بازار خودرو خرداد رونق می‌گیرد

برخی فعالان بازار براساس تجربه‌های سال‌های قبل عنوان می‌کنند پس از پایان ماه رمضان و نزدیک شدن به تعطیلات تابستانی بازار خودرو دوباره رونق نسبی خواهد داشت اما مسئولان صنفی این حوزه برعکس معتقدند ترس از کرونا، قیمت‌های بالا و قدرت خرید پایین باعث شده افراد بیشتر به فکر تامین مایحتاج روزانه خود باشند تا خرید کالایی مانند خودرو. 
کسی راغب به خرید نیست
نعمت‌اله کاشانی‌نسب، نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در گفت‌وگو با صمت گفت: در چند ماه اخیر بازار خودرو تعطیل بود و درحال‌حاضر هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود؛ همچنین با تعطیلی مرکز تعویض پلاک کسی برای خرید خودرو اقدام نمی‌کند.
او افزود: نرخ محصولات هم به‌گونه‌ای نیست که کسی راغب به خرید باشد. شب عید دلال‌ها خودرو خریدند و درحال‌حاضر روی دست‌شان مانده است. در سایت‌های مختلف آگهی داده می‌شود اما خریداری وجود ندارد چون اولویت مردم خرید محصولات و اقلام ضروری و نیز مایحتاج روزانه است. کاشانی‌نسب با بیان اینکه در اسفند قیمت‌ها بالا رفت اما در فروردین نرخ‌ها نزولی شد، گفت: باوجود کاهش نسبی قیمت‌ها معامله‌ای انجام نمی‌شود زیرا با افزایش یکباره قیمت‌ها در اسفند سال گذشته رکود بازار سنگین شد. او گفت: هفته اول اسفند قیمت‌ها بالا رفت و بعد از آن ویروس کرونا شیوع پیدا کرد؛ در نتیجه بازار تقاضا کاهش یافت. در ادامه هم بازار به‌طور کامل تعطیل شد.
نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو معتقد است با ادامه وضعیت فعلی ممکن است قیمت‌ها کاهش یابد چون تقاضایی وجود ندارد.

فعالیت‌های وابسته
با آغاز نسبی کسب‌وکارها دولت اعلام کرده افراد می‌توانند در شرایطی که خطر شیوع کرونا رفع نشده از خودروهای شخصی برای تردد استفاده کنند. آیا این امر می‌تواند منجر به افزایش تقاضا در بازار خودرو شود؟ کاشانی‌نسب در این باره گفت: درحال‌حاضر که مراکز حالت نیمه‌تعطیل دارند، نمی‌توان با قطعیت سخن گفت. باید صبر کرد تا مرکز تعویض پلاک فعالیت خود را آغاز کند. نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو درباره وضعیت نرخ خودروها در سال جدید عنوان کرد: با وضعیت فعلی بعید است قیمت‌ها جهشی شوند. باید منتظر بود و دید شیوع ویروس کرونا پایان می‌یابد.

تقاضا از بین نرفته است
علی خسروانی، از دیگر فعالان بازار خودرو خلاف نظر نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو معتقد است بازار خودرو با حجمی از تقاضای معلق شده شب عید روبه‌رو است که این یعنی ظرفیت زیادی برای معاملات خودرویی در چند ماه آینده وجود دارد.
او در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: تقاضای شب عید از بین نرفته و کسانی که می‌خواستند عید به مسافرت بروند به‌دلیل کرونا ماندند و نرفتند؛ در نتیجه تقاضای خرید خودرو فریز شده است.
وی یادآور شد: هفته آینده ماه رمضان آغاز می‌شود و آخر این ماه همیشه به‌طور سنتی افزایش تقاضا خواهیم داشت؛ به‌دلیل تعطیلی پس از پایان ماه رمضان و فروکش کردن شیوع ویروس کرونا جشن‌های خانوادگی و سفرها آغاز می‌شود. خسروانی با بیان اینکه تا ۲ ماه آینده بازار خودرو رونق می‌گیرد، ادامه داد: در فاصله دو ماه تا آغاز محرم مردم برای سفر زمان دارند و به‌طور قطع در این فاصله خرید و فروش‌ها بیشتر می‌شود. همیشه به‌طور سنتی اوایل تابستان سفرها آغاز می‌شود؛ پس این تقاضا وجود دارد. این فعال بازار خودرو با اشاره به خستگی مردم در قرنطینه عنوان کرد: جامعه‌ای که به‌نظر من در آستانه افسردگی است، سفر لازمه آن است و حتی در این باره دولت عنوان کرده پس از فروکش کردن بحران کرونا تعطیلاتی تعیین خواهد شد تا مردم به سفر بروند. طبیعی است که در روزهای پساکرونا افزایش تقاضا برای خودرو داشته باشیم چراکه همان‌طور که گفتم تقاضا سرکوب نشده بلکه معلق مانده تا در فرصت مناسب افراد اقدام به خرید کنند. او گفت: آمار این افراد کم نیست. در واقع حدود اواخر خرداد حجم زیادی از تقاضا را تجربه خواهیم کرد. در این شرایط پرسش این است که آیا عرضه زیاد شده است؟ خیر؛ علاوه بر اینکه بازار خودرو شاخص‌های خاص خود را دارد.

تیراژ عامل رضایت نیست
خسروانی با اشاره به تیراژ خودروها تاکید کرد: تیراژ به‌تنهایی عامل مهم برای ساماندهی بازار خودرو نیست؛ به‌عنوان مثال اگر میلیون‌ها پراید یا پژو ۴۰۵ تولید شود، بازار خودرو را تغذیه نمی‌کند زیرا ما باید بتوانیم براساس نیاز و سلیقه مردم خودرو تولید و تامین کنیم. آیا خودروساز برای هدف‌گذاری تولید نیازسنجی می‌کند؛ اینکه چند درصد از چه مدلی تولید کند تا تمام نیاز و سلایق بازار را پوشش دهد؟ فکر نمی‌کنم.
او گفت: درحال‌حاضر خودروسازان به‌دنبال تیراژ هستند که به عدد خاصی برسند. هدف‌گذاری تولید روی خودروهایی است که قطعات آن بیشتر داخلی‌سازی شده‌اند. با این کار تنها بخشی از بازار خودرو پوشش می‌یابد. خودروهای به‌روزتر تولیدشان یا متوقف یا برخی قطعات به‌نسبت مهم‌شان حذف شده، به‌عنوان مثال کروزکنترل و رینگ آلومینیومی در پژو ۲۰۷ اتومات حذف شده است؛ بنابراین در عمل حتی اگر تیراژ تامین شود نیاز بازار تامین نمی‌شود. پرسش این است که آیا خودروسازان داخلی می‌توانند نیاز بازار در زمینه خودروهایی با کلاس بالاتر مانند رنو ساندرو استپ‌وی، سراتو و چانگان را تامین کنند. درحال‌حاضر بیشتر هدف‌گذاری تولید، خودروهایی دارای قطعات بومی و چینی است؛ بنابراین تنوع کیفی را در بازار خودروهای داخلی شاهد نیستیم. 
این فعال بازار خودرو تاکید کرد: عرضه کافی به‌تناسب نیاز بازار بوده و این یعنی تقاضا بیش از عرضه که نتیجه آن افزایش نرخ محصولات خواهد بود.
خسروانی با بیان اینکه بازار خودرو، بازاری بسیار هیجانی است، گفت: در شرایط فعلی خودروهای داخلی پاسخگوی تقاضای عادی بازار کشور نیست و خودروسازان داخلی نمی‌توانند بازار داخل را تامین کنند.

بازار تحت‌تاثیر هزینه‌های جانبی
در بازار خودرو برخی افراد به‌دنبال خودروهایی به‌روزتر هستند؛ آیا ترخیص ۵ هزار خودرو دپو در گمرکات کشور می‌تواند تاثیری روی بازار خودروهای خارجی داشته باشد؟ خسروانی در این باره معتقد است ترخیص این خودروها در بهترین حالت یک مسکن است که تاریخ آن هم منقضی شده است.
او عنوان کرد: از این ۵ هزار خودرو حدود ۳ هزار خودرو پیش‌فروش شده است؛ بافرض اینکه هر ۵ هزار خودرو به بازار تزریق شود برای بازاری که سالی یک میلیون تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو نیاز دارد آیا این تعداد پاسخگو است؟ علاوه‌براین، این ۵ هزار خودرو با چه نرخی قرار است به بازار عرضه شود؟ درحال‌حاضر هزینه‌ای که برای انبارداری هر خودرو پرداخت می‌شود به اندازه قیمت یک خودرو در زمان خرید آن است. واردکنندگان در حال پرداخت رقمی حدود ۱۵۰ میلیون تومان هستند؛ علاوه‌بر اینکه پرداخت مابه‌التفاوت ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی هم الزام است. از سوی دیگر این خودروها ۲ تا ۳ سال زیر باران و آفتاب بوده و نیاز است برخی قطعات‌شان تعمیر یا تعویض شوند، در نتیجه هزینه‌ای مازاد برای اورهال کردن خودروها لازم است؛ بنابراین قرار نیست این خودروها به قیمت قبل به بازار عرضه شوند. این فعال بازار خودرو یادآور شد: هزینه‌های جانبی مانند مالیات، عوارض و... را هم باید اضافه کرد؛ بنابراین نرخ این خودروها که در حال ترخیص از گمرک هستند جای بحث زیادی دارد. این امر نمی‌تواند به بازار خودرو کمک زیادی کند.

تغییر ارزشی محصولات
خسروانی در ادامه سخنان خود گفت: خودرو را نباید به‌عنوان کالای لوکس دید زیرا این محصول یکی از ضروریات زندگی امروز خانواده‌ها است؛ از این‌رو در مقطع فعلی اگر کارخانجات داخلی نمی‌توانند نیاز داخل را تامین کنند باید مدیران دولتی اجازه دهند بخشی از نیاز به‌وسیله واردات تامین شود. هر زمان شرایط مناسب شد و خودروهای تولیدی متنوع شدند، می‌توانیم واردات را محدود کنیم. او گفت: در شرایط فعلی می‌توانیم خودروهایی با حداقل قیمت مانند تویوتا یاریس یا برخی خودروهای کره‌ای که در جهان، خودروهایی حداقلی به‌شمار می‌روند را وارد کنیم یا حتی خودروهایی باکیفیت اما ۵ سال کارکرده تا هیجان بازار از بین برود. در ادامه برای تنوع تولید برنامه‌ریزی انجام دهیم. درحال‌حاضر یک سانتافه ۵ سال کارکرده در کشورهای حوزه خلیج‌فارس با ۱۰۰ میلیون تومان قابل خرید است.

پیش‌بینی قیمت در بازار خودرو
خسروانی با بیان اینکه برای حمایت از تولید داخل واردات ممنوع شده، گفت: تولید داخل باتوجه به نیاز بازار نیست. ما پیش‌تر خودروهایی باکیفیت مانند ماکسیما، زانتیا، رونیز و... تولید می‌کردیم و واردات هم در کنارش آزاد بود. آیا واردات منجر به بیکاری کارگران شده بود؟ خیر؛ تولید و واردات با هم بود و مردم حق انتخاب بیشتری داشتند.
این فعال بازار خودرو درباره افزایش قیمت خودروها گفت: پیش‌بینی این است که نرخ محصولات در بازار خودرو تا ۵۰ درصد افزایش یابد اما شیوع کرونا و ترس مردم می‌تواند این رقم را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.
خسروانی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم گفت: پول به اندازه کافی در جامعه وجود دارد اما محل آن تغییر کرده است؛ امروز پول به‌جای اینکه در جیب پزشک جراح زیبایی باشد در جیب دلال الکل، ماسک، فروشنده نان فانتزی و بورس است. این روزها بورس بازار خوبی داشته که خود این مسئله تورم‌زا است. هر کس ۱۰۰ میلیون تومان وارد بورس کرده، درحال‌حاضر ۴۰۰ میلیون تومان به‌دست آورده است. خیلی از مشتری‌های من در بورس هستند که درآمد زیادی داشتند و دارند و برای خرید خودرو اقدام می‌کنند. خسروانی با بیان اینکه در شرایط قرنطینه بورس تعطیل نبود و افراد از منزل سهام می‌خریدند و می‌فروختند، گفت: تنها قدرت خرید بخشی از مردم کاهش یافت اما بازار تقاضا همچنان بیش از عرضه و بازار خودرو تشنه محصولات متنوع است.


چاپ