شنبه 01 اردیبهشت 1403 - 20 Apr 2024
کد خبر: 14472
تاریخ انتشار: 1401/01/24 02:32
در معارفه رئیس هیات‌عامل ایدرو عنوان شد

آمادگی ارائه خدمات مدیریتی به دانش‌بنیان‌ها

مراسم معارفه علی نبوی، معاون جدید وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و تودیع محسن صالحی‌نیا، معاون پیشین وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌عامل ایدرو برگزار شد.

حمایت از دانش‌بنیان‌ها
علی نبوی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس جدید هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در نشست آغاز به‌کار خود بر ضرورت بهبود محیط پیرامونی سازمان‌های توسعه‌ای برای نقش‌آفرینی موثر در راستای راهبرد شعار سال رهبر معظم انقلاب تاکید کرد.
نبوی با اشاره به نقش تاریخی ایدرو در توسعه صنعتی کشور افزود: فضای فعالیت چابک و پرانعطاف سازمان‌های توسعه‌ای باید با همدلی بین‌بخشی نهادهای گوناگون فراهم شود.
وی تسری دستورالعمل‌های متنوع به سازمان‌های توسعه‌ای که در ذات خود باید انعطاف و چابکی سازمانی فرامتعارف داشته باشند را در بسیاری موارد کاهنده توان و سرعت عمل این سازمان‌ها ارزیابی کرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روزآمدسازی استراتژی و حرکت به سمت اقتضائات عرصه صنعت را از جمله اولویت‌های ایدرو برشمرد که از طریق رسوخ فناوری‌های نوین در صنایع موجود، آموزش‌های تراز جهانی موردنیاز مدیران صنعت، بهم‌رسانی زوج‌های فناور و نیازمند در صنعت، پشتیبانی از تجاری‌سازی و دستاوردهای دانش‌بنیان و بسترسازی برای انقلاب صنعتی چهارم در راستای اسناد بالادستی حوزه صنعت و تولید اجرا خواهد شد.
رئیس هیات‌عامل ایدرو همچنین با اشاره به رسالت سازمان‌های توسعه‌ای در قانون اصل ۴۴ مبنی بر توسعه متوازن و اشتغال‌آفرینی در مناطق محروم با سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نو، همه‌جانبه‌نگری و دقیق‌ترسازی فرآیندهای واگذاری بنگاه‌ها را خواستار شد.
وی همچنین بازگشت منابع مالی حاصل از واگذاری‌های قبلی طبق صراحت قانونی برای سرمایه‌گذاری‌های نوین ایدرو از سوی مراجع ذی‌ربط را ضروری ارزیابی کرد.
رئیس هیات عامل ایدرو با اشاره به دانش انباشته و بلوغ سازمانی بیش از نیم قرن ایدرو، تعامل حمایتگرانه و تسهیلگرانه این سازمان با بخش خصوصی را برای اجرای پروژه‌های همراستا با راهبرد شعار سال رهبر معظم انقلاب ضروری ارزیابی کرد و شیوه‌های نوین تامین مالی و بهره‌جویی از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور را از برنامه‌های ایدرو برشمرد.


نقش سازمان مدیریت صنعتی در آموزش
به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان مدیریت صنعتی، نبوی با سخنانی درباره اهمیت نقش سازمان مدیریت صنعتی در تحقق اهداف آموزشی به‌ویژه تحقق شعار سال ۱۴۰۱ اظهارکرد: در سازمان مدیریت صنعتی، آموزش‌ها بسیار مفید و عمیق است و من در دوره‌ای براساس احساس نیاز و برای تجهیز به دانش روز مدیریت، از این سازمان بهره برده‌ام.
وی افزود: برای یک مدیر، مدرکی که سال‌ها پیش اخذ شده نمی‌تواند مبنای توانمندی قرار گیرد. اکنون که سرعت تغییر و تحولات نیز بیشتر شده بیش از پیش لزوم آشنایی مدیران صنعتی با دانش روز ملموس است و امکانات و ابزاری که سازمان مدیریت صنعتی دارد، بسیار مفید بوده و امیدواریم بیش از پیش بتوان از آن بهره برد.
وی تاکید کرد: ایدرو باید بر آموزش‌های با کیفیت به مدیران صنعتی کشور متمرکز شود. در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم که حمایت و پشتیبانی بهتری از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: نباید شرکت‌های دانش‌بنیان را صرفا شرکت‌های نوپا تلقی کنیم، بلکه در پی آن هستیم تا شرکت‌های بزرگ را دانش‌بنیان کنیم و فناوری‌های نوظهور را در شرکت‌های بزرگ رسوخ داده و تحقیق و توسعه را در این شرکت‌ها هدفمند کنیم.
رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خاطرنشان کرد: خوشبختانه نخبگان زیادی در حوزه صنعت حضور دارند و آمارها نشان می‌دهد کشور از نظر تعدد مهندسان در رتبه‌های برتر قرار دارد. اگر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سازمان مدیریت صنعتی در این‌باره هم‌افزایی انجام دهند می‌توانند در حوزه دانش‌بنیان تاثیرگذاری خوبی داشته باشند.


هدف‌گذاری برای مدیریت زنجیره‌
در ادامه این نشست، ابوالفضل کیانی‌بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، گفت: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با دیدگاه حکمرانی و راهبری شرکتی و همچنین مقولات سرمایه‌گذاری صنعتی و فناوری و توسعه فناوری، هم در سطح ماکرو و هم میکرو آشنا هستند. تلفیق رویکرد حکمرانی و کسب‌وکار می‌تواند موفقیت‌های شایسته‌ای برای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران رقم بزند.
کیانی‌بختیاری همچنین از رئیس پیشین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قدردانی کرد و گفت: محسن صالحی‌نیا شخصیتی فرهیخته و آشنا به صنعت، دغدغه‌مند و برخوردار از روحیه انعطاف‌پذیری و حمایتی بسیار بالاست.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: مبنا بر این بوده که ایدرو در حوزه صنعت به کارهایی بپردازد که کمتر به آنها پرداخته شده است. در دهه ۴۰ ایدرو با رویکرد جایگزینی واردات شکل گرفت. بنابراین دو فعالیت هدف‌گذاری شد: جایگزینی واردات با گسترش صنایع و نوسازی صنایعی که آن زمان با ورشکستگی روبه‌رو بودند. طی این سال‌ها کشورهایی که با سازمان متناظر ایدرو، صنعتی‌سازی شدن را آغاز کردند (مانند کره‌جنوبی) به سمت مدیریت زنجیره‌های ارزش بومی و منطقه‌ای و بین‌المللی تمایل پیدا کردند. خوشبختانه در حال‌حاضر رویکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت، به همین صورت بوده و مدیریت زنجیره‌ها را هدف‌گذاری کرده است.
وی افزود: برخی دیگر از امور هستند که متولی و راهبری ندارد. برای مثال، بازارسازی و سرمایه‌گذاری مشترک در صنعت هیچ مرجعی ندارد و ممکن است حتی شرکت‌های تابعه ایدرو در سرمایه‌گذاری‌ها با هم رقابت کنند. ایدرو می‌تواند تسهیم دانش فنی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک را انجام دهد که از نقش‌های کمتر پرداخته‌شده آن است.
وی یادآور شد: موضوع دیگر، خوشه‌سازی و رگولاتوری شرکت‌های دانش‌بنیان است که ایدرو می‌تواند نقش‌آفرینی مهمی در این زمینه داشته باشد و به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که این موضوع را در اولویت کارها قرار دهیم.


کارهای قابل انجام
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت صنعتی درباره کسب‌وکارهای پلتفرمی و خدمات مدیریتی در شرکت‌های دانش‌بنیان آمادگی دارد تا بیش از ۱۰ خدمت مدیریتی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه دهد و پیش‌تر نیز این مورد را اعلام کرده است.
کیانی‌بختیاری گفت: این خدمات می‌تواند همچنین به شرکت‌های تابعه و وابسته به ایدرو ارائه شود. سازمان مدیریت صنعتی مرکزی با عنوان مرکز توسعه استعدادها و اشتغال دانش‌آموختگان دارد که با مقوله توسعه اشتغال‌آفرینی شعار سال همسو است و می‌تواند در این‌باره نیز بیش از پیش به ارائه خدمات بپردازد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45aa5q