امسال ۴ خودرو جدید به بازار عرضه می‌کنیم

توقف تولید مدل‌های قدیمی 
بازار خودرو کشور بکر و آماده مدل‌های جدید است. شاید یکی از دلایلی که باعث کاهش خریدوفروش در بازار خودرو شده، مدل‌های قدیمی داخلی و گرانی مدل‌های خارجی است. اگر خودروسازان داخلی بتوانند در فاصله زمانی کوتاه مدل‌های جدید خود را به بازار عرضه کنند، به‌طور قطع، دوباره شاهد رونق بازار خودرو خواهیم بود. 
به‌گزارش سایپانیوز، سیدجواد سلیمانی با اشاره به برنامه‌ریزی دقیق گروه خودروسازی سایپا برای خروج خودروهای سواری پراید از خط تولید، گفت: اعلام کرده بودیم تولید پراید۱۱۱ برای تحویل به مشتریانی که این خودرو را پیش‌تر خریداری کرده‌اند تا پایان اردیبهشت ۹۹ ادامه خواهد داشت، اما با توجه به برنامه‌ریزی دقیق و نیز افزایش تولیدی که در ماه‌های پایانی سال رونق تولید داشتیم، زودتر به تیراژ موردنظر رسیدیم و حدود یک ماه قبل از برنامه اعلام شده، توقف تولید پراید۱۱۱ اعلام شد. 
او افزود: برای پراید۱۳۲ نیز همین اتفاق رخ داد و موفق شدیم، ‌۱۵ دی سال گذشته و ۱۵ روز پیش از موعد قبلی، تعهدات خود در قبال مشتریان را انجام داده و تولید پراید۱۳۲ را متوقف کنیم. 
مدیرعامل سایپا با بیان اینکه مدیران پیشین بارها از توقف تولید محصولات خانواده پراید به‌دلیل قدیمی بودن فناوری آن صحبت کرده بودند، اما هر بار به‌دلایلی این کار عملی نشد، ادامه داد: خروج پراید از خطوط تولید سایپا یکی از برنامه‌های اصلی ما در بدو ورود به سایپا بود که آن را به‌طور جدی پیگیری، عملیاتی و اجرایی کردیم.
وی ادامه داد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که پراید۱۳۱ به‌عنوان آخرین مدل خانواده پراید را نیز تیر امسال از سبد محصولات سایپا خارج کرده و موضوع تولید پراید در ایران را برای همیشه به پایان برسانیم.

افزایش قیمت نهاده‌های تولید 
مدیرعامل سایپا درباره جایگزین پراید نیز گفت: همان‌طور که پیش از این بارها مطرح کرده‌ایم، برای یک خودرو با حدود قیمت ۲۶۰۰ دلار هیچ جایگزینی وجود ندارد، زیرا در شرایط فعلی و افزایش سرسام‌آور قیمت مواد اولیه و نوسان بازار ارز، تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های واردات قطعات، تولید هیچ خودرو دیگری با این قیمت امکان‌پذیر نیست. 
مدیریت قیمت به‌دست دلال‌ها 
سلیمانی با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره قیمت‌های ۶۰ و ۷۰ میلیونی پراید نیز گفت: متاسفانه این ذهنیت اشتباه در جامعه شکل گرفته که قیمت‌های لجام‌گسیخته بازار آزاد به خودروساز مربوط است، در حالی که چنین نیست.
 به‌عنوان مثال، پراید در آخرین طرح فروش سایپا با قیمت حدود ۴۰ میلیون تومان عرضه شده و این خودرو مدت‌هاست که به‌دلیل برنامه توقف تولید در برنامه فروش سایپا قرار ندارد و منطقی است که قیمت آن در بازار آزاد به شرکت خودروساز ارتباط نداشته باشد و مثل هر کالای دیگری قیمت آن را فروشندگان و مالکان کالا تعیین می‌کنند و متاسفانه این افراد که به‌طور عمده واسطه‌ها هستند، با بهره‌گیری از سایت‌های اینترنتی خرید و فروش خودرو، قیمت‌ها را اعلام کرده و برای سود بیشتر دائما نرخ را بالاتر می‌برند.

انتقاد و تخریب صنعت خودرو 
مدیرعامل سایپا ادامه داد: پراید سال‌هاست که بحق یا ناحق، دستاویز انتقاد و حتی تخریب صنعت خودرو و وسیله‌ای برای مطرح شدن افراد مختلف در رسانه‌ها و ابزار جلب توجه در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته اما حالا که ما تولید آن را متوقف کرده‌ایم، باز هم عده‌ای پیدا شده‌اند که به بهانه ارزان بودن پراید نسبت به تمام خودروهای دیگر، طرفدار تداوم حضور پراید شده‌اند. 
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه ۹۰ درصد منتقدان پراید، مالک یا حتی راننده این خودرو نبوده‌اند، اظهار کرد: پراید یک خودرو درون‌شهری در رده خودروهای اقتصادی با مصرف سوخت پایین بود که از نظر هزینه خرید و نگهداری ارزان‌ترین محصول صنعت خودرو ایران به‌شمار می‌رفت، اما متاسفانه استفاده‌های غیرمنطقی از آن در جاده‌های برون‌شهری، رانندگی ناایمن با سرعت‌های زیاد و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی باعث شد تا پراید به نماد تخریب صنعت خودرو کشور تبدیل شود. 
سلیمانی یادآور شد: برنامه ما در سایپا تغییر جدی و ملموس در سبد محصولات این گروه خودروسازی است و در همین راستا، همزمان با خروج پراید، تولید خودروهای به‌روز و جدید و نیز ارتقای سطح کیفی محصولات قبلی را در دستور کار قرار داده‌ایم. 
وی ادامه داد: تولید محصولاتی مدرن، باکیفیت و نزدیک به استانداردهای جهانی نیز محور اصلی برنامه‌های سایپا در توسعه محصولات است که تولید و عرضه خودرو شاهین و خودرو جدید کراس‌اور سایپا و نیز دو خودرو فیس‌لیفت شده ساینا و کوییک در سال ۹۹ در همین راستا انجام خواهد شد.


چاپ