سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 2261
تاریخ انتشار: 1400/07/07 15:46

آینده انسان‌ها دست خود آنهاست

قربانعلی تنگ‌شیر- مدرس دانشگاه

در دنیای امروز هیچ چیز دورتر از حقیقت نیست. پایه و اساس واقعیت‌ها یکی از مباحث مهم در عرصه دستیابی به اهداف و ارزش‌ها است. عقل سیاسی چیست؟ در دنیا وجود احزاب متعدد از نشانه‌های بلوغ سیاسی است. اداره حزبی به مردم کمک می‌کند و این بعد از زندگی اجتماعی دارای چند ویژگی است.

بلوغ سیاسی: آگاهی مردم، آزادی مطبوعات، احزاب سیاسی مستقل، شفافیت پاسخگویی. 

حکمرانی خوب: پاسخگویی، شفافیت، مالکیت قانون، مشارکت مسئولیت‌پذیری، اجماع محوری، کارآیی و اثربخشی، انصاف و عدالت.

 داشتن عقل سیاسی به ما برای احیای سرمایه اجتماعی کمک می‌کند، چون سرمایه اجتماعی از هر سلاحی قوی‌تر عمل می‌کند.

 به کمک سرمایه اجتماعی می‌توان از زشتی‌ها، نواقص و سختی‌ها جلوگیری کرد.

 شرایط ذهنی مردم در شرایط فعلی به‌مراتب منفی‌تر از شرایط قبل کروناست. اساس سرمایه اجتماعی اتحاد است و در شرایط فعلی نیازمند اتحاد عمومی هستیم. این یک اصل کلی است که معمولا مردم امروز آنچه را می‌بینند نمی‌خواهند؛ آنچه را می‌خواهند نمی‌بینند.

ما در کشورمان پاک‌دست‌تر و مردمی‌ترین را در کنار کارآمدترین نخبگان داریم، اما در برخی از موارد همین مردم با مشکلاتی درونی مواجهند. باید بپذیریم که تاریخ به اذن ما ورق نمی‌خورد. در تاریخ بشری همیشه اینطور بوده که «ما همانی هستیم که دیروز اراده کردیم و فردا نیز همانی خواهیم بود که امروز اراده کرده‌ایم» در اصل تاریخ بدون اراده ما حادث نمی‌شود.

 افق نگاه ما باید تاریخی باشد، این در حالی است که طبق تجربه تاریخی مردم ایران قابل پیش‌بینی نیستند و ما مردم غیر قابل تصوری هستیم. در بدترین شرایط خوب عمل می‌کنیم یا در بهترین شرایط بدترین عملکرد را از خود بروز می‌دهیم. 

با این فرض محتمل که بخشی از تغییر جهان محصول نیروی مادی است، باید پذیرفت که می‌توان با اثرگذاری بر اذهان، عواطف، احساسات، شناخت‌ها و محتوای ارتباطی دیگران شرایط گفت‌وگوی اجتماعی را فراهم آورد و به توسعه عقل سیاسی کمک کرد. 

پاتوق‌های فکر را می‌توان بخشی از نهادهای مدنی دانست که طیف گسترده‌ای از نمادهایش، انجمن‌های علمی تا کافه هنرها، کتاب‌ها و موسسات آموزشی را شامل می‌شود که به بالا رفتن شعور اجتماعی کمک می‌کند، زیرا آینده انسان‌ها دست خود آنهاست.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mmr54