۲درصد درآمد واردات خودرو برای توسعه صادرات

حسین علیزاده - گروه صنعت: در بیست‌وپنجمین جلسه شورای سیاستگذاری و نظارت بر صنعت خودرو که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و دیگر اعضا تشکیل شد، محورهای نقد قیمت‌گذاری خودرو، افزایش تولید و عرضه خودروهایی با سوخت گاز و تسریع در خروج خودروهای فرسوده و پرمصرف، مورد تبادل‌نظر قرار گرفت.

در همین حال سخنگوی شورای سیاستگذاری و نظارت بر صنعت خودرو گفت: در این جلسه محورهای مربوط به نقد قیمت‌گذاری و قیمت خودرو، تاکید بر افزایش تولید و عرضه خودروهایی با سوخت گاز و تسریع در خروج خودروهای فرسوده و پرمصرف مطرح شد.ساسان قربانی افزود: در این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن ارائه راهکارهایی گفت درحال‌حاضر ۲۰میلیون لیتر بنزین از طریق استفاده از خودروهای گازسوز در کشور صرفه‌جویی سوخت شده است.قربانی افزود: درجلسه شورای سیاستگذاری و نظارت بر صنعت خودرو، ضرورت توجه به فعالیت‌های بیشتر در زمینه حفظ محیط‌زیست، رعایت استانداردهای یورو۴، شاخص‌های ایمنی و تولید نکردن خودروهای غیرکیفی مورد تاکید قرار گرفت.سخنگوی شورای سیاستگذاری و نظارت بر صنعت خودرو گفت: مهندس نعمت‌زاده در این جلسه تاکید کردند که با توجه به نقش صنعت خودرو در توسعه اقتصادی کشور باید بسترهای لازم برای حفظ این صنعت فراهم و کاستی‌های موجود برای تحقق و رضایتمندی مشتری با تمام توان برطرف شود.قربانی با اشاره به وضعیت خروج خودروهای فرسوده در کشور گفت: در این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۸۰هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده و از چرخه حمل‌ونقل و تردد خارج شده است. این در حالی است که این رقم در سال گذشته حدود ۷۵هزار دستگاه بوده است.


رویکرد تولید صادراتی به رضایت مشتری داخلی می‌انجامد
وی گفت: مهندس نعمت‌زاده با اشاره به کشورهای مختلف دنیا بیان کردند که رویکرد صادراتی یک ضرورت است و ما باید توانمندی‌های‌مان برای صادرات تقویت شود. چون اگر ما محصول صادراتی تولید کنیم، به‌طور قطع رضایتمندی مشتری داخلی را نیز خواهیم داشت و مثلا می‌توانیم با اختصاص ۲درصد از درآمد ناشی از کل واردات برای توسعه صادرات سرمایه‌گذاری کنیم.
قربانی همچنین توضیح داد: در این جلسه رحمانی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن تشکر از فعالیت‌های انجام شده اعلام کرد که باید توان بخش‌های مختلف شرکت‌های تولیدی تجمیع شود چرا که این موضوع می‌تواند از هزینه‌های اضافی جلوگیری کرده و باعث توسعه صنعت خودرو شود.وی گفت: رییس کمیسیون صنایع و معادن در مجلس در این جلسه تصریح کرد که ما می‌توانیم مراکز تحقیقاتی مشترک داشته باشیم چراکه این روش در کشورهای توسعه یافته‌ای که دارای صنعت خودرو هستند انجام شده و نتیجه بخش بوده است.


استقبال مجلس از حرکت صادراتی صنعت
قربانی ضمن اعلام حمایت کمیسیون صنایع و معادن مجلس از توسعه صادرات گفت: دکتر رحمانی تاکید کرد که ما در مجلس از هر حرکت صادراتی صنعت استقبال و حمایت می‌کنیم و به‌طور قطع در تصویب بودجه به این نکته خواهیم پرداخت.در بیست‌وپنجمین جلسه شورای سیاستگذاری و نظارت بر صنعت خودرو همچنین، رییس انجمن واردکنندگان خودرو گزارشی از فعالیت‌های وارداتی شرکت‌ها و افراد حقیقی ارائه داد که در نهایت مقرر شد برای برنامه‌ریزی و مدیریت واردات ترتیبی اتخاذ شود که واردات خودرو از مسیرهای قانونی و قابل کنترل انجام شود تا خودروهای غیرکیفی و غیراستاندارد وارد بازار نشوند، در این زمینه مقرر شد بررسی‌های دقیقی تا جلسه بعدی شورای سیاستگذاری خودرو انجام شود.در ادامه این جلسه مشکلات و موانع جاری در صنعت خودرو و فعالیت‌های مربوط مطرح شده و عنوان شد در تاریخ پنجم بهمن‌ماه نشست تخصصی صنعت خودرو با عنوان «نقد قیمت‌گذاری» تشکیل شود که گزارش ارائه شده در هیات دولت درباره صنعت خودروی کشور در آن نشست مورد تبادل‌نظر قرار می‌گیرد.


برخورد سلیقه‌ای با مقوله انحصار خودرو
در همین حال یکی از اعضای شورای سیاستگذاری خودرو در تشریح برخی مباحث بیست و پنجمین جلسه شورای سیاستگذاری و نظارت بر صنعت خودرو به صمت گفت: درباره بحث انحصار صنعت خودرو گزارشی ارائه شد که براساس آن به‌صورت علمی و اعداد و ارقام، انحصار در کشورهای مختلف با شرایط گوناگون مقایسه شده که به مقوله انحصار در صنعت خودروی ایران نیز پرداخته شد.
آرش محبی‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه در این نشست به گواه اعداد و ارقام و بر مبنای پایه‌های علمی، صنعت خودروی ایران جزو صنایع انحصاری نیست، تصریح کرد: با این اوصاف اگر خودرو در فهرست کالاهای انحصاری قرار نگیرد، نباید مشمول قیمت‌گذاری دستوری باشد. وی با تاکید بر اینکه نص صریح قانون درباره انحصاری نبودن خودروسازی در ایران مشخص است، افزود: با این حال برداشت از قانون در این مقوله توسط سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف تاکنون، برداشت‌هایی تفسیر به رای و سلیقه‌ای بوده‌است؛ منتهای مراتب با تحلیل جامع و با استناد به اعداد و ارقام ذکر شده در گزارشی که ارائه شد، باید برخورد سلیقه‌ای با این مبحث را کنار گذاشت. محبی‌نژاد با بیان اینکه در گزارش ذکر شده بسیاری کشورها از درصد انحصار بالایی در صنعت خودرو برخوردارند، عنوان کرد: مبحث انحصاری بودن یا نبودن خودروسازی ایران نیز باید یک‌بار در مقطعی در میان همه سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف مطرح و بررسی شود و به نتیجه قطعی برسد. وی درباره نشست تخصصی پنجم بهمن‌ماه صنعت خودرو که قرار است با عنوان «نقد قیمت‌گذاری» برگزار شود، گفت: این نشست تنها شامل مباحث قیمت‌گذاری نخواهد بود و این مقوله از هر جهت بررسی می‌شود؛ این در حالی است که امکان بررسی انحصار در بخش‌های مختلف دیگر نیز پیش خواهد آمد.
محبی‌نژاد با انحصاری خواندن صنایع فولاد و پتروشیمی تصریح کرد: در این بخش‌ها مواد اولیه قطعه‌سازی و خودروسازی تامین می‌شود که اگر قرار باشد به مفهوم انحصار و سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی پرداخته شود، باید مواد اولیه صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی نیز از منظر انحصاری بودن مورد بررسی قرار گیرد.دبیر شورای هماهنگی انجمن‌های تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی با عنوان اینکه باید صنایع بالادست خودروسازی مشمول قیمت‌گذاری دستوری قرار گیرد، افزود: بر این اساس خودرو به‌زعم اعداد و ارقام و بر حسب تعداد و تنوع تولیدکننده در این بخش، کالایی انحصاری نیست و باید قیمت آن در بازار و توسط عرضه و تقاضا مشخص شود. 


سوخت، چالش اصلی خودروهای پاک
 وی در پاسخ به این سوال که با توجه به رویکرد بالای استفاده از خودروهای گازسوز و چالش جایگاه‌های سوخت «سی‌ان‌جی»، افزایش تولید این خودروها برای عرضه با مشکل مواجه نخواهد شد، تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به تنهایی نمی‌تواند متولی بحث توسعه خودروهای گازسوز باشد و وزارت نفت همچنین شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز باید برای توسعه جایگاه‌ها به موازات افزایش تولید خودروهای گازسوز در کنار این وزارتخانه باشند. محبی‌نژاد با اشاره به ارائه گزارش عملکرد صنعت خودرو در نشست اخیر هیات دولت، عنوان کرد: وزیر نفت نیز در این جلسه نقطه‌نظراتی را بیان کردند که نشان از این دارد که وزارت نفت نیز در پی تسهیل شرایط در این حوزه است. با این حال سرعت تسهیل شرایط و ایجاد تولید سوخت‌های پاک همچون سوخت دیزل و توسعه جایگاه‌های «سی‌ان‌جی» کم بوده که ناشی از مشکلات و محدودیت‌های حال حاضر دولت است. وی با اشاره به تاثیر خودروهای گازسوز در صرفه‌جویی روزانه ۲۰میلیون لیتر بنزین در کشور، خاطرنشان کرد: اگر این میزان خودروهای گازسوز و جایگاه‌های «سی‌ان‌جی» وجود نداشت هم‌اکنون به جای ۷۰میلیون لیتر بنزین در روز به میزان ۹۰میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شد که به افزایش آلودگی هوا و افزایش تولید و واردات بنزین می‌انجامید. از این‌رو بازگشت سرمایه در این بخش برای دولت به مراتب بیشتر بوده و در همین محدودیت‌های بودجه‌ای نیز توجیه‌پذیر است. این فعال صنعت قطعه‌سازی در ادامه با تاکید بر اینکه صنعت خودرو توان تولید خودرو با استانداردهای روز و بین‌المللی را دارد، افزود: در این زمینه خودروهای زانتیا، ماکسیما، مگان و لوگان در ایران با استفاده از نیروی کار و زیرساخت داخلی به تولید رسیدند. منتها به دلیل نبود برنامه منسجم تولید در گذشته و تحریم‌های بین‌الملل، این صنعت دچار عقب‌ماندگی شد. اما با توجه به ظرفیت‌های موجود در این صنعت به‌طور یقین خودروسازی ما می‌تواند برای حضور در بازارهای بین‌الملل و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی همچنان از توان خود بهره‌مند شود.


چاپ