جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 18168
تاریخ انتشار: 1401/04/18 03:15

آموزش تندخوانی با علی ریحانی

این واقعا ممکن است که بتوانید کتاب های درسی خود و یا کتاب های دیگر را در یک شب تمام کنید و تمامی مطالب آن را بفهمید. امروز میخواهیم درباره ی آموزش تندخوانی با علی ریحانی گپ بزنیم و شما را با ریز و درشت تندخوانی آشنا کنیم. حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید زیرا میتوان گفت که تندخوانی، روش مطالعه صحیح می باشد!

آموزش تندخوانی با علی ریحانی

این واقعا ممکن است که بتوانید کتاب های درسی خود و یا کتاب های دیگر را در یک شب تمام کنید و تمامی مطالب آن را بفهمید. امروز میخواهیم درباره ی آموزش تندخوانی با علی ریحانی گپ بزنیم و شما را با ریز و درشت تندخوانی آشنا کنیم. حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید زیرا میتوان گفت که تندخوانی، روش مطالعه صحیح می باشد!

هدف از تندخوانی یا سریع خواندن یک کتاب ( چه درسی و چه غیر درسی ) کسب یک آشنایی کلی با مطالب کتاب از طریق مرور کتاب با یک سرعت فوق العاده زیاد و باور نکردنی است. مطالب درسی، بهترین نتیجه را بگیرید.

آموزش تندخوانی با علی ریحانی

تعریف تندخوانی

تندخوانی مفهوم جذابی است که در دهه های اخیر بیش از گذشته توجه نخبگان و متخصصان را به خود جذب کرده است و تحقیقات و پژوهش های فراوانی در این زمینه انجام شده است. جذابیت خوانش با سرعت بالا به همراه از دست ندادن درک مطلب موضوعی است که انکار آن غیرقابل قبول می باشد. در سال های اخیر ارائه و معرفی برنامه‎ ها، دوره ها، نرم افزارها و فناوری های مدرن و جذاب تندخوانی برای تلفن‎های هوشمند و دستگاه های دیجیتال سبب شهرت و مقبولیت بیشتر این موضوع شده است.

با توجه به حجم بسیار زیاد متونی که روزانه در دسترس افراد قرار می گیرد؛ به هیچ عنوان دور از انتظار نیست که گرایش و علاقه مندی برای تندخوانی و درک بالای مطالب رو به افزایش باشد، مردم تمایل دارند با سرعت بیشتری مطالعه کنند تا از اطلاعاتی که در دسترس آنها قرار می گیرد کاملا آگاه باشند. اما در تندخوانی باید یک موضوع به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد و این موضوع درک مطلب است؛ تحقیقات نشان می دهد که بین سرعت و دقت تعادل و رابطه معنی دار وجود دارد.

چرا کسی به تندخوانی اهمیت نمی دهد؟

یکی از مهم ترین دلایل کاهش سرعت مطالعه در ایران، قبول نداشتن متدهای جدیدی مثل قواعد سرعت مطالعه است. زمانی که شما با یک علم جدید و به روز مقابله می کنید، سرعت رشد و پیشرفت خود را به شدت کاهش می دهید.

تکنیک تند خواندن در ایران به عنوان یک علم تازه تاسیس اما غیر جدی دنبال می شود. مهم ترین علت آن نیز بدبینی نسبت به این علم مطالعه است.

عوامل موثر بر تندخوانی

عوامل موثر بر تندخوانی

برای آنکه در تندخوانی موفق باشیم باید اقدامات موثری را انجام داده و در مسیر صحیح حرکت کنیم. حرکت در مسیر صحیح برای رسیدن به هدف متاثر از عواملی است که گاهی این عوامل باعث پیشرفت شده و گاهی برخی عوامل مانع از موفقیت می شوند. به همین دلیل باید عوامل مثمرثمر و موانع را در هنگام برنامه ریزی و آموزش برنامه ریزی برای پیشرفت شناسایی کرد. 

این روزها برنامه ریزان و طرفداران دوره های تندخوانی که با انجام این دوره ها می توانیم توانایی و مهارت افراد را در تندخوانی افزایش دهیم. آنها بر این باور هستند که در این دوره ها افراد با یادگیری و آموزش مناسب در خصوص دریافت اطلاعات بصری در یک نگاه و همچنین سرکوب کردن گفتار درونی، می توانند سرعت خواندن خود را افزایش داده و بدون قربانی کردن درک مطلب نتیجه مثبتی از مطالعه داشته باشند. حرکت چشم و دیدن کلمات مهم و با اهمیت تاثیر بسزایی در تندخوانی به همراه دارد.

از دیگر عواملی که در تندخوانی می تواند موثر باشد خوانش بی صدا است. در مطالعه و خواندن متون به صورت بی صدا حرکت چشمان می تواند با سرعت بیشتری انجام شود و در نتیجه کلمات و جملات بیشتری در مدت زمان کمتر خوانده می شود. البته در عصر کنونی که خواندن به صورت پویاتر از طریق دستگاه های دیجیتال و گوشی های هوشمند انجام می شود این مسئله بیش از گذشته عملیاتی شده است. نکته مهم و اساسی که در تندخوانی تاثیر بسزایی دارد توانایی شناسایی کلمه است که به عنوان یک مهارت شناختی مطرح می شود و می تواند در امر خوانش سریع متون نقش چشمگیری داشته باشد.

نباید فراموش کرد که این عوامل از جمله موضوعاتی است که می تواند به تندخوانی کمک کند اما هیچ کدام از این عوامل بدون تمرین و تکرار و بدون تمرین کردن نمی تواند باعث موفقیت گردد.

برترین نحوه درست آموزش تندخوانی

در آموزش تندخوانی، این نکته حائز اهمیت است که، باید از دست یا انگشت اشاره خود مانند یک راهنما استفاده کنیم و به چشم خود بیاموزیم که با حرکت دست به دنبال آن برود. کم کم با سرعت گرفتن حرکت انگشت چشم نیز سریع تر حرکت و در نتیجه می توانیم تندخوانی کنیم. برای شروع تندخوانی، کافیست یک کتاب کوچک را برداریم و آن را برعکس کنیم و انگشت اشاره را روی خط اول قرار دهیم. دست را حرکت می دهیم و سعی میکنیم مطالب را بخوانیم. این حرکت را چندین بار به عنوان مثال 10بار انجام می دهیم.

نحوه ی درست آموزش تندخوانی

حال اگر سرعت را افزایش دهیم متوجه می شوید که اصلا نیاز به قرار دادن انگشت اشاره بر روی خطوط نیست. و الان اگر کتاب را به طور صحیح در دست بگیریم و دوباره از انگشت خود استفاده کنیم میبینیم که قادر هستیم تا حدود پنجاه درصد کتاب را سریع تر بخوانیم. این آموزش تندخوانی را هر روز به مدت بیست دقیقه و برای یک هفته تمرین کنید. در اوایل این کار ممکن است مغز به سختی این تمرین را انجام دهد؛ اما عادت به انجام آن می کند.

 

منبع: سایت آموزشی علی ریحانی


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3woja6