جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 11173
تاریخ انتشار: 1400/10/28 15:36

آخرین قیمت لیر در بازار (۲۸ دی)

قیمت لیر ترکیه امروز سه‌شنبه ۲۸ دی ماه در میانه معاملات روز کاهش یک درصدی داشت. هر لیر ترکیه با قیمت دو هزار و ۱۰ تومان معامله می‌شود.

امروز سه‌شنبه  قیمت لیر ترکیه روند کاهشی به خود گرفت. هر لیر ترکیه با کاهش یک درصدی به دو هزار و ۱۰ تومان رسید.

نرخ برابری لیر در مقابل دلار افزایش ۰٫۴۷ درصدی داشته، امروز به ۱۳٫۰۵ رسید.

با وجود وخامت اوضاع اقتصادی و افزایش شدید تورم، رئیس‌جمهور ترکیه برخلاف توصیه اکثر اقتصاددانان بر پایین نگه‌داشتن نرخ بهره اصرار می‌ورزد.

او برای توجیه تصمیمات خود به احکام اسلام درخصوص منع ربا استناد می‌کند. بر اساس درخواست رئیس‌جمهور ترکیه، بانک مرکزی که از جمله وظایف آن تعیین نرخ بهره و نظارت بر تورم است، نرخ اصلی بهره را در چهار ماه پنج واحد کاهش داد که هر بار منجر به سقوط بیشتر لیر ترکیه شد.

برکناری سه رئیس بانک مرکزی از جولای ۲۰۱۹ و تغییر مکرر وزیر دارایی از جولای ۲۰۱۸ نشان‌دهنده اعمال قدرت بر این نهادهاست. رئیس‌جمهور ترکیه علاوه بر پایین نگه‌داشتن عمدی نرخ بهره، کاهش ارزش سپرده‌های بانکی لیر در برابر دلار را با برداشت از خزانه عمومی جبران می‌کند.

اقتصاد ترکیه کوچک می‌شود؟

در پایان دسامبر ۲۰۲۱، ذخایر ارزی کشور از ۱۲.۲ میلیارد دلار به ۸.۶ میلیارد دلار کاهش یافت. طبق برآورد گروه‌های مخالف، به‌زودی نقدینگی ترکیه با این نرخ تورم رو به اتمام خواهد بود.

در نتیجه اتخاذ سیاست‌های متناقض، تورم در همین دوره در حدود ۳۶ درصد افزایش یافته که رکورد بی‌سابقه‌ای از سپتامبر ۲۰۰۲ محسوب می‌شود، درحالی‌که دولت رسما تورم را در حدود ۲۱ درصد در یک سال اعلام کرده است.

با کاهش ارزش لیر و افزایش شدید قیمت کالا‌های مصرفی روزمره و انرژی، شهروندان ترک شاهد کاهش محسوس استاندارد‌های زندگی خود هستند. علاوه‌ بر این، بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ همراه با کاهش شدید صادرات و درآمد بر اقتصاد ترکیه تأثیرگذار بوده است.

سرمایه‌گذاران خارجی نیز به دلیل ترس از نوسانات شدید یک اقتصاد ضعیف میدان را خالی کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود اقتصاد ترکیه در سال جاری در حدود چهار درصد کوچک‌تر شود.

با وجود این وضعیت، به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور ترکیه با تمرکز بر توسعه، سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات رقابتی با چین خواهان ادامه همین مسیر باشد.

 

منبع: اقتصاد نیوز

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36g9z4