مدیریت سرمایه‌های انسانی در مقابله با کرونا

پیش‌تر بخشی از راهکارها عنوان شده بود؛ در ادامه راهکارهای تداوم عملیات کسب‌وکار می‌آید. تداوم کسب‌وکار دومین حوزه‌ای است که سازمان‌ها و واحدهای منابع انسانی هنگام شیوع بیماری کرونا باید به آن توجه کنند. تمام بازارهای جهان تحت‌تاثیر جوانب اقتصادی شیوع بیماری کرونا قرار گرفته‌اند اما شدت آن به سطح توسعه کشور و سطح گسترش ویروس برمی‌گردد و همچنین به نوع کسب‌وکار و اینکه وابسته به بازار کشور چین هستند یا خیر (چه به‌طور مستقیم و چه به‌طور غیرمستقیم). حال باید به این پرسش پاسخ داد که واحد منابع انسانی چه کاری می‌تواند برای حمایت از سازمان‌ها انجام دهد؟ در این‌باره موارد زیر قابل طرح است: 
۱. کار از راه دور؛ به‌عبارت دیگر یکی از روش‌های رایج در چنین مواردی اجازه دادن به کارمندان برای کار از منزل است که این امر مربوط به مشاغلی می‌شود که: 
الف- نیازی به تعامل فردی و حضوری ندارند
ب- نیاز به حضور فیزیکی در محل کار ندارند
ج- فعالیتی که می‌تواند با تلفن یا پست انجام شود
۲. تشویق به مرخصی؛ به بیانی ساده اگر کسب‌وکار راکد شده، باید افراد را تشویق کرد از مرخصی خود استفاده کنند که این امر مانع از شیوع ویروس می‌شود
۳. راهکارهای الکترونیک به‌طوری که بتوان از فناوری‌های کنفرانس‌های آنلاین و آموزش الکترونیک استفاده بهینه کرد
۴. مدیریت هزینه‌ها
دولت‌ها باید از سازمان‌ها در شرایط سخت حمایت کنند؛ به‌ویژه آن دسته از سازمان‌هایی که بیشترین تاثیر را از این بحران داشته‌اند. یکی از این روش‌ها کاهش انواع مالیات و بیمه است، به‌نحوی که پرداخت‌های مالیاتی و بیمه‌ای به تعویق افتد. در پایان بیان این نکته ضروری است که رهایی از این بحران و بحران‌هایی از این دست مستلزم انجام اقدامات هم‌افزا ازسوی همه نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی است و در این میان مدیران سرمایه انسانی نقش مهم و خطیری در آموزش، مدیریت بحران، طراحی زیرساخت‌های دورکاری و تدوین شیوه‌های جدید جبران خدمات و بازتوانی روحی و روانی کارکنان دارند. کارکنان نیز باید برای حفظ جان خود و همکاران‌شان و نیز ارتقای سلامت محیط کار و طراحی مدل‌های نوآورانه برای تداوم کسب‌وکارها بیش از پیش کوشا باشند.
ابوالفضل کیانی‌بختیاری - کارشناس مدیریت صنعتی


چاپ