جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 3166
تاریخ انتشار: 1400/07/20 12:30

آغاز طراحی قوای محرکه پیشرفته در سایپا

نخستین واحد متمرکز طراحی، مهندسی و توسعه محصول در گروه خودروسازی سایپا بانام تکنوسنتر (techno center) راه‌اندازی شد.

این واحد در مرحله نخست فعالیت خود برنامه توسعه و ارتقای موتور و قوای محرکه و همچنین گیربکس محصولات گروه سایپا به‌ویژه مگاپلتفرم SP را در دست اقدام دارد. همچنین این مرکز مجهز به تیم‌های متخصص طراحی استایل، طراحی بدنه و تزئینات، طراحی شاسی و سیستم تعلیق، طراحی مجموعه‌ها و تجهیزات، محاسبات مهندسی، فناوری‌های پیشرفته و تولید است که در کنار مجموعه کارگاه‌های نمونه‌سازی و آزمایشگاه‌های تخصصی، بزرگ‌ترین مجموعه متمرکز طراحی، نمونه‌سازی و تست خودرو کشور به‌شمار می‌رود.

توسعه پلتفرم‌های جدید

مهدی رادمنش، مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا اظهارکرد: در حال‌حاضر مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا، پروژه توسعه خانواده قوای محرکه شامل موتور و گیربکس را در دستور کار دارد تا خانواده موتور منطبق با فناوری‌های روز و پیشرفته و نیازمندی‌های پلتفرم‌های جاری و آینده سایپا طراحی و تولید شود. 

به‌گزارش سایپا، وی با تکذیب گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مبنی بر استفاده از موتورهای متعلق به سایر خودروسازان داخلی در محصولات سایپا تاکید کرد: موتورهای عنوان شده از لحاظ توانمندی و ویژگی‌های فنی اعم از استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت و همچنین استایل طراحی پلتفرم SP، هیچ‌گونه تطابق و قابلیتی برای استفاده در محصولات گروه سایپا ندارند و باتوجه به برنامه این گروه برای طراحی و ساخت قوای محرکه پیشرفته و به‌روز برای استفاده در محصولات خود، استفاده از موتورهای تولیدی سایر خودروسازان در محصولات سایپا توجیه فنی و راهبردی ندارد و در دستورکار این مجموعه نیز نبوده و نخواهد بود. 

مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا در ادامه گفت: گام بعدی تکنوسنتر گروه سایپا، توسعه پلتفرم‌های جدید خودرویی و طراحی محصولات جدید با فناوری‌های روز و منطبق بر استانداردهای هشتادوپنج‌گانه خواهد بود.

به‌گفته وی، تیم‌های گوناگون طراحی خودرو در قالب فرآیند ایده‌پردازی کارشناسانه، استفاده از نظرات مراکز و نخبگان علمی و دانشگاهی، نظرسنجی‌های مردمی در کنار دانش موجود در نخبگان فعال در مرکز تحقیقات سایپا و تکنوسنتر این مجموعه در حال فعالیت روی طراحی محصولات آینده منطبق با پلتفرم‌های روز هستند تا خروجی مبتنی بر ایده گروهی و جمعی را خلق  کنند. 

رادمنش با بیان اینکه خروجی این تیم‌ها، محصول یک کار جمعی متشکل از کارشناسان و طراحان گوناگون با سرپرستی رئیس بخش طراحی صنعتی مرکز تحقیقات و نوآوری سایپاست، خاطرنشان کرد: طراحی تمام بخش‌های محصولات گروه سایپا از جمله شاهین در انحصار یک شخص نبوده و اگر فردی به‌تنهایی مدعی طراحی خودرو شاهین شده، به‌دور از واقعیت است و می‌توان آن را حرکتی رسانه‌ای برای کسب شهرت تلقی کرد.

مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا در پایان به برنامه توسعه محصول سایپا در سال جاری اشاره کرد و گفت: براساس اعلام مدیرعامل ارشد گروه سایپا، خودرو آریا با استفاده از فناوری‌های روز و گیربکس CVT در حال طی کردن آخرین تست‌هاست که پس از اخذ مجوز شماره‌گذاری به سبد محصولات سایپا اضافه خواهد شد.

افزایش ۱۴ درصدی تولید

گروه خودروسازی سایپا با تولید حدود ۴۰ هزار خودرو در شهریور امسال توانست رشد ۱۴ درصدی را نسبت به شهریور سال گذشته ثبت کند.

گروه خودروسازی سایپا در سایت‌های تولیدی خود شامل شرکت‌های سایپا، پارس‌خودرو، سایپاسیتروئن، بن‌رو، سایپادیزل و زامیاد توانسته این تعداد خودرو تولید کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با تولید حدود ۳۵ هزار، بیانگر رشد ۱۴ درصدی است.

جهاد تولید و موفقیت گروه سایپا در ۶ ماه نخست امسال در حالی انجام‌شده که علاوه‌بر ادامه محدودیت‌های ناشی از تحریم و شیوع بیماری کرونا، تعطیلات نوروزی و تابستانی صنعت خودرو نیز در نیمه نخست سال واقع شده و با توجه به رشد تولید پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم امسال، رکوردهای جدیدی در این زمینه به ثبت برسد.

این در حالی است که چند محصول جدید نیز تا پایان امسال به سبد عرضه سایپا افزوده خواهند شد که زمینه‌ تنوع و رشد کیفی محصولات را فراهم خواهند کرد.

سخن پایانی

تعمیق ساخت داخل، طراحی خودروهای جدید و تلاش برای رسیدن به دانش طراحی پلتفرم از دستاوردهای تکیه بر توان داخل صنعت خودرو در چند سال اخیر است. 

در این راستا، داخلی‌سازی قطعات با سرعت بیشتری انجام شد اما در بخش طراحی پلتفرم شاید نیاز باشد تا با مشارکت یا مشاوره یکی از شرکت‌های بنام در این حوزه انجام شود. انتقال دانش فنی موردنیاز این حوزه ادامه فعالیت را تسهیل می‌کند. 

احیاء برجام می‌تواند فرصتی مناسب برای همکاری در حوزه دانش فنی، نه محصول نیمه‌ساخته یا کامل باشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2roj62