جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
کد خبر: 19829
تاریخ انتشار: 1401/07/12 05:31

آزادسازی منابع ارزی ایران در روزهای آینده

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با هماهنگی و همکاری خوبی که با وزارت امور خارجه انجام شده، در روزهای آینده خبرهای خوبی از آزادسازی منابع ارزی ایران اعلام می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته در آیین رونمایی از درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافیها با تشریح اقدامات انجامشده در راستای افزایش شفافیت و تعمیق بازار ارز طی ماههای اخیر گفت: بانک مرکزی از هر اقدامی برای تعمیق بازار ارز استقبال میکند.

وی تصریح کرد: نخستین اقدام در این زمینه راهاندازی بازار توافقی ارز بود که ابتدا بهصورت محدود انجام شد و پس از آن گسترش پیدا کرد و در حال حاضر تابلو مشخصی در بازار متشکل ارزی برای این اختصاص یافته است.

صالحآبادی دومین اقدام در این زمینه را انتشار لحظهای نرخ و حجم معاملات و تقاضاها در بازار ارز توافقی از طریق سامانه بازار متشکل برای عموم مردم و فعالان بازار دانست و گفت: این اقدام نقش مهمی در افزایش شفافیت بازار ارز داشته و عموم مردم میتوانند جزئیات نرخها و معاملات و تقاضاها را در بازار ارز توافقی مشاهده کنند و در جریان آخرین تغییرات قرار گیرند.

وی با اشاره به رونمایی از درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافیها گفت: سومین اقدام ارزندهای که در راستای تعمیق بازار ارز عملیاتی شده، اعلام نرخ خرید و فروش ارز توسط هر صرافی بهصورت برخط از طریق سامانه بازار متشکل است.

صالحآبادی ادامه داد: پیش از این هر صرافی نرخهای خرید و فروش خود را از طریق ویترین صرافی اعلام میکرد و عموم مردم برای اطلاع از نرخها باید به صرافی مراجعه میکردند، اما از امروز (دوشنبه) این نرخها علاوه بر ویترین صرافیها در سامانه بازار متشکل ارزی به تفکیک هر صرافی اعلام میشود.

وی با بیان اینکه این اقدام به شفافیت و عمقبخشی به بازار ارز کمک میکند، ادامه داد: در حال حاضر تعدادی از صرافیها نرخ خود را در این سامانه اعلام میکنند اما بهتدریج کلیه صرافیهای عضو بازار متشکل نرخهای اعلامی خود را در این سامانه اعلام خواهند کرد.

صالحآبادی افزود: در روزهای آینده امکانی ایجاد میشود که مردم علاوه بر روشهای موجود بتوانند خرید ارز خود از بازار توافقی را به صورت آنلاین از طریق صرافی انجام دهند و وجه آن را در حساب خود یا بهصورت فیزیکی دریافت کنند.

اقدامات عملی برای آزادسازی منابع بلوکهشده

رئیس کل بانک مرکزی درباره اخبار منتشرشده در زمینه آزادسازی قریبالوقوع ۷ میلیارد دلار از ارزهای بلوکهشده ایران در کره جنوبی تصریح کرد: خوشبختانه با هماهنگی و همکاری خوبی که با وزارت امور خارجه انجام شده، پیشرفتهای خیلی خوبی در این زمینه حاصل شد که فعلا به جزئیات آن اشاره نمیکنم و در روزهای آینده خبرهای خوبی در این زمینه در حوزه عمل اطلاعرسانی خواهد شد.

وی افزود: منابع ارزی، جزئی از داراییهای ملت ایران است و باید در راستای منافع کشور مورداستفاده قرار گیرد. در همین راستا بانک مرکزی با همکاری دستگاه دیپلماسی از ابتدای استقرار دولت، پیگیری این موضوع را بهطور جدی در دستور کار قرار داد که در یک مرحله، خوشبختانه منجر به آزادسازی بخشی از منابع مسدودی در انگلیس پس از بیش از ۴۰ سال شد که رسما هم در این باره اطلاعرسانی شد.

صالحآبادی ادامه داد: در زمینه سایر منابع مسدودی هم مذاکرات فشرده و مستمری در راستای استیفای حقوق قانونی ملت ایران انجام و طی هفتههای اخیر هم پیشرفت خوبی حاصل شده است. البته برخی ملاحظات بانکی در این زمینه باقی است که به طرفهای مقابل اعلام شده و نمایندگان طرفین در حال پیگیری این موضوع هستند.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ay88v