کمبود ۳هزار دستگاه آمبولانس در کشور

عبدالرحمن رحیمی - گروه گزارش: بدون شک حساس‌ترین بخش نظام درمان در هر کشوری، اورژانس بیمارستانی و پیش‌بیمارستانی است که آمبولانس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وسیله‌های این بخش نقش مهمی را ایفا می‌کند.

این در حالی است که این روزها کمبود آمبولانس در بخش اورژانس کشور از سوی مسئولان وزارت بهداشت و درمان بارها اعلام شده است. مسائل پیش آمده در این زمینه گویای این مطلب است که از یک طرف اجازه واردات از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل حمایت از تولید داخل داده نمی‌شود و از سوی دیگر تولیدکنندگان داخلی مدعی هستند که توانایی تولید آمبولانس در داخل را دارند. در این میان به‌نظر می‌رسد وزارت بهداشت و درمان در جست‌وجوی راهکارهای دیگری به جز تکیه بر توان داخل برای تهیه آمبولانس است.


آمبولانس‌های تولید داخل با نیازهای ما هماهنگی ندارد
چندی پیش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کمبود ۳هزار آمبولانس در حوزه سلامت خبر داده و عنوان کرده بود: بیش از ۱۰ ماه است که پیگیر خرید آمبولانس هستیم. سیدحسن هاشمی یادآور شده بود: آمبولانس‌های موجود در کشور همه وارداتی یا مونتاژ هستند و فقط تجهیز می‌شوند اما تجهیز کردن آنها به برانکارد و کپسول اکسیژن کافی نیست. وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت قراردادهای متعددی برای تجهیز آمبولانس‌ها دارد که هنوز عملیاتی نشده، ضمن اینکه اصرار وزارت بهداشت بر این است که این دستگاه‌ها تولید داخل باشند. در همین زمینه رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت نیز اعلام کرد: آمبولانس‌های تولید داخل با نیازهای ما هماهنگی ندارد. امین صابری‌نیا با اشاره به کمبود ۱۵۰۰ دستگاه آمبولانس در شبکه بهداشت و درمان کشور اظهار کرد: پول و اعتبار داریم اما براساس قوانین باید کمبود آمبولانس را از طریق تولید داخل برطرف کنیم ولی آمبولانس‌های تولید داخل با نیازهای ما هماهنگی ندارد. وی افزود: از دیدگاه وزارت بهداشت، آمبولانس از نظر شاسی و تجهیزات پزشکی داخل آن باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشد، بر این اساس آمبولانس‌های تولید داخل نظر ما را تامین نمی‌کند. صابری‌نیا یادآور شد: هم‌اکنون ۵۰ درصد آمبولانس‌های موجود نیاز ضروری به ترمیم و نوسازی دارند.


سفارش بدهند، تولید می‌کنیم
در مورد توانایی تولید آمبولانس در داخل و کیفیت آن حرف و حدیث‌های بسیاری وجود دارد. در آبان ماه سال ۱۳۸۳ با حضور وزیر صنایع وقت، بزرگترین خط تولید آمبولانس خاورمیانه در ایران‌خودرو دیزل راه‌اندازی شد.
در آن سال با توجه به نیاز مبرم شبکه بهداشت و درمان کشور به جایگزینی آمبولانس‌های فرسوده و انجام فوریت‌های پزشکی، شرکت ایران‌خودرو دیزل براساس قراردادی با بهداشت و درمان، خط تولید آمبولانس پیشرفته را با ظرفیت بیش از ۷۰۰ دستگاه در سال راه‌اندازی کرد و به بزرگترین تولیدکننده آمبولانس در کشور تبدیل شد.از این‌روصمت به سراغ شرکت ایران‌خودرو دیزل رفته است. مدیرعامل ایران خودرو دیزل در گفت‌وگوی اختصاصی با صمت اظهار کرد: از سال ۸۲ تا ۸۸ تعداد ۲۵۰۰ دستگاه آمبولانس از سوی ایران‌خودرو دیزل تولید و به وزارت بهداشت و درمان تحویل داده شده است. مهدی یونسیان درباره تغییر سیستم در حوزه تولید آمبولانس و فروش آن یادآور شد: مدت ۳ سال است که رویکرد کار ایران‌خودرو از تولیدمحوری به فروش‌محوری تغییر یافته، به عبارت دیگر تولید ما بر مبنای سفارش مشتری است. وی ادامه داد: ابتدا باید مشتری کالای مورد نظرش را سفارش دهد و قراردادی در این زمینه منعقد شود و ما نیز پس از سفارش، اقدام به تولید خواهیم کرد. یونسیان عنوان کرد: از یک سو هرگونه واردات از طریق هر وزارتخانه‌ای باید با مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد و از سوی دیگر این وزارتخانه مخالف واردات است، از این‌رو واردات آمبولانس به راحتی امکان‌پذیر نیست چون تولیدکنندگان داخلی توانایی تولید این کالا را دارند و وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل حمایت از تولیدکنندگان داخلی با واردات آمبولانس مخالف است. مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل درباره تعداد آمبولانس‌های موجود گفت: هم‌اکنون ۱۱۴دستگاه آمبولانس با شاسی اسپرینتر داریم. با شاسی بنز نیز قادر به تولید آمبولانس هستیم و حتی برای وارد کردن موتور ماشین بنز نیز مذاکراتی با این کمپانی داشته‌ایم اما در صورتی برای وزارت بهداشت آمبولانس تولید می‌کنیم که این وزارتخانه به ما درخواست بدهد. وی تاکید کرد: ایران‌خودرو دیزل هم‌اکنون اعلام آمادگی می‌کند که در صورت جدی بودن درخواست وزارت بهداشت و درمان و پیش‌پرداخت برای سفارش آمبولانس، در مدت ۴ ماه آمبولانس‌های مورد نیاز را تحویل دهد. یونسیان خاطرنشان کرد: قانون در زمینه واردات یادآور شده است که درصورت نبود تولیدکننده داخلی یا ناتوان بودن تولیدکننده مجاز به واردات خواهیم بود. سابقه ما در گذشته نشان داده است که از عهده تولید آمبولانس برآمده‌ایم. مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل با اشاره به اینکه تکیه بر توان داخل سبب اشتغالزایی می‌شود، یادآور شد: آمبولانس‌های تولید داخل ۱۰ تا ۲۰درصد ارزان‌تر از واردات می‌شود که این امر مزیت بزرگی برای سفارش‌دهندگان به حساب می‌آید. 


آمبولانس از ۱۰۰ میلیون تا ۲۴۰ میلیون تومان
مدیرعامل کارآفرینان دیار آریا (یکی از تجهیز کننده‌های آمبولانس در ایران) در گفت‌وگوی اختصاصی با صمت اظهار کرد: سال گذشته ۱۰۲ دستگاه آمبولانس با مشارکت بنیاد تعاون سپاه تجهیز کرده‌ایم.
بهروز خمسه در مورد وقفه‌ای که در تولید آمبولانس به وجود آمده است، گفت: برای تولید آمبولانس، ماشین‌هایی را که شبیه ون هستند، وارد کرده و در داخل کشور این خودروها را به عنوان آمبولانس تجهیز می‌کنیم. وی ادامه داد: از آنجایی که مدتی است واردات خودروهای بالای۲۵۰۰ سی‌سی به علت مصرف بالای آن ممنوع شده، ماشین ون نیز به کشور وارد نمی‌شود، از این رو مدتی است که خودروهای مورد نظر در داخل وجود ندارد. خمسه در ادامه خاطرنشان کرد: فرآیند تولید آمبولانس در درجه نخست نیاز به تاییدیه استاندارد دارد. وی در مورد قیمت انواع آمبولانس عنوان کرد: قیمت‌ها از ۱۰۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان متغیر است که البته با نصب تجهیزات اضافی، قیمت‌ها تا ۲۴۰ میلیون تومان نیز افزایش می‌یابد.


چاپ