نمایشی از برترین‌های ایران پیش چشم جهانیان


با نگاهی به تاریخ نمایشگاه نفت می‌توان متوجه شد که تمام کشورهای جهان نگاهی حساب‌شده و کنجکاوانه به آن دارند؛ نگاهی که درباره نمایشگاه‌های دیگر صادق نیست. اگر رویدادهای دیگر نمایشگاهی با مشارکت ۱۰یا ۲۰ کشور خارجی آن هم به صورت غیرمستقیم برگزار می‌شوند، نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی که حالا عمری افزون‌بر ۲۰ دوره دارد، با استقبالی غیرقابل تصور از کشورهای مختلف و البته قاره‌های مختلف مواجه می‌شود. در همین رابطه سراغ اکبر نعمت‌الهی رییس شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی نفت گاز، پالایش و پتروشیمی رفتیم تا نگاهی داشته باشیم به سال‌ها فعالیت نمایشگاهی که مورد توجه تمام کشورهای جهان بوده و هست. با صمت همراه باشید:
درباره کم‌وکیف برگزاری نمایشگاه بیستم مفصل صحبت شده است. آنچه ما مد نظر داریم، نگاهی به میزان تاثیرگذاری این نمایشگاه در صنعت نفت، گاز پالایش و پتروشیمی است. شما به عنوان یکی از اعضای فعال در این عرصه شرایط مهم‌ترین نمایشگاه نفتی کشورمان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
همان‌طور که شما هم به‌خوبی می‌دانید، نمایشگاه محل نمایش توانمندی‌ها است. در این محفل قرار است ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها مورد ارزیابی و مشاهده قرار بگیرد. در طول ۲۰ سالی که نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت داشته، همواره تلاش بر این بوده که مکانی تخصصی برای شرکت‌های داخلی و خارجی وجود داشته باشد تا بتوانند به دور از هر محدودیتی، ظرفیت‌های مهم خود را به معرض نمایش و درواقع ارزیابی بگذارند.
این شرکت‌ها ضمن اینکه می‌توانند با رقبا و شرکای جدید مواجه شوند، قادر خواهند بود ظرفیت‌های خود را به رویت مسئولان و مقامات مرتبط با این صنایع نفت برسانند و در نهایت نظر آنها را برای حمایت بیشتر و گسترده‌تر جلب کنند. نکته دیگر آنکه بسیاری از اخبار، اطلاعات و اتفاقات تازه مربوط به حوزه نفت نیز در همین نمایشگاه‌ها اعلام می‌شود.
زمانی که خبر دستیابی به یک دانش و فناوری تازه در این نمایشگاه اعلام می‌شود، مورد توجه تمام واحدهای داخلی و خارجی قرار می‌گیرد همین اخبار در شرایط عادی ممکن است مورد توجه قرار نگیرند. ضمن اینکه نیازهای مهمی در نمایشگاه‌ها مطرح می‌شوند، صحبت کردن درباره این نیازها در ابعاد گسترده باعث می‌شود که خیلی زود راه‌حلی برای آنها پیدا شود.
نکته مهم‌تر آنکه ظرفیت‌های تازه در همین گردهمایی‌ها شناخته می‌شوند؛ به این شکل که شرکت‌های کهنه کار با حضور در نمایشگاه، متوجه ظرفیت شرکت‌های تازه کار شده و برای شروع فصل جدیدی از همکاری‌ها وارد عمل می‌شوند. همین ظرفیت‌یابی‌ها در نهایت باعث شکل‌گیری پروژه‌های عظیم و قابل توجه خواهد شد.
از دوره‌های هفتم و هشتم به بعد، نمایشگاه نفت گاز، پالایش و پتروشیمی مورد توجه شرکت‌های بزرگ امریکایی و اروپایی قرار گرفت. براساس اظهارنظرهایی که برخی رسانه‌های خارجی در آن سال‌ها نسبت به نمایشگاه نفت داشتند، می‌توان نتیجه گرفت که در زمان برگزاری این نمایشگاه تمام نگاه‌ها به سمت آن معطوف می‌شود. دلیل این امر را چه می‌دانید؟ چرا خارجی‌ها تا این حد نسبت به نمایشگاه نفت کنجکاو هستند؟
قدمت، کیفیت و بزرگی نمایشگاه ما باعث شده که در میان ۵ نمایشگاه نفتی برتر دنیا قرار بگیریم. در خاورمیانه هم هیچ رقیبی توان رقابت با ما را ندارد. نکته‌ای که شما به آن اشاره کردید، نکته کاملا درستی است. تمام کشورها همواره به نمایشگاه ما توجه دارند و هدف مهم‌شان این است که در جریان آخرین دستاوردهای ما در زمینه نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی قرار بگیرند. براساس بررسی‌هایی که همکاران ما در کشورهای مختلف داشته‌اند، تمام کشورها علاقه دارند در نمایشگاه ما حضور داشته باشند و برای خود دنبال بازارهای مناسب باشند. به‌طور قطع در جریان هستید که در دوره بیستم ۶۰۰ شرکت خارجی حضور دارند. این تعداد شرکت نسبت به نمایشگاه‌های دیگر بسیار عدد قابل‌توجهی است. به هر حال روند ارزنده شدن این نمایشگاه در ۲۰ سال شکل گرفت و هر سال نیز بیشتر و بیشتر شد. دوره‌های نخست هیچ شرکت خارجی حضور نداشت اما با گذر زمان هر سال بر تعداد آنها افزوده شد و امروز می‌توان گفت بیشترین مخاطب خارجی را در نمایشگاه خودمان داریم.
در گفت‌وگو با مشارکت‌کنندگان به این نتیجه می‌رسیم که اگرچه رضایت نسبی از کیفیت و سطح برگزاری نمایشگاه وجود دارد اما خیلی از آنها نسبت به محدودیت‌های فضای در اختیارشان گلایه دارند. به نظر شما برای رفع این مشکل چه می‌توان کرد؟
متاسفانه این مشکلی است که نمی‌توان نادیده گرفت اما واقعیت این است که محل نمایشگاه ظرفیتی بیش از این ندارد و نمی‌شود آن را افزایش داد. تمام تلاش ما این بود که از تمام فضاهای نمایشگاهی چه در سالن‌ها و چه در فضای باز، به شکل بهینه استفاده کنیم اما با توجه به میزان استقبالی که از نمایشگاه می‌شود، درحال‌حاضر ما چاره‌ای جز اختصاص فضای محدود به شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف نداریم.
آینده نمایشگاه نفت و گاز پالایش و پتروشیمی را چطور می‌بینید؟
ان‌شاالله با رفع تحریم‌ها استقبال جدی و گسترده‌تری از طرف شرکت‌های خارجی، به‌ویژه اروپا و امریکا انجام خواهد شد. ما هم سعی داریم کیفیت نمایشگاه را هر سال بیشتر از سال گذشته رعایت کنیم و به کیفیت بیشتر از کمیت اهمیت بدهیم.


چاپ