چینی‌ها نباشند

خبرنگار صمت در این خصوص با فرهاد به‌نیا عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو به گفت‌گو نشست که بخشی از آن را با هم می‌خوانیم.
با توجه به اینکه یکی از اهداف مهم سند چشم‌انداز خودرو طراحی و ساخت ۵ پلتفرم تا پایان ۱۴۰۴ است، طراحی و اجرای پلتفرم ایرانی به چه مواردی بستگی دارد؟
اجرای این اهداف به‌چندین مسئله بستگی دارد که مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین آن تامین سرمایه آن هم در بخش ایرانی یعنی خودروساز است که باید تامین سرمایه کند. در بخش بعدی بحث صادرات خودروهای تولید شده بر روی پلتفرم‌های جدید است.
به این معنا که طراحی و ساخت پلتفرم جدید آیا به نتیجه خواهد رسید تا در حوزه صادرات بتوان از آن بهره گرفت که باید بازارهای هدف به موازات آن مشخص شود. از سوی دیگر باید در نظر داشت محصول تولید شده با برند ایرانی تولید خواهد شد یا با نام برند خارجی باقی بماند یا حتی صادر شود. مطلب بعدی این است که آیا سرمایه‌گذار خارجی حاضر است خارج از طراحی پلتفرم سرمایه گذاری ارزی در ایران انجام دهد یا خیر؟ بررسی و تعیین و تکلیف کردن این موارد نیز به احتمال زیاد انجام شده ولی اعلام نشده است. بحث مهم دیگر در این خصوص زمان ورود پلتفرم جدید در ایران است. یعنی زمان اجرای این پلتفرم از سوی دو طرف قراداد باید مشخص شود. به این معنا که طرف خارجی باید مشخص کند پروسه طراحی اجرا و تولید یک پلتفرم و خودرو چقدر خواهد بود که بر اساس آن خودروساز بتواند برنامه‌ریزی خود را در جهت تولید و ارائه محصولات برای بازارهای داخلی و خارجی صورت دهد.

آیا بومی سازی در طراحی وساخت پلتفرم با دانش شرکت‌های خارجی امکان‌پذیر است؟ و تبعات اجرایی نشدن آن چه می‌تواند باشد؟
به نظر می‌رسد توان داخلی برای تولید پلتفرم جدید وجود دارد به دلیل اینکه مردم ما سال‌هاست در انتظار تغییر در مدل و ظاهر خودروها با تولیدات جدید خودروسازان هستند. در حال حاضر مصرف کننده از خودروهای داخلی به دلیل کهولت سنی پلتفرم‌ها خسته شده‌اند که می‌بینیم بر این اساس جایگاه خودروسازان ایرانی را خودروهای کره‌ای و چینی گرفته‌اند. در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت نقش اساسی در این خصوص دارد که می‌تواند زمینه‌های اصلی و کلیدی طراحی و اجرا پلتفرم را با هموار کردن حضور خودروسازان جهانی و حمایت خودروساز داخلی، انجام دهد.
 من این نوید را می‌دهم که قطعه‌سازان، آمادگی کامل برای تولید پلتفرم‌های جدید و حمایت از خودروسازان با در اختیار داشتن متخصصان با تجربه در این بخش در کنار آلات جدید را دارند. این مهم تنها دربحث سرمایه گذاری داخلی امکان پذیر است که اگر محقق شود شاهد طراحی و ساخت پلتفرم جدید خواهیم بود.

ارزیابی شما در خصوص حضور خودروسازان بزرگ و با تجربه در کنار خودروسازانی با تجربه کمتر همچون چینی‌ها در این بحث چیست؟
از منظر منطقی ورود خودروسازان بزرگ به این حوزه باید بر حضور خودروسازان چینی مقدم باشد زیرا خودروسازان چینی خود در بحث پلتفرم از خودروسازان ژاپنی و اروپایی کپی‌برداری کردند. در برخی موارد نیز ممکن است شرایط خودروسازان بزرگ اروپایی با خودروسازان ما همسو نباشد. اما نباید دلیلی بر حضور خودروسازان بی‌کیفیت در عرصه خودروسازی ایران باشد. اگر بحث پایین بودن قیمت‌ها مطرح باشد ما به‌عنوان بدنه قطعه‌سازان در این خصوص مخالف هستیم و در مجموع، حضور خودروساز چینی مفید به حال صنعت خودرو نیست.


چاپ