پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 18365
تاریخ انتشار: 1401/04/27 10:00

آشنایی با فنر لوله بازکنی و انواع آن برای لوله بازکنی

گرفتگی لوله می تواند به هر دلیلی از گیر کردن جسمی در چاه فاضلاب یا ریختن آشغال و خرده مواد غذایی در سینک ظرفشویی یا … به وجود آید.

با توجه به میزان گرفتگی لوله روش های مختلفی مانند استفاده از اسید لوله بازکنی، مایع لوله بازکنی، دستگاه لوله بازکنی و مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا برای گرفتگی ناشی از تجمع چربی و مواد خوراکی از روش شیمیایی و ریختن اسید استفاده می شود، اما اگر گرفتگی به علت رسوبات فاضلاب و یا ریختن موادی مانند سیمان و در حین بناکاری و بازسازی در لوله ها به وجود آمده باشد، راهی جز استفاده از دستگاه های لوله باز کنی نیست.

بنابراین هنگامی که لوله ای می گیرد، دو گزینه برای خلاصی از آن دارید:

می توانید از لوله باز کن های شیمیایی استفاده کنید.

از ابزارهای مکانیکی مانند فنر برای باز کردن راه فاضلاب استفاده کنید.

علائم گرفتگی لوله ساختمان منزل و استفاده  از مواد شوینده خانگی جهت رفع گرفتگی

اگر نشانه هایی مانند قطره قطره شده اب فاضلاب ساختمان از لوله،و بوهای تند و نامطبوع بدی که داخل ساختمان و اپاتمان را فرا گرفته باشد. احتمالا با گرفتگی لوله سینگ اشپزخانه و ظرف شویی و دستشویی روبه رو خواهید شد.راه اول بازکردن لوله :۱- استفاده از نمک و سرکه :با ترکیب این دو گازی شکل میگیرد. که بدون جوشیدن این ترکیپ داخل لوله فاضلاب ریخته شود.که با جوشش ان مواد اضافی مانند مو تمیز شود.اجازه دهید تمام طول شب همین جوری بماند.بعد با  ابگرم با فشار قوی شستشو کنید.۲-استفاده از مواد شوینده خانگی:کمی مواد شوینده داخل ظرف ریخته شود و با مقداری اب ان را بجوشانید.مانند یک روان کننده در لوله فاضلاب عمل میکندو داخل لوله فاضلاب را تمیز میکند. وبعد مقداری اب جوش به راه اب لوله بریزید.در صورت وجود امدن مشکل لوله بازکنی در مشهد سایت لوله بازکنی مشهد را در جریان بذارید

علت گرفتگی لوله‌ها

گرفتگی لوله در ساختمان‌ها به دلایل متعددی می‌تواند رخ دهد. دانستن علت گرفتگی لوله‌ها به شما در برطرف کردن این گرفتگی کمک شایانی می‌کند.

برخی از شایع‌ترین عوامل گرفتگی لوله‌های عبارت‌اند از:

 ریختن مصالح ساختمانی هنگام ساخت منزل و نصب تجهیزات به داخل لوله فاضلاب

آب شدن قیر عایق پشت بام بر اثر گرما و ریختن داخل لوله

ریختن روغن‌ها و چربی‌ها داخل لوله فاضلاب، به خصوص روغن‌های جامد

ریخته شدن باقیمانده غذاها (حتی تکه‌های خیلی ریز که از صافی عبور می‌کند)، به داخل لوله و اتصالات زیر سینک

تفاله چای و سایر دم نوش‌ها که به راحتی از سینک ظرف‌شویی عبور می‌کنند

افتادن اشیای خارجی داخل لوله فاضلاب

انداختن دستمال کاغذی یا دستمال توالت درون سوراخ توالت و توالت فرنگی

جمع شدن مو در داخل لوله فاضلاب

سرخوردن صابون به درون سوراخ لوله فاضلاب حمام

انداختن ته سیگار و آدامس درون لوله فاضلاب

انداختن انواع پوشک در سوراخ توالت

جمع شدن و رسوب ذرات صابون در مسیر لوله فاضلاب

باز کردن گرفتگی لوله های فاضلاب با فنر

استفاده از فنر برای لوله بازکنی در تهران و کرج بیش از سه دهه قدمت دارد.

فنرهای در دو نوع به بازار عرضه می شود:

-فنر دستی 

-فنر مخصوص دستگاه 

فنرهای مخصوص دستگاه برقی

استفاده از دستگاه با فنر،روش تضمینی و متداول برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب و توالت می باشد ، این دستگاه شامل دو قسمت فنر و دستگاه نیروی محرکه ی الکتریکی است.

دستگاه نیرو محرکه الکتریکی تامین کننده ی انرژی چرخش و ارتعاش فنر می باشد.

عمل لوله بازکنی توسط فنر انجام می شود و باید نیروی کافی برای ارتعاش و چرخش ان تامین شود تا تمامی گرفتگی را از میان بردارد.

فنر هایی که مخصوص دستگاه تولید می شود ویژگی های منحصر به فردی دارند که فنر را از جنس فولاد می سازند تا فنر علاوه بر انعطاف پذیری بالا از مقاومت بالایی در برابر کشش و ارتعاش برخوردار باشد.

این فنرها قادرند در لوله های طویل و پر از پیچ و خم بدون اتلاف انرژی ارتعاش نمایند. سر فنر هایی نیز استفاده می شوند که می توانند هرگونه گرفتگی را از میان بردارند.

انواع رایج سر فنر های دستگاه ژانراتور برقی

سر فنر چاقویی(مخصوص بریدن و تکه تکه کردن الیاف و یا پارچ درون لوله فاضلاب و توالت)

سر فنر چاقویی قوی(از مقاومت بالاتری نسبت به سر فنر چاقویی بر خوردار است)

سر فنر نیزه ای(کاربرد برای فرو رفتن و شکستن اجسام سخت و ماسه سفت شده)

سر فنر اسیدی ضد خوردگی(کاربرد برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب و توالت حاوی مواد جامد و مایع اسیدی)

سر فنر ریشه بر(برای از بریدن الیاف ریشه دار)

سر فنر میله فنری(دارای دو رابط برای اتصال فنر ها)

سر فنر الماسی(سخت ترین و محکم ترین سر فنر دستگاه فنر که بیشتر برای خرد کردن اجر و تکه سنگ به کار می رود)

سر فنر ابزار گیر(برای اتصال به ابزار و فنر های شکسته درون لوله)

سر فنر کوزه ای(از بین بردن جرم و رسوب)

سر فنر برسی (برای ازبین بردن رسوبات و چربی های درون لوله فاضلاب و توالت)

البته این سر فنر ها قبل از استفاده باید توسط لوله بازکن تایید شوند تا در واقع ضروری این سر فنر ها را به کار گرفت.

فنر دستی و نحوه کار با آن

فنر دستی یک ساختار باریک و طویل دارد که می تواند در گرفتگی لوله های معمولی مورد استفاده قرار گیرد. نوک فنر تقریبا ۱۰۰ سانتی متر و از جنس فولاد مقاوم است. قسمت ابتدای پیچ های مخروطی در فنر باعث حرکت دادن مواد اضافی شده و برای استفاده از آن تنها کافی است که سر فنر را وارد چاه کرده و آن را با کمک دسته بچرخانید تا رو به جلو حرکت کرده و چاه را باز کند. این حرکت را آنقدر ادامه دهید تا فنر به جایی برسد که نتواند حرکت کند. در این صورت دو حالت پیش می آید: یا فنر به ساختار لوله چسبیده و نمی تواند جلو رود، یا اینکه به آلودگی هایی که موجب گرفتگی لوله شده و آن را مسدود کرده اند رسیده است.

اگر لوله شما به شکل U باشد، وقتی فنر به آن می رسد احساس فشار می کند و از حرکت می ایستد. دستگیره را خم کنید تا شکل تخلیه را تنظیم کنید. اگر مقاومت فنر از جلو رفتن به دلیل انسداد باشد، شروع به چرخاندن فنر کرده تا آن را به جلو رانده و چاه را باز کند. اگر گرفتگی ناشی از وجود جسم سنگین جامد گیر کرده در چاه است، جسم را با فنر جابجا کرده و بیرون بکشید.

در حالت فنر دستی باید اندکی با ساختار تخلیه لوله آشنایی داشته باشد، در مناطقی که منحنی در لوله وجود دارد، فشار را بیشتر کرده تا فنر رد شود، معمولا مقاومت فنر در جلو رفتن ناشی از گرفتگی و آلودگی هایی است که موجب گرفتگی شده اند. وقتی چاه باز شد، شیر آب را باز کنید و اجازه دهید چند ثانیه آب با فشار زیاد وارد لوله ها شود تا تمام باقی مانده ها را با خود بشوید.

معمولاً فنر لوله بازکنی دستی را افراد ناشی نیز می‌توانند استفاده کنند. زمانی که گرفتگی شدید نباشد و عمق گرفتگی نیز چندان زیاد نباشد، می‌توان از این روش برای باز کردن لوله‌ها استفاده نمود. در برخی مواقع که ابزار و تجهیزات کامل و فنر لوله بازکنی برقی در دسترس نیست، بسیاری از افراد با وصل کردن فنر لوله بازکنی دستی به یک دریل، لوله باز کن دریلی درست می‌کنند و با فشار و چرخش حاصل از دریل اقدام به باز کردن لوله‌ها می‌نمایند.

باید توجه داشته باشید که استفاده از فنر لوله بازکنی با دریل در بسیاری مواقع چندان توصیه نمی‌شود و چون سرعت دریل بسیار زیاد است، ممکن است به لوله‌ها آسیب وارد کند. به همین علت بهتر است اگر با استفاده از فنر زنی لوله بازکنی با روش‌های دیگر قادر به باز کردن لوله‌ها نبودید، حتماً از فردی متخصص کمک بگیرید و تا حد امکان بدون اینکه نهارت داشته باشید از فنر لوله بازکنی با دریل استفاده نکنید.

شرکت لوله بازکنی مشهد با داشتن کادری مجرب و حرفه ای در خدمت همه عزیزان ساکن در شهر مشهد می باشدبرای کسب اطلاعات بیشر با ما در ارتباط باشید.

تلفن های تماس:

09158871010

09156583030

09154964040

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qaw89