چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 16002
تاریخ انتشار: 1401/02/20 01:42
توده گردوخاک جدید بر سر ایران

آسمان شهر من خاکستری است

توده جدید گردوغبار در حالی اواخر شنبه وارد خوزستان شده که به‌گفته افراد محلی، آسمان خوزستان چند روزی می‌شود که رنگ آبی به خود ندیده و به‌طوردائم میزبان گردوخاک است. این پدیده رفته‌رفته آسمان سایر شهرها را نیز در بر گرفت. این توده از اواخر شب شنبه از سمت عراق وارد خوزستان شده، ابتدا به مناطق نیمه‌غربی و مرکزی خوزستان و سپس سایر مناطق استان راه یافته است. مانند همیشه توده گردوغبار موجب کاهش دید افقی، کیفیت هوا، افزایش غلظت آلاینده‌های گردوخاک و آسیب به تاسیسات حساس به گردوخاک می‌شود. برهمین اساس همچنان توصیه می‌شود بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان از تردد غیرضروری خودداری کنند.

تهدید ادامه زندگی در خوزستان

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت با همکاری سایر کشورهای درگیر در مسئله ریزگردها نسبت به رفع این مشکل که ادامه زندگی را در خوزستان تهدید می‌کند، اقدام عملی انجام دهد.

محمد کعب عمیر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضیعت بحرانی ریزگردها در خوزستان که امسال شدت بیشتری گرفته است، اظهار کرد: این ریزگردها را دیگر نباید مهمان یا مهمان ناخوانده بنامیم، بلکه این ریزگردها به عضو ثابت آسمان استان خوزستان تبدیل شده‌اند؛ به‌گونه‌ای که امسال به جرات می‌توان گفت که هر روز در آسمان خوزستان شاهد حضور گردوخاک هستیم.

وی با بیان اینکه خوزستان قطب اقتصادی کشور است و حضور سرمایه‌گذاران، کارشناسان و متخصصان در آن امری حیاتی و ضروری است، بیان کرد: شدت یافتن ریزگردها باعث فرار این افراد می‌شود و این امر برای استانی که درآمد قابل‌توجهی از کشور را تامین می‌کند، بسیار خطرناک است؛ ضمن اینکه این روزها حتی شاهد مهاجرت مردم عادی به سایر استان‌های خوش آب‌وهوا هستیم؛ اما بحث نخبگان و متخصصان جای خود دارد.

کعب عمیر تاکید کرد: باتوجه به اینکه منشأ گردوخاک این روزهای خوزستان به‌گفته مسئولان هواشناسی، کشورهای منطقه مثل عراق، سوریه، عربستان و حتی اردن است، انتظار می‌رود دولت ایران در این زمینه فعالیت‌های منطقه‌ای خود را افزایش دهد و با رایزنی با کشورهای درگیر در این زمینه و به‌ویژه کشور ترکیه که با احداث سد روی رودخانه‌های دجله و فرات بر بی‌آبی در منطقه و افزایش مناطق تولید ریزگرد دامن زده است، نسبت به حل این مشکل اقدام کند.

نماینده مردم شوش در مجلس تصریح کرد: دولت‌های گذشته هم رایزنی‌های منطقه‌ای در این زمینه داشته‌اند،اما به‌نظر من در حد حرف و چند جلسه و گفت‌وگو باقی ماند و هیچ‌گاه اقدام موثری را در این زمینه شاهد نبوده‌ایم، به‌همین دلیل از دولت فعلی انتظار می‌رود که اقدام عملی با همکاری‌های کشورهای دیگر انجام دهد.

کعب عمیر افزود: باتوجه به اینکه سازمان ملل نیز حساسیت‌هایی در این زمینه دارد، می‌توان از ظرفیت این سازمان نیز برای ایجاد اجماعی منطقه‌ای برای رفع مشکل ریزگردهای استان استفاده کرد، چون با تداوم این روند، شاهد افزایش مهاجرت از خوزستان خواهیم بود و این امر برای کشور اصلا خوشایند نیست.

تداوم آلودگی هوای پایتخت

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا نیز بااشاره به صدور ۴ هشدار طی روزهای اخیر در زمینه خیزش گردوخاک در کشور و تهران، از تداوم آلودگی هوای پایتخت تا روز ۱۹ اردیبهشت خبر داد.

صادق ضیاییان در گفت‌وگو با ایسنا افزود: تا فردا قبل از ظهر خیزش گرد و خاک در تهران ادامه دارد اما شرایط شهرهای دیگر متفاوت است. شهرهای واقع در مرکز کشور ظرف ۳ روز آینده با گرد و خاک در این وضعیت جوی مواجه می‌شوند. گردوخاک در شهرهای جنوب‌غرب و غرب کشور از امروز دوباره تشدید می‌شود.

ضیاییان درباره این موضوع که استانداری تهران علت تعطیلی دیرهنگام مدارس به‌علت آلودگی هوا را تاخیر هواشناسی در اطلاع‌رسانی اعلام و تاکید کرد: سازمان هواشناسی طی روزهای اخیر ۴ هشدار صادر کرده است؛ یکی ۱۶ اردیبهشت توسط اداره کل هواشناسی تهران صادر شد. روز گذشته نیز این اداره کل هشدار زرد صادر کرد. ستاد مرکزی سازمان هواشناسی نیز اقدام به صدور ۲ هشدار هواشناسی کرد که یکی در سطح نارنجی و دیگری در سطح زرد بود و این هشدارها در سایت هواشناسی نیز قابل‌دسترسی است.

وی درباره علت صدور هشدار زردرنگ - که بیشتر جنبه اطلاع‌رسانی دارد- در شرایطی که آلودگی هوای تهران تشدید شده است، گفت: از نظر هواشناسی، گردوخاک، دید ما را تا ۳۵۰۰ متر کاهش داده است. در کل کشور مناطقی زیر دید ۲۰۰۰ متر خیلی کم داریم البته در شهر تهران موضوعی که باعث افزایش آلودگی می‌شود، افزوده شدن آلاینده‌ها به هوای تهران است، در نتیجه شاخص کیفیت هوا افزایش پیدا کند و الا از نظر «دید» میزان گردوخاک در حد هشدار زردرنگ است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تاکید کرد: اگرچه خطاهایی در پیش‌بینی ممکن است وجود داشته باشد، اما شامل این مورد نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه گردوخاک تهران، هم منشأ داخلی و هم خارجی دارد، گفت: بخش زیادی از منشأ گردوخاک پایتخت، داخلی و منشأ بخشی از آن خارجی است. خیزش گردوخاک در حال ‌حاضر در برخی استان‌های کشور از ۲ کانون جداگانه انجام می‌شود؛ یکی از کانون‌ها داخلی است که مناطقی از کشور را درگیر کرده و وزش باد شدید را داریم.

سخن پایانی

بسیاری از کارشناسان از جمله رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، کاهش بارش و شیوع خشکسالی را از عوامل موثر بر تشکیل کانون‌های گردوغبار در کشور می‌دانند. شواهد نیز حاکی از آن است که در حال‌ حاضر کمابیش تمام مناطق اطراف شهرها خشک هستند و می‌توانند موجب ایجاد گردوخاک شوند. در کنار عوامل داخلی، عوامل خارجی نیز در بروز این پدیده موثرند که رفع آنها نیاز به مذاکرات بین‌المللی با همسایگان دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27q7nn