انتشار: 1401/04/15 06:12
گفتگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

آینده روشنی برای طرح مالیالت خانه های خالی وجود ندارد

کارنامه بابایی گفت: متاسفانه به دلیل اینکه دولت اهتمامی در این بخش ندارد و البته علی رغم تمام قوانین موجود، طرح دریافت مالیات از خانه های خالی به سرانجام خوشی نرسید.

 

قانون مالیات بر خانه ‌های خالی که انتقادات بسیاری بر اجرای آن مطرح بود، سرانجام در سال گذشته با فراز و نشیب ‌های بسیار وارد فاز اجرایی شد. اما همچنان انتقاداتی به کندی روند شناسایی این واحدهای مسکونی و اخذ مالیات از آن‌ ها پابرجاست که بررسی عملکرد درآمدی سازمان امور مالیاتی در دو ماهه سالجاری نیز نشان می‌دهد که در این مدت فقط ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از خانه ‌های خالی مالیات اخذ شده است. در این میان نقش مجلس به عنوان بازوی نظارتی از اهمیت بیش از پیش برخوردار است. پیرامون این موضوع گفتگویی را با علی کارنامه بابایی رئیس فراکسیون کارگری  و عضو کمیسیون اقتصادی  مجلس یازدهم ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

سرانجام ناخوش طرح مالیات از خانه های خالی

کارنامه بابایی در این گفتگو اظهار داشت: متاسفانه به دلیل اینکه دولت اهتمامی در این بخش ندارد و البته علی رغم تمام قوانین موجود، طرح دریافت مالیات از خانه های خالی به سرانجام خوشی نرسید. چرا که عموما دولت ها به  صورت سلیقه ای به قوانین برخورد می کنند و وقت و انرژی خود را برای سپری کردن اولویت های کاری خود می کنند. ایجاد عدالت در ساختار عرضه و تقاضای مسکن و استفاده از ظرفیت های خالی مسکن برای عرضه به مردم دو رکن مهم در بخش مسکن کشور است. مجلس با توجه به این دو رکن اساسی قانون دریافت مالیات از خانه های خالی را تصویب کرد. بدون شک این طرح تاثیر مثبتی بر فضای امروز کسب و کار در حوزه مسکن داشت. طرح دریافت مالیات از خانه های خالی می توانست به موضوع تولید مسکن که مبنای جهش تولید مسکن در کشور است را عملیاتی کند.

 

 

 

علی-کارنامه-بابایی

 

وی افزود: تمام جلساتی که در مجلس و خارج از محیط مجلس تشکیل می شود هزینه بالایی در پی دارد و هر ساعت و لحظه آن هزینه بر است. بنابراین ضروری است که دولت نسبت به اجرای قوانین و مصوبه های مجلس اهتمام ویژه داشته باشد.

کارنامه بابایی افزود: متاسفانه ما امروزه به هیچ عنوان چنین فضایی را احساس نمی کنیم. در کمال تاسف امروزه نه تنها عزم دولت برای این اقدام مهم جزم نیست بلکه حداقل های اجرای این قانون را نیز انجام نداده است و به همین علت نمی توان آینده روشنی برای این طرح در نظر گرفت.

نقد به عملکرد دو کمیسیون مهم مجلس

رئیس فراکسیون کارگری در مجلس یازدهم همچنین گفت: به عقیده من دو کمیسیون اقتصاد و صنایع و معادن مجلس نیز عملکرد خوب و قابل قبولی در این حوزه نداشته اند. متاسفانه اعضای این کمیسیون ها به صورت جدی به حوزه هایی که امروزه به چالش بزرگ و مخل زندگی روزمره مردم تبدیل شده است ورود نمی کنند. به عنوان رییس فراکسیون تعداد کثیری از ضعیف ترین و مظلوم ترین اقشار جامعه که همان کارگران هستند این نقد را به اعضای این دو کمیسیون وارد می دانم. اگر این دو کمیسیون بُعد نظارتی خود را به درستی انجام می دادند ما امروز با شرایط بهتری روبرو بودیم. امیدواریم مجلس نیز نظارت خود را تقویت کند تا ما شاهد اجرای تمام قوانینی که در نهایت به نفع مردم و کشور هستند، باشیم.

پیمان برادری با وزرا نبسته ایم

وی همچنین گفت: استیضاح یکی از ابزارهای قدرتمند نمایندگان مجلس برای نظارت به عملکرد دولتمردان است. ما همواره اعلام کرده ایم که نمایندگان مجلس هیچ پیمان اخوتی با هیچ کدام از وزرای دولت نبسته اند. ما در پی آن هستیم که خواسته های مردم رفع و مشکلات آنها حل شود. اجرای دقیق قانون، سیاست های حاکمیت، دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی، اولویت بندی های اساسی و جلوگیری از روزمرگی برخی از دولتمردان از دیگر وظایف و دغدغه های مجلس است که در نمایندگان باید نسبت به آنها حساسیت داشته باشند.

نه به تفکیک وزارت صمت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه به طرح تفکیک وزارت صمت اشاره کرد و گفت: دولت بر این عقیده است که شرح وظایف این وزارتخانه بالا است و به همین جهت وزیر صمت نمی تواند به همه اهدافی که در حوزه تنظیم بازار، خدمات، کسب و کار، صنعت، معدن و... دست پیدا کند. البته به عقیده من این استدلال درست نیست. چرا که امروزه در کل دنیا کشورهای در سطح ایران با ۱۰ الی ۱۵ وزارتخانه اداره می شوند. در این راستا باید از ظرفیت ها و بسترهای موجود هوشمند استفاده کرد. جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر صمت که چندی پیش در مجلس اتفاق افتاد پیام مهمی برای دولت داشت که خوشبختانه دولت این پیام مجلس را دریافت کرد.

منبع:گسترش نیوز

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xqxnq