استراتژی بخش معدن، راهنمای صنعت

برای نمونه باید محصولاتی که ظرفیت سرمایه‌گذاری در آنها وجود دارد مشخص و آنهایی که عایدی چندانی برای کشور ندارند نیز تعیین شوند. گرچه هریک از مواد معدنی دارای ارزش متفاوتی است اما به‌طور قطع در شرایطی که اولویت‌ها تعیین شود میزان بهره‌برداری از نقدینگی موجود بیشتر خواهد بود. برای نمونه در آهن و مس ظرفیت سرمایه‌گذاری در ایران بسیار بالاست و صنایع پایین‌دستی نیز به دنبال آن از شرایط مساعدی برخوردار هستند که در تنظیم برنامه‌ها باید به آن توجه شود. بنابراین این موضوع باید مسیر ارائه تسهیلات را نیز مشخص کند و اینکه در کجا و چقدر هزینه شود؛ میزان درآمد کشور پس از بهره‌برداری چقدر خواهد بود. تمام این جزییات می‌تواند کلید افزایش بازگشت سرمایه و رسیدن به درصد بالایی از رشد اقتصادی در بخش معدن باشد.
از این‌رو استراتژی بخش معدن نیازمند اطلاعات کاملی است که فعالان اقتصادی با مزیت‌ها و کاستی‌های آن آشنا شوند. در شرایط کنونی این آمار و اطلاعات سرمایه‌های بخش معدن را مدیریت نمی‌کند. درواقع این استراتژی علاوه‌بر اینکه باید در زیرمجموعه چشم‌انداز ۲۰ ساله بخش معدن تنظیم شود، باید منطبق با برنامه ۵ ساله نیز باشد. ازسوی دیگر تدوین درست آن در بخش‌های پایین‌دستی نیز اثرگذار خواهد بود. به‌گونه‌ای که استراتژی صنعت سوار بر استراتژی بخش معدن است و اگر زیربنای معدن به‌درستی تدوین نشده باشد به‌طور قطع بخش صنعت نیز در مسیر درستی قرار نخواهد گرفت. بنابراین استراتژی بخش معدن به عنوان راهنمای صنعت باید به درستی نگاشته شود تا زیرساخت‌های توسعه صنعتی را برای کشور فراهم کند.
 

آرمان خالقی - عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران


چاپ