چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 16214
تاریخ انتشار: 1401/02/24 03:14

آموزش استفاده از خلال دندان

استفاده کردن از خلال دندان برای برداشتن مواد غذایی باقی مانده در بین دندان ها می باشد. البته انسان ها از خلال دندان، استفاده های دیگری نیز انجام می دهند، مانند ساختن کاردستی یا درست کردن غذاهای کوچک و تزئینی برای مهمانی ها. تقریبا آدم ها به اندازه انواع مختلفی از خلال دندان ها که وجود دارد، کاربردهای متفاوت و مختلفی جهت استفاده از آنها ایجاد کرده اند.

خلال دندان ها در صورتی که به درستی استفاده شوند، می توانند دندان های افراد را از پوسیدگی حفظ کنند اما زمانی که با عجله، با سرعت و با قدرت از آنها استفاده شود،‌ تنها باعث زخم و آسیب می شوند.

انواع مختلف خلال دندان ها

خلال دندان ها با توجه به کاربرد و انواع مختلف دندان ها در بین افراد،‌ بسیار متفاوت می باشند تا بتوانند برای تمامی افراد سازگاری مورد نیاز را داشته باشند. تعدادی از انواع خلال دندان ها شامل موارد زیر می باشد:

خلال دندان چوبی

خلال دندان های چوبی جزو رایج ترین خلال دندان های موجود در بازار هستند. این خلال دندان ها به طور معمول از چوب درخت ساخته می شوند که یکی از خاصیت های آن، خیس خوردن و ترکیب شدن با آب دهان و نرم تر شدن چوب است. این نوع از خلال دندان ها، قیمت کاملا به صرفه ای دارند و می توان آنها را در همه موقعیت ها استفاده کرد. همچنین می توان این خلال دندان ها را از چوب بامبو نیز ساخت که مراتب بسیار انعطاف پذیرتر هستند و احتمال وارد شدن آسیب به لثه ها را کاهش می دهند.

خلال دندان پلاستیکی

این نوع از خلال دندان ها که برای برداشتن و خارج کردن بقایای غذا از دهان و بین دندان ها استفاده می شود، در اکثر موراد جنس شان ازپلاستیک می باشد و انعطاف پذیری بیشتری دارند تا از شکستن خلال دندان و آسیب رساندن به لثه ها جلوگیری کنند.

خلال دندان طعم دار

بسیاری از انواع مختلف خلال دندان ها، در طعم های متفاوتی تولید می شود. این خلال دندان ها در کارخانه جات تولید می شوند و به راحتی در دسترس مردم قرار می گیرند تا بر اساس نیاز آنها استفاده شوند. دارچین، میخک، شیرین بیان، نعنا و مرکبات جزو طعم های محبوب و پر استفاده می باشند. همچنین برخی از این خلال دندان های طعم دار، به بهبود بوی بد دهان نیز کمک می کنند. 

مزایای استفاده از خلال دندان

در صورتی که از نخ دندان استفاده می کنید، دیگر نیازی به استفاده از خلال دندان احساس نمی شود، اما با این وجود نمی توان ادعا کرد که خلال دندان ها کاملا بی استفاده هستند. استفاده از خلال دندان به هنگام سفر بسیار ساده تر است و اکثر افراد ترجیح می دهند که خلال دندان را در چنین موقعیت هایی جایگزین نخ دندان کنند. با استفاده از خلال دندان، افراد می توانند تکه های آزار دهنده و اذیت کننده مواد غذایی که در بین دندان ها گیر کرده است را خارج کنند. استفاده کردن از خلال دندان باید در نهایت دقت و لطافت انجام شود تا مبادا به طور اشتباهی آسیبی، به لثه ها وارد شود. البته در نظر داشته باشید که استفاده از خلال دندان، به معنای تمیز شدن کامل دندان ها نمی باشد. خلال دندان درواقع مکملی برای تمیز کردن بهتر و کاملتر دندان ها است. همچنین استفاده از خلال دندان ها در مهمانی ها و مجالس رسمی، بسیار بهتر است و ظاهر افراد را حفظ می کند.

نحوه استفاده از خلال دندان

استفاده از خلال دندان برای تکه غذاهایی مناسب است که بزرگ و قابل دیدن باشند. در صورتی که این گیر کردن مواد غذایی بین دندان ها برای شما آزار دهنده شد و احساس ناخوشایندی را به شما منتقل کرد، می توانید با استفاده از خلال دندان مشکل خود را رفع کنید. استفاده کردن از خلال دندان باید با آرامش و لطافت انجام شود و به هیچ وجه نباید آن را به دندان ها و لثه ها فشار دهید. در صورتی که از خلال دندان به درستی استفاده نشود، ممکن است حتی باعث خونریزی و زخم شدن لثه و آسیب به مینای دندان ها نیز بشود. همچنین استفاده از خلال دندان باید بعد از وعده های غذایی باشد تا موجب جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان گردد و خرابی و پوسیدگی دندان ها را به حداقل برساند.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها می بایست بصورت مرتب و صحیح، مسواک بزنیم: نحوه صحیح مسواک زدن

در صورتی که تکه های غذا هر چند وقت یکبار بین دندان هایتان گیر می کند، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. با این حال اگر این اتفاق به طور روزانه رخ می دهد، ممکن است لازم باشد با دندانپزشک خود مشورت کنید. گیر کردن غذا در بین دندان ها می تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد؛ برای مثال دندان هایی که به شکل نامناسبی پر شده اند و یا در طول زمان دچار شکستگی شده اند می تواند محلی برای گیر کردن غذاها باشد. در این موارد می توانید با مشورت کردن و راهنمایی گرفتن از دندانپزشک خوب و باتجربه، مشکلات به وجود آمده را حل کنید.

 

به عقیده متخصصان دندانپزشک، ‌استفاده از خلال دندان نباید دائمی باشد و تنها در مواقع ضروری باید از آنها استفاده شود. با این حال، در زمان هایی که هیچ جایگزینی برای خلال دندان ها وجود ندارد، استفاده از آنها به طرز صحیح هیچ مانعی ندارد. درست است که خلال دندان ها برای خارج کردن مواد غذایی از دندان ها استفاده می شوند اما با توجه به اینکه در اکثر مواقع از جنس چوب هستند، اگر بشکنند ممکن است تکه هایی از چوب در بین دندان ها گیر کند و نیاز به نخ دندان و در مواردی نیاز به دندانپزشک متخصص، داشته باشید تا بدون آسیب از بین دندان ها خارج شود. همچنین این ابزار می تواند منبع و عاملی برای عفونت دندان ها باشد زیرا افراد خلال دندان ها را با دست خود می گیرند و ممکن است این ابزارها با جاهای دیگری نیز در تماس باشند که باعث تبدیل آنها به یک علت ایجاد عفونت شده باشند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3n9qpg